Kurs uvádí posluchače do otázek souvisejících s lidskou stránkou Bible, tj. historické pozadí Starého i Nového
zákona, včetně důležitých náboženských, kulturních a sociálních fenoménů, jakož i dějiny originálního staro- i
novozákonního textu, jeho nejvýznamnější, zejména starověké recenze a překlady. Stručný přehled reálií se dokládá
výsledky archeologických výzkumů a v dějinách textu je zvláštní pozornost věnována úloze, jakou sehrála Bible v českém
národě.
Poslední úprava: Brož Jaroslav, doc. ThLic., S.S.L., Th.D. (27.11.2018)
The subject introduces students into questions related to the human aspects of the Bible, i.e. the historical background of the Old and New Testament, including important religious, cultural, and social phenomens and history of the Old and New Testament text, its important recensions and versions. A short overview of life and institutions of ancient Israel and of Early Judaism will be documented by accomplishments of archeological research. In the history of the biblical text a special attention will be given to the Bible in Czech culture and Christianity.
Poslední úprava: Brož Jaroslav, doc. ThLic., S.S.L., Th.D. (27.11.2018)
Cíl předmětu -
Cílem kursu je získání základní znalosti o vzniku a tradování biblického textu, včetně širokého historického pozadí tohoto procesu.
Poslední úprava: Brož Jaroslav, doc. ThLic., S.S.L., Th.D. (29.09.2024)
The goal of the course is to gain a basic understanding of the formation and tradition of the biblical text, including the broad historical background of this process.
Poslední úprava: Brož Jaroslav, doc. ThLic., S.S.L., Th.D. (29.09.2024)
Berjlelung, A.: Náboženské dějiny starověkého Izraele, Praha: Vyšehrad, 2017
Dever, W.G.: Kdo byli první Izraelci a odkud přišli? Volvox Globator, 2010
Rendtorff, R.: Hebrejská bible a dějiny, Praha: Vyšehrad, 1996 (kap. 1 a 2) Schäfer, Peter. Dějiny Židů v antice. Od Alexandra Velikého po arabskou nadvládu.Praha : Vyšehrad, 2003 Struppe, U.- Kirchschläger, W.: Jak porozumět bibli. Úvod do Starého a Nového zákona. Praha : Vyšehrad, 2000 Vlková, I.G.: Slovo Boží a slovo lidské, Olomouc 2007
Dei Verbum - dogmatická konstituce 2. vat. koncilu o Božím Zjevení, 1965
Další literautra: Bardtke, H., Příběhy ze starověké Palestiny, Praha 1990.
Čapek, F., Archeologie, dějiny a utváření identity starověkého Izraele, Praha: Vyšehrad, 2018.
Finkelstein, I. - Silberman, N.A.: Objevování bible. Svatá Písma Izraele ve světle moderní archeologie. Praha: Vyšehrad, 2007.
Finkelstein, I. - Silberman, N. A.: David a Šalamoun. Počátky mesianismus ve světle moderní archeologie. Praha : Vyšehrad, 2010.
Finkelstein, I., Zapomenuté králoství. Archeologie a dějiny severního Izraele, Praha: Vyšehrad, 2016.
Noth, M. Die Welt des Alten Testaments, Freiburg im. Br. 1992. Pokorný, P., Řecké dědictví v Orientu, Praha 1993. Pritchard, J.B., Biblický atlas, Praha 1996 Ryšková,M.: Doba Ježíše Nazaretského, Praha: Karolinum, 2008. Segalla, G., Historické panoráma Nového zákona, Svitavy 1998. Segert, S., Starověké dějiny Židů, Praha 1995. Vaux, R. de, Les Institutions de l'Ancien Testament, Paris 1958. Vander Kam, J.C., An Introduction to Early Judaism, Grand Rapids, MI - Cambridge 2001. Würthwein, E., Der Text des Alten Testaments, Stuttgart 1998. Hřebík, J., Studijní materiály,
Biblické slovníky, úvody do SZ (úvodní obecné pasáže)
Poslední úprava: Brož Jaroslav, doc. ThLic., S.S.L., Th.D. (02.10.2019)
Metody výuky
Přednášky
Poslední úprava: Brož Jaroslav, doc. ThLic., S.S.L., Th.D. (04.03.2016)
Sylabus
Základní pojmy: Bible, Tradice, Starý a Nový zákon, základní přehled biblických knih
Geografie Palestiny v kontextu zemí Úrodného půlměsíce (Egypt, Mezopotámie, Malá Asie, Sýrie)
Stručné uvedení do metod archeologického bádání v souvislosti se studiem Bible
Studium dějin Izraele, metody, pohled na "biblické dějiny" a na současné rekonstrukce dějin Izraele, periodizace dějin
Obyvatelstvo Kanaánu v mladší době bronzové
Izraelské království
Judské království
Babylónský exil
Obnova Judska v době Perské říše
Helénistické období
Římské období
Přehled izraelského náboženství
Náboženská situace v Palestině v době Druhého chrámu až do konce 1. stol. po Kr.
Poslední úprava: Brož Jaroslav, doc. ThLic., S.S.L., Th.D. (02.10.2019)
Výsledky učení -
Po absolvování předmětu student:
Získá základní orientaci v dějinách starověkého Izraele – zná hlavní historické etapy od patriarchálního období přes monarchii, exil, návrat, až po helénistické a římské období až do začátku 2. stol. po Kr.
Rozumí geografii a kultuře biblického Blízkého východu – dokáže lokalizovat klíčové oblasti (např. Kanaán, Mezopotámie, Egypt) a chápe jejich vliv na formování izraelské identity.
Zná hlavní archeologické nálezy související s Biblí – umí popsat významné lokality (např. Jericho, Megiddo, Lachíš, Qumrán) a jejich přínos pro porozumění biblickým textům.
Chápe vztah mezi archeologií a biblickou historií – dokáže kriticky posoudit, jak archeologické poznatky potvrzují, doplňují nebo problematizují biblické vyprávění.
Orientuje se v metodologii biblické archeologie – rozumí základním principům archeologického výzkumu, datování a interpretace nálezů.
Získá přehled o hlavních pramenech pro dějiny Izraele – zná biblické, epigrafické a mimoizraelské texty (např. Merenptahova stéla, Moabská stéla, asyrské kroniky).
Dokáže propojit historické a teologické aspekty dějin Izraele – chápe, jak se dějiny Izraele stávají součástí Božího zjevení a identity Božího lidu.
Rozvíjí schopnost kritického myšlení při práci s historickými daty – umí rozlišit mezi teologickou interpretací a historickým kontextem biblických událostí.
Poslední úprava: Brož Jaroslav, doc. ThLic., S.S.L., Th.D. (08.10.2025)
Upon successful completion of the course, the student will be able to:
Demonstrate foundational knowledge of the history of ancient Israel – identifying key historical periods from the patriarchal era through the monarchy, exile, post-exilic restoration, the hellenistic and Roman period until the beginning of the 2nd c. A.D.
Understand the geography and cultural context of the biblical Near East – locating major regions (e.g., Canaan, Mesopotamia, Egypt) and explaining their influence on the development of Israelite identity.
Identify and describe major archaeological discoveries related to the Bible – recognizing significant sites (e.g., Jericho, Megiddo, Lachish, Qumran) and assessing their relevance for biblical interpretation.
Critically evaluate the relationship between archaeology and biblical history – discerning how archaeological evidence confirms, complements, or challenges the biblical narrative.
Apply basic principles of biblical archaeology – understanding methods of excavation, dating, and interpretation of material findings.
Gain familiarity with primary sources for the history of Israel – including biblical texts, epigraphic evidence, and extrabiblical records (e.g., the Merneptah Stele, the Moabite Stone, Assyrian annals).
Integrate historical and theological perspectives on Israel’s past – appreciating how Israel’s history is presented as part of divine revelation and the identity of God’s people.
Develop critical thinking in handling historical data – distinguishing theological interpretation from historical context in the study of biblical events.
Poslední úprava: Brož Jaroslav, doc. ThLic., S.S.L., Th.D. (08.10.2025)
Vstupní požadavky
Žádné specifické
Poslední úprava: Brož Jaroslav, doc. ThLic., S.S.L., Th.D. (04.03.2016)