|
|
|
||
Předmět má studujícím poskytnout základní oporu pro dobrou orientaci v široké paletě metod sběru a analýzy dat v rámci společenskovědního výzkumu. Hlavním cílem kurzu je nicméně zvýšení metodologické citlivosti studujících tak, aby byli schopni si klást relevantní a kritické metodologické otázky ohledně cizích výzkumů a zejména v souvislosti s vlastními výzkumnými záměry.
Absolventi/ky předmětu by měli být schopni/y: - orientovat se v široké škále metod, které jsou využívány ve společenských vědách (počítá se s návazností na předchozí studium, v rámci kurzu jde spíše o upevnění, doplnění a případnou korekci), - rozlišovat různé prvky metodologického uchopení, - identifikovat limity a etická úskalí různých metodologických postupů a přístupů a diskutovat možnosti jejich zmírnění, - kriticky zhodnotit metodologické uchopení a jeho zpracování. Vstupní požadavky: Předmět je určen především pro studenty distančního magisterského studia programu Veřejná a sociální politika KVSP ISS FSV UK. Účast studentů z dalších oborů je dána prostorovými možnostmi a dohodou s vyučujícím. Předmět předpokládá základní orientaci ve společenskovědním výzkumu na úrovni bakalářského stupně. Tj. předpokládá se, že studující již za sebou mají pokus o vlastní řešení nějaké výzkumné úlohy, orientují se v základní terminologii a mají základní návyky akademické práce (vyhledávání zdrojů, korektní citování a uvádění zdrojů, užívání odborného jazyka a stylu, stavba textu a korektní argumentace). Tyto dovednosti nebudou předmětem výuky, studujícím budou pouze poskytnuty podpůrné materiály pro případné doplnění a samostudium. Předpokládá se také pasivní znalost angličtiny (studium literatury). Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
|
|
||
- Aktivní účast na prezenčních setkáních včetně zpracované přípravy. - Četba a reflexe tří příkladů z knihy Fantastická data ve VP a jak je využít. Příklady by se měly týkat různého typu dat a reflexe by měla zahrnovat porovnání s obecnou metodologickou statí o daném typu dat, s vlastní zkušeností a alespoň u jednoho z příkladů porovnání se zpracováním v rámci publikované odborné stati. - Vyhledání deseti empirických studií k vybranému výzkumnému tématu s různorodým metodologickým přístupem (min. 3 z toho s kvantitativním výzkumem) a rozbor metodologického uchopení. To bude pokrývat tato témata: (i) cíl výzkumu, (ii) základní metodologické uchopení – optika výzkumu, (iii) charakter dat a metody jejich sběru/výběru, (iy) metody analýzy dat; (v) limity vybraného metodologického přístupu (možnosti interpretace výsledků, etická dimenze); (vi) zhodnocení provedení výzkumu a jeho prezentace (transparentnost postupu, vypořádání se s limity, ošetření etických rizik, důvěryhodnost interpretace výsledků a závěrů) (vii) nápady, inspirace, otázky, které ve vás výzkum vyvolal. - Skupinová diskuse nad zadanou metodologickou úlohou – studujícím je v předstihu zadána výzkumná úloha, jejich úkolem je vypracovat stručnou rozvahu o možných způsobech zkoumání (alespoň tři varianty s využitím různých dat, metod a různých zdrojů). V rámci společné diskuse pak skupina diskutuje různé možnosti, hledají silná a slabá místa, specifikují omezení, porovnávají varianty mezi sebou. Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
|
|
||
Bryman, Alan. Social research methods. Oxford university press, 2016. Hejzlarová, Eva, Mouralová, Magdalena, Štýbrová, Martina (eds.). Fantastická data ve veřejné politice a kde je najít. Karolinum. 2023 - v tisku. Janáček, Julius. Statistika jednoduše. Průvodce světem statistiky. Grada, 2022. Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
|
|
||
Organizace výuky: Moodle předmětu - na první kontaktní výuku je nutné přijít připraven. Podklady jsou k dispozici zde: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14426 Přímá výuka bude zahrnovat celkově 2 prezenční setkání kontaktní výuky (2x 90 min.) zhruba ve 3. a 8. týdnu semestru (polovina října, konec listopadu), které bude doplněno asynchronní on-line výukou a skupinovými on-line konzultacemi. Distanční výuka bude využívat prostředí Moodle, kde budou k dispozici výukové opory (videa a texty), nástroje pro ověření základních akademických dovedností (interaktivní přednáška/test) a reflexi jednotlivých aktivit (dotazníky). Studující zde také odevzdávají své výstupy (reflexe četby, rešerše a zhodnocení) a dostávají zpětnou vazbu. Pro distanční synchronní výuku bude využívána videokonference s využitím nástroje Teams. Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
|
|
||
Organizace výuky: Přímá výuka bude zahrnovat celkově 2 prezenční setkání kontaktní výuky (2x 90 min.) zhruba ve 3. a 8. týdnu semestru (polovina října, konec listopadu), které bude doplněno asynchronníon-line výukou a skupinovými on-line konzultacemi. Distanční výuka bude využívat prostředí Moodle, kde budou k dispozici výukové opory (videa a texty), nástroje pro ověření základních akademických dovedností (interaktivní přednáška/test) a reflexi jednotlivých aktivit (dotazníky). Studující zde také odevzdávají své výstupy (reflexe četby, rešerše a zhodnocení) a dostávají zpětnou vazbu.Pro distanční synchronní výuku bude využívána videokonference s využitím nástroje Zoomnebo Teams.
Téma a cíl: Uvedení do kurzu a do studia (seznámení s obsahem kurzu, požadavky a stylem práce) Forma: Asynchronní on-line + synchronní on-line setkání (skupinová konzultace) Požadované výstupy: Vyplnění reflexního dotazníku Výukové materiál: Výukové video/komentovaná prezentace s představením kurzu; on-line dotazník On-line výukové materiály k vstupním požadavků (základní akademické dovednosti) Odhad náročnosti: 3 h (úvod, dotazník); 2-10 h osvěžení/doplnění základních akademických dovedností v online prostředí; 2 h (online skupinová konzultace a plán práce) Časové období: Týden 3 Téma a cíl: Metodologické myšlení: zvědomení si svých metodologických zkušenosti, identifikace metodologických prvků Forma: Prezenční setkání 90 minut Požadované výstupy: Účast na setkání, zapojení do aktivit, společná práce s metodologickým textem, modelování na samostatnou domácí práci Výukové materiál: Hejzlarová, Mouralová eds. Fantastická data ve veřejné politice a jak je využít. Karolinum (v tisku) Odhad náročnosti: 4 h (setkání + reflexe) Časové období: Týden 4-5 Téma a cíl: Metodologické myšlení a reflexe Forma: Samostatná domácí práce – četba a reflexe textů, porovnávání různých metodologických žánrů, aplikace obecných pravidel na konkrétní příklad, porovnání vlastní zkušenosti s příklady Požadované výstupy: Četba a reflexe tří příkladů z knihy Fantastická data ve VP a jak je využít. Příklady by se měly týkat různého typu dat a reflexe by měla zahrnovat porovnání s obecnou metodologickou statí o daném typu dat, s vlastní zkušeností a alespoň u jednoho z příkladů porovnání se zpracováním v rámci publikované odborné stati. Výukové materiál: Hejzlarová, Mouralová eds. Fantastická data ve veřejné politice a jak je využít. Karolinum (v tisku) + odborné články odpovídající příkladům (např. Hejzlarová, Mouralová, Konrádová; Mouralová, Paulus, Veselý…) Odhad náročnosti: 15 h Časové období: Týden 6-7 Téma a cíl: Příprava na druhé setkání, základní metodologická orientace Forma: Seznámení s metodologickým přehledem a vztažení se k jednotlivým tématům Požadované výstupy: Četba a reflexe, formulace otázek a nejistot (reflexní dotazník) Výukové materiál: Bryman, Alan. Social research methods. Oxford university press, 2016. Janáček, Julius. Statistika jednoduše. Průvodce světem statistiky. Grada, 2022. Odhad náročnosti: 20 h Časové období: Týden 8 Téma a cíl: Metodologická orientace, příprava na samostatnou práci Forma: Prezenční setkání 90 minut Požadované výstupy: Účast na setkání, zapojení do aktivit, skupinové diskuse nad vybranými metodologickými tématy Výukové materiál: Bryman, Alan. Social research methods. Oxford university press, 2016. Janáček, Julius. Statistika jednoduše. Průvodce světem statistiky. Grada, 2022. Odhad náročnosti: 4 h (setkání + reflexe) Časové období: Týden 9-11 Téma a cíl: Vyhledání, četba, zhodnocení a reflexe cizích výzkumů Forma: Samostatná domácí práce Požadované výstupy: Vyhledání deseti empirických studií k vybranému výzkumnému tématu s různorodým metodologickým přístupem a rozbor metodologického uchopení. To bude pokrývat tato témata: (i) cíl výzkumu, (ii) základní metodologické uchopení – optika výzkumu, (iii) charakter dat a metody jejich sběru/výběru, (iy) metody analýzy dat; (v) limity vybraného metodologického přístupu (možnosti interpretace výsledků, etická dimenze); (vi) zhodnocení provedení výzkumu a jeho prezentace (transparentnost postupu, vypořádání se s limity, ošetření etických rizik, důvěryhodnost interpretace výsledků a závěrů) (vii) nápady, inspirace, otázky, které ve vás výzkum vyvolal. Výukové materiál: Různé empirické stati dle tematického zaměření jednotlivých studujících Odhad náročnosti: 30 h Časové období: Týden 12 Téma a cíl: Reflexe samostatné práce a dosavadního studia Forma: Skupinová on-line konzultace Odhad náročnosti: 2 h Časové období: Zkouškové Téma a cíl: Metodologická rozvaha a diskuse; Finalizace výstupů Forma: Uvědomění si výhod a slabin různých přístupů a argumentace Požadované výstupy: Skupinová diskuse nad zadanou metodologickou úlohou – studujícím je v předstihu zadána výzkumná úloha, jejich úkolem je vypracovat stručnou rozvahu o možných způsobech zkoumání (alespoň tři varianty s využitím různých dat, metod a různých zdrojů). V rámci společné diskuse pak skupina diskutuje různé možnosti, hledají silná a slabá místa, specifikují omezení, porovnávají varianty mezi sebou. Výukové materiál: Bryman, Alan. Social research methods. Oxford university press, 2016. Hejzlarová, Mouralová eds. Fantastická data ve veřejné politice a jak je využít. Karolinum (v tisku) Odhad náročnosti: Příprava na diskusi 9 h; diskuse 1 h; dotažení výstupů dle ZV 20 h Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
|
|
||
Předmět je určen především pro studenty distančního magisterského studia programu Veřejná a sociální politika KVSP ISS FSV UK. Účast studentů z dalších oborů je dána prostorovými možnostmi a dohodou s vyučujícím. Předmět předpokládá základní orientaci ve společenskovědním výzkumu na úrovni bakalářského stupně. Tj. předpokládá se, že studující již za sebou mají pokus o vlastní řešení nějaké výzkumné úlohy, orientují se v základní terminologii a mají základní návyky akademické práce (vyhledávání zdrojů, korektní citování a uvádění zdrojů, užívání odborného jazyka a stylu, stavba textu a korektní argumentace). Tyto dovednosti nebudou předmětem výuky, studujícím budou pouze poskytnuty podpůrné materiály pro případné doplnění a samostudium. Předpokládá se také pasivní znalost angličtiny (studium literatury). Poslední úprava: Bednařík Petr, PhDr., Ph.D. (26.03.2023)
|