|
|
|
||
Kurz poskytuje základní přehled o české mediální krajině a jejím vývoji ve středoevropském kontextu po roce 1989 a reflektuje současný stav a vývojové tendence českých médií z normativní a komparativní perspektivy. Kurz rovněž seznamuje studenty s vybranými vědeckými studiemi, které českou mediální krajinu a její vývoj reflektují. Jednotlivá setkání se soustředí na různé aspekty polistopadové transformace českého mediálního prostoru s ohledem na politické, ekonomické, kulturní a technologické faktory. Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Po absolvování kurzu by studenti měli získat základní přehled o českých mediálních institucích a kontextu jejich fungování, o klíčových mediálních aktérech, o celkové logice vývoje české mediální krajiny po roce 1989 a o vědecké reflexi tohoto vývoje. Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Mediální aktualita (max. 10 bodů): krátké vystoupení (5-10 minut) s ppt (či jinou) prezentací seznamující posluchače s vybranou událostí, která se tematicky týká aktuálního vývoje v českém mediálním prostředí v průběhu uplynulých 14 dnů (vlastnické změny, vznik/zánik média, personální změny, změna mediální legistlativy, změny tržních trendů aj.) Zápis ke konkrétním termínům zde: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1L8cEgqNs0Qydwmc7zlY7pnHH_fpSkJPisoT0Lk4DZyI/edit?usp=sharing Konkrétní téma aktuality, prosím, uveďte v tabulce nejpozději do půlnoci předchozího dne. Témata se nesmějí opakovat. Prezentování aktuality je prerekvizitou k závěrečnému testu. Závěrečný test (max. 30 bodů) z přednášek a předepsané literatury zjišťuje prostřednictvím deseti otevřených otázek základní přehled o české mediální krajině a schopnost kritické reflexe jejích současných trendů. Hodnocení: F 0 - 20 bodů E 21 - 24 bodů D 25 - 28 bodů C 29 - 32 bodů B 33 - 36 bodů A 37 - 40 bodů
Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Povinná: Bednařík, P., Jirák, J. & Köpplová, B. (2019). Dějiny českých médií: Od počátku do současnosti. 2. upravené a doplněné vyd. Praha: Grada, s. 326 - 382 Benda, Josef. Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989-2006. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1387-1. Bren, P. (2013). Zelinář a jeho televize: Kultura komunismu po pražském jaru 1968. Praha: Academia. Čelovský, B. (2002). Konec českého tisku. Šenov: Tilia. Gross, P. & Jakubowicz K. (2012). Two Decades of Free Media in the Czech Republic: So What? Remarks on the Discourse of Post–1989. In: Media TransformationMedia Transformations in the Post-Communist World : Eastern Europe’s Tortured Path to Change. Lexington Books. Jakubowicz, K. (2017). Média a demokracie v 21. století. Hledání nových modelů. Brno: Masarykova univerzita. Jakubowicz, K. & Sükösd, M. (2008). Finding The Right Place On The Map: Central And Eastern European Media Change. Chicago: Intellect Books Jirák, J. & Trampota, T. (2008). O vztahu médií a politiky v postmoderním světě. Pp. 9-23 in Hallin, D. & Mancini, P. Systémy médií v postmoderním světě. Tři modely médií a politiky. Praha: Portál Kaplan, F. & Šmíd, M. (1995). Czech Republic: Broadcasting after 1989: Overhauling the system and its structures. Javnost/The Public, 2(3), 33-45. Klimeš, D. (2024). Od Listopadu po Novu: vývoj české žurnalistiky v letech 1989-1994. Akropolis. Macek, J. (2015). Média v pohybu: K proměně současných českých publik. Brno: Masarykova univerzita. Moravec, V. (2016). Média v tekutých časech. Konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia. Pavlík, P., & Shields, P. (1999). Toward an explanation of television broadcast restructuring in the Czech Republic. European Journal of Communication, 14(4), 487-524. Herrero, L.C. et al., 2017. Rethinking Hallin and Mancini Beyond the West: An Analysis of Media Systems in Central and Eastern Europe. International journal of communication (Online), pp.4797- 4823. Šmíd, M. (2016) Czech Republic. In: HRVATIN, Sandra a Brankica PETKOVIĆ (Eds.). Media ownership and its impact on media independence and pluralism. Slovenia: Mirovni Institut, s. 142 - 164. Přístupné v pdf. v záložce Soubory . Štětka, V. (2012). From Multinationals to Business Tycoons: Media Ownership and Journalistic Autonomy in Central and Eastern Europe. The International Journal of Press/Politics 17 (4): pp. 433- 456. Štětka, V. (2015). The rise of oligarchs as media owners. In Zielonka, J. (ed.) Media and politics in new democracies. Europe in a comparative perspective. Oxford: Oxford University Press, 85-98. Trampota, T. & Končelík, J. (2011). The tabloidisation of the Czech daily press. In Dobek-Ostrowska, B. & Glowacki, M. (ed.) Making democracy in 20 years: Media and politics in Central and Eastern Europe. Wroclaw: Wydawnictvo Uniwersytetu Wroclawskiego, 287-298. Urbániková, M. & Volek, J. 2018. The Professional Identity of Czech Journalists in an International Perspective. International Communication Gazette 80 (5): pp. 452-475. Urbániková, M. & Volek, J. (2017). Čeští novináři v komparativní perspektivě: Hybridní, virtuální a mizející žurnalisté v post-transformační fázi. Praha: Academia. Waschková-Císařová, L. (2013). Český lokální a regionální tisk mezi lety 1989 a 2009. Brno: Masarykova univerzita. s. 69 - 139. Přístupné v pdf. v záložce Soubory .
Doporučená: Kolektiv autorů. (2005). 10 let v českých médiích. Praha: Portál. Bělohradský, V. (2009). Proletáři všech spektáklů, spojte se! In: Kultura-média-komunikace, vol. 1, 15-44. Dobek-Ostrowska, B., Glowacki, M., Jakubowicz, K. & Sükösd, M. (ed.) (2010). Comparative media systems. European and global perspective. Budapest: CEU Press. Gulyas, A. (1999). Structural changes and organisations in the print media markets of post-communist East Central Europe. Javnost/The Public, 6(2), 61-74. Gross, P. (2002). Entangled evolutions: media and democratization in Eastern Europe. Baltimore: Johns Hopkins University Press. Hallin, D. C., Mancini, P. (ed.) (2012). Comparing media systems beyond the Western world. Cambridge: Cambridge University Press. Holý, L. (2010). Malý český člověk a skvělý český národ: Národní identita a postkomunistická transformace společnosti. Praha: SLON. Jakubowicz, K. (2007). Rude awakening: Social and media change in Central and Eastern Europe. Cresskill: Hampton Press. Jirák, J. & Köpplová, B. (2008). The reality show called democratization: Transformation of the Czech media after 1989. Global Media Journal, 4(1), 7-23. Jirák, J., Köpplová, B. & Kasl-Kollmanová, D. (2009). Média dvacet let poté. Praha: Portál. Jirák, J., Köpplová, B. & Wolák, R. (ed.)(2011). Česká novinářka: k postavení a obrazu novinářek v českých médiích. Praha: Portál. Lapčík, M. (2012). Televizní zpravodajství jako paradox. Jak (ne)rozumět zpravodajství I. Olomouc: Univerzita Palackého. Macek, J. (2013). Poznámky ke studiím nových médií. Brno: Masarykova univerzita. Olebar, J. (2012). Kniha o televizi. Praha: AMU. Pouperová, O. (2016). Institucionální aspekty regulace médií. Praha: Wolters Kluwer. Sparks, C. & Reading, A. (1998). Communism, capitalism, and the mass media. London: Sage. Spitzer, M. (2014). Digitální demence. Brno: Host. Splichal, S. (1994). Media beyond socialism. Theory and practice in Central Europe. Boulder: Westview Press. Thompson, J. (2004). Média a modernita. Praha: Karolinum. Tomek, I., Dvořák, P. a kol. (2013). Digitalizace televizního vysílání v ČR. Praha: Grada.
Archivy časopisů: Mediální studia (https://medialnistudia.cz/) Revue pro média (http://rpm.fss.muni.cz/index.htm) Poslední úprava: Cebe Jan, PhDr., Ph.D. (07.10.2024)
|