Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Uvádí studenty do problematiky výchovy a vzdělávání, na kterém se budou po studiu ve specifických podmínkách své profese podílet (při edukaci pacientů a jejich blízkých, ve zdravotní výchově obyvatel, při přípravě vzdělávacích akcí, v rámci vzdělávání zdravotnických pracovníků apod.). Hlavním cílem předmětu je, aby studenti porozuměli pedagogickým jevům a procesům v ošetřovatelské praxi a aby uměli pacienty účinně edukovat a dovedli na ně výchovně působit, a to s respektováním jejich vývojových i individuálních zvláštností.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (01.02.2024)
Vstupní podmínky: prerekvizity nejsou dány
Cíl předmětu
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (01.02.2024)
Výstupy:
Student/ka se seznámí se zásadami pedagogického přístupu a organizací edukačního procesu.
Student/ka si uvědomí nutnost individuálního přístupu u specifických skupin pacientů/klientů v rámci edukačního procesu.
Student/ka si osvojí zásady pro výběr edukačních metod a postupů.
Student/ka se naučí vyhodnotit efektivitu edukace pacientů/klientů.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (01.02.2024)
Zápočet:
75% účast na výuce.
Zpracování edukačního plánu a jeho úspěšná prezentace a obhajoba.
Sylabus
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (06.02.2024)
Přednášky
Pedagogický přístup a organizace edukačního procesu (edukace, učení se novým poznatkům a dovednostem); proces učení jako aktivní proces od narození do konce života. (Vachková 3)
Potřeba dostatečné informovanosti klientů/pacientů; úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací; vztah adekvátně informovaného klienta/pacienta a kvality péče. (Vachková 3)
Praktická cvičení a semináře
Vyučující
Mgr. Eva Vachková, Ph.D.
Ošetřovatelské zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta. Principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem (zopakování, předvedení), volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace. Učební pomůcky v teorii a praxi vyučování a učení.
Moderní technické prostředky vyučování. Témata a plány edukace výuky. Metody edukace jednotlivce. Metody výuky skupiny.
Studium případu. Debaty. Hraní rolí. Seminář. Přednáška.
Literatura
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (01.02.2024)
Základní studijní literatura:
Průcha, J.: Moderní pedagogika. (věda o edukačních procesech). Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-730-3.
Juřeníková, P.: Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Orion, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
Škrla,P., Škrlová, M. Kreativní ošetřovatelský management. Praha: Advent-Orion, 2003. 477 s. ISBN 80-7172-841-1.
Kudlová, P. Specifika edukační činnosti sestry u pacientů odlišné kultury či etnika. In: Špirudová, L., Tomanová, D., Kudlová, P., Halmo, R. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada Publishing a.s. 2006. p.117-132. ISBN 80-247-1213-X.
Tomanová, D. Edukační kompetence zdravotní sestry. In Multioborová, interdisciplinární a mezinárodní konference v ošetřovatelství. s. 354-359 Praha: Grada Publishing, 2002, ISBN 80-247-0536-2.
Magulová, D., Majerníková, L.: Edukácia a edukačný proces ošetrovateľstve, Martin: Osveta 2010. ISBN 978-80-8063-326-4.
Špatenková N., Smékalová L.: Edukace seniorů, Praha: Grada 2015, ISBN 978-80-247-5446-8.