|
|
|
||
Smyslem předmětu z pohledu mikrobiologa je naučit studenta chápat vztah mezi patogenním mikroorganizmem a jeho hostitelem z hlediska nepříznivých biologických vlastností mikroorganizmu (patogenita, virulence) i z hlediska obranyschopnosti makroorganizmu (nespecifická a specifická imunita). Popis tohoto vztahu se případně konkretizuje v příslušné nosologické jednotce (infekčním onemocnění). Dále je obsahem předmětu laboratorní diagnostika, základy léčby a prevence infekčního onemocnění. Obsahem kurzu je dále výuka principů onemocnění a základních projevů chorob, které mají neinfekční mechanizmus a porucha imunitního systému je základní nebo významnou příčinou onemocnění (autoimunitní choroby, stavy primární a sekundární imunodeficience a choroby vzniklé na podkladě hypersenzitivity). Pro usnadnění výuky jsou v některých tématech používány klinické situace, kasuistiky.
Logikou, odvozováním a podobnými věcmi se předmět dá postihnout jen z malé části. Tomu je uzpůsobena forma výuky, který zahrnuje řadu průběžných kontrol studia tak, aby student bez větších nesnází obstál při zkoušce. V mikrobiologii jde o 5 testů z předepsaného učiva (2 v zimě, 3 v létě) konaných vždy v době přednášky. Dále o průběžné úsatní opakování během praktických cvičení.
Součástí předmětu je soubor přednášek z patologie.
Poslední úprava: Kubánek Ondřej (01.10.2014)
|
|
||
Základním cílem předmětu je vysvětlit vztah mezi člověkem, patogenními mikroorganismy a dalšími vlivy prostředí v různých souvislostech. Jde o pochopení interakcí, k nimž dochází mezi různými mikroorganismy a obrannými mechanismy člověka (někdy již primárně změněnými), ale současně i o demonstraci laboratorních vyšetření, které v praxi umožňují prokazovat, specifikovat a kvantifikovat obě zúčastněné složky - čili detekce patogenních mikroorganismů a jejich vlastností na jedné straně a zjišťování velikosti a charakteru imunitní reakce na straně druhé. Tato výuka procesů probíhajících na mikroskopické nebo molekulární úrovni je doplněna klinickým pohledem - demonstrací typických nemocí, které mají infekční příčinu, a rovněž nemocí, které vznikají v důsledku poruchy imunity. Od studenta se očekává propojení mezi znalostmi fyziologie, imunologie, mikrobiologie a histopatologie; z těchto znalostí vychází racionální klinické myšlení. Studenti by měli získat náhled na klinický obraz infekčních a imunopatologických onemocnění, měli by znát jejich diagnostiku a měli by mít i rámcovou představu o jejich terapii.
Poslední úprava: Kubánek Ondřej (01.10.2014)
|
|
||
Základní texty: Beneš, J: Infekční lékařství. Praha: Galén 2009 (využije se i v rámci výuky infekčního lékařství ve 3. a v 5. ročníku) Bednář M, Fraňková V, Schindler J, Souček A, Vávra J: Lékařská mikrobiologie, Praha: Marvil 1997 Hořejší V, Bartůňková J: Základy imunologie, Praha, Triton 2009
Doplňující: J. Krejsek, O. Kopecký, Klinická imunologie. Hradec Králové, Nucleus, 2004 · D. Stites, A.I. Terr. Základní a klinická imunologie, Appleton a Lange, 1993 · T. Fučíková. Klinická imunologie v praxi Galén 1997 · T. Fučíková a kol. Základy klinické imunologie, RDI Press 1994 · J. Krejsek, O. Kopecký, Klinická imunologie,. Nukleus HK, 2004 · V. Špičák, P. Panzner, Alergologie, Galén 2005 · J. Bartůňková Imunodeficience. Grada 2002, 2007, 2009 · Alergie, časopis pro postgraduální vzdělávání, Tigis (www.tigis.cz)
Poslední úprava: Žemličková Helena, prof. MUDr., Ph.D. (25.10.2019)
|
|
||
Přednášky přináší obecné informace o tématu, semináře umožní interaktivně získat znalosti a vědomosti podrobnějších charakteru. Praktika umožní studentům porozumět a naučit se základním laboratorním a klinickým diagnostickým postupům. Stáže na lůžkovém oddělení ukazují jednak klinické projevy jednotlivých nemocí, ale studenti se při nich seznamují i s uplatňováním diagnostických a léčebných výkonů v praxi. Poslední úprava: Kubánek Ondřej (01.10.2014)
|
|
||
V části mikrobiologické během zimního i letního semestru studenti získají kolokvium na základě 80% aktivní účasti na praktikách (včetně předepsaných znalostí) a vyhovujícího výsledku ze dvou průběžných ověřovacích testů. Nevyhovující dílčí výsledky je možno před získáním kolokvia opravit ústním přezkoušením. V letním semestru bude podmínkou získání kolokvia i úspěšný test z patologie. Otázky k části mikrobiologie jsou zde: http://old.lf3.cuni.cz/mikrobiologie/mii/otazky_z_lekarske_mikrobiologie.rtf Poslední úprava: Kubánek Ondřej (01.10.2014)
|
|
||
Podrobný syllabus včetně odkazu na studijní materiály viz: Poslední úprava: Kubánek Ondřej (01.10.2014)
|
|
||
Vstupním požadavkem kurzu je uchování rámcových vědomostí imunologie z Modulu Buňka (MIB, I. ročník) Poslední úprava: Žemličková Helena, prof. MUDr., Ph.D. (25.10.2019)
|