Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
V rámci tohoto předmětu studenti získávají teoretické vědomosti o supervizi a praktické zkušenosti se supervizí jako součástí profese zdravotní sestry. Předmět integruje poznatky, které mají studenti ze základních i aplikovaných psychologických disciplin, komunikace, etiky a především pak vlastní klinické praxe. Supervize je prostorem pro profesionální reflexi. Základní metodou práce je rozhovor s využitím vlastních zkušeností studentů, zvyšující studentovu schopnost reflexe vlastní práce a sebereflexe. Pozornost se věnuje vytváření potřebných profesionálních kompetencí ve vztahu k pacientům/klientům a ostatním pracovníkům i kompetencí významných z hlediska pracovního výkonu. Z hlediska významu pro rozvoj profesionální odpovědnosti a rozvoje dovedností a znalostí sester je v rámci předmětu kladen důraz na posilování komunikativních, personálních a sociálních (interpersonálních) kompetencí.Supervize probíhá ve skupině maximálně 10 - 12 studentů. Bloková výuka (3 hod/event. dle možností rozvrhu).
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
Cíl předmětu Reflexe klinické praxe v rámci supervize vede studenta k získávání těchto základních dovedností a znalostí: Student dovede: - spolupracovat při vytváření supervizního kontraktu; - nalézat situace (zakázky), s kterými přichází do supervize; - pracovat na formulaci zakázky pod vedením supervizora; - pracovat pod vedením supervizora na splnění zakázky; - být otevřený vůči zpětné vazbě, rozpoznat užitečnost zpětné vazby pro svou práci; - využívat reflexi a získanou zpětnou vazbu pro rozvoj vlastních odborných kompetencí v ošetřovatelské praxi; - aktivně spolupracovat v supervizní skupině; - poskytovat zpětnou vazbu supervizorovi a supervizní skupině; - využívat supervizi při řešení složitých případů klientů; - využívat supervizi při obraně vůči stresu a emocionální zátěži (prevence syndromu vyhoření); - identifikovat svá silná a slabá místa, provádět sebereflexi; - průběžně vyhodnocovat splnění cílů supervize.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 202 s. ISBN 80-7178-715-9. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 148 s. ISBN 80-7367-181-6. Tematicky relevantní články z odborných časopisů (včetně cizojazyčných) Využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací
Doporučená studijní literatura: CARROLL, M.; THOLSTRUP, M. Integrativní přístupy k supervizi. 1. vyd. Praha: Triton, 2004. 280 s. ISBN 80-7254-582-5. KŘÍVOHLAVÝ, J., PEČENKOVÁ, J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada. 2004. ISBN 80-247-0784-5. PAČESOVÁ, M. Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8. ŠIMEK, A. Supervize - kasuistiky. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-496-9.
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
Workshop, praktická cvičení, Skupinová práce - práce s tematicky relevantním textem (včetně cizojazyčného) a prezentace před skupinou; Případové studie - práce s video-audionáhrávkou (případová, skupinová supervize).
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
80% aktivní účast studenta na výuce Předmět se ukončuje udělením zápočtu do indexu v poslední den výuky na základě splnění požadované docházky a vypracování zadaných úkolů v rámci samostudia/skupinové práce (tematicky orientované zpracování příspěvku/textu k vybrané problematice a tématu supervize v ošetřovatelské praxi) a skupinové prezentace/předání zpracovaných informací v rámci výuky (práce ve trojicích).
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
ZS Pojem, definice supervize a možnosti jejího uplatnění v pomáhajících profesích - praktická aplikace supervize; v kontextu ošetřovatelství a zdravotně-sociální oblasti; Hranice supervize a její přesahy (koučing, mentoring, tutoring, poradenství, terapie); Etické aspekty supervize; Kontrakt a smlouva o supervizi; Funkce supervize - podpůrná, kontrolní a rozvojová supervize; Formy supervize: Individuální supervize a skupinová supervize; Případová supervize - Balintovská skupina; Týmová supervize; Supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami jednotlivých účastníkůkurzu (průběžně).
LS Teoretické koncepty, techniky a základní přístupy v supervizi; Struktura a proces supervizního rozhovoru; Managerská supervize, supervize jako součást řízení lidských zdrojů; Klinická supervize-firemní kultura, klíče k úspěchu a rizika související se zavedením supervize do organizace; Supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami jednotlivých účastníkůkurzu (průběžně).