|
|
|
||
Výuka navazuje na předcházející výuku základních klinických problémů a klinické propedeutiky ve 4. ročníku. Prerekvizitou je zkouška z předmětu Pediatrická propedeutika. Podstatou předmětu je prohlubování dovedností studentů v odběru anamnézy a provádění fyzikálního vyšetřování se specifiky dětského věku. Dále se studenti seznamují s etiologií, patogenezí, klinickou symptomatologií, diagnostikou, diferenciální diagnostikou a léčbou věkově specifických nemocí v novorozeneckém, kojeneckém, batolecím, předškolním, školním i dorostovém období. Jsou také seznámeni s preventivními postupy v pediatrii.
Poslední úprava: David Jan, doc. MUDr., Ph.D. (22.05.2025)
|
|
||
Cílem je seznámit posluchače 5. ročníku se základy klinické pediatrie v celém jejím požadovaném rozsahu, dále si utvrdit základní praktické dovednosti vyšetřování pediatrických pacientů a naučit se základům diferenciálně diagnostických rozvah přímo u pacientského lůžka. Cílem je představit pediatrii jako obor s výrazným vývojovým, preventivním a sociálním aspektem. Poslední úprava: David Jan, doc. MUDr., Ph.D. (22.05.2025)
|
|
||
Bláhová K, Fencl F, Lebl J, et al. Pediatrická propedeutika. Galén, 2019. David J, Votava F, et al. Diferenciální diagnostika v pediatrické praxi. Grada, 2025. Janota J, Straňák Z, et al. Neonatologie. EEZY, 2023. Lebl J, Janda J, Pohunek P, Starý J, et al. Klinická pediatrie. Galén, 2014. Marcdante KJ, Kliegman RM. Nelson Essentials of Pediatrics. Elsevier, 2018. Mixa V, Heinige P, Vobruba V, et al. Dětská přednemocniční a urgentní péče. Grada, 2024. Muntau AC. Pediatrie. Grada, 2014. Poslední úprava: David Jan, doc. MUDr., Ph.D. (02.07.2025)
|
|
||
Cvičení - práce u lůžka v malém počtu studentů pod vedením asistenta v rozsahu 30 hodin. Studenti si mohou sestavit vlastní rozvrh z 90 nabízených hodin výuky. Semináře 33 hodin, rozvrh je pro studenty opět flexibilní, dle vlastní volby z 99 nabízených hodin. Poslední úprava: David Jan, doc. MUDr., Ph.D. (22.05.2025)
|
|
||
Předmět je ukončen zápočtem. Podmínky: 100% účast na praktické výuce, náhrada absence je možná po individuální dohodě s příslušným vyučujícím skupiny. 80% účast na seminářích, náhrada je možná písemným zpracováním tématu z chybějících seminářů, který určí a zhodnotí učitel daného semináře. Poslední úprava: David Jan, doc. MUDr., Ph.D. (22.05.2025)
|
|
||
1) Fyzikální vyšetření novorozence, kojence, batolete, předškolního , školního dítěte a adolescenta. 2) Zvláštnosti pediatrické anamnézy. 3) Zvláštnosti interpretace laboratorních, zobrazovacích a jiných metod v pediatrii. 4) Jednotlivé nemoci a diferenciálně diagnostické rozvahy. 5) Základy neonatologie, včetně novorozeneckého screeningu. 6) Dětská endokrinologie a diabetologie, nefrologie, gastroenterologie a hepatologie, pneumologie a kardiologie, autoimunitní onemocnění. 7) Akutní stavy v dětském věku. Poslední úprava: David Jan, doc. MUDr., Ph.D. (22.05.2025)
|