|
|
|
||
Metoda a techniky dramatické výchovy mají mnoho využití ve školním vyučování. Praktický seminář si klade za cíl představení různých technik a možností jejich kombinací ve škole. Na konkrétních příkladech vyučovacích lekcí zažijí studenti nejdříve částečnou a pak i plnou hru v roli jako aktéři. Součástí lekcí bude i teoretický kontext, reflexe vlastní práce, reflexe práce skupiny a hodnocení práce. V závěru kursu studenti jednotlivě nebo ve skupinách (dle dohody) připraví vlastní lekci, v níž budou zkoumané způsoby práce využity. Nad připravenými lekcemi bude vedena společná diskuse, dojde i na praktické ukázky vybraných částí. Základem semináře bude práce přímo v hodinách a částečně i domácí příprava – práce na přípravě vlastní lekce. Přiložený návrh jednotlivých lekcí je především inspirativní. Dle složení konkrétní skupiny studentů může dojít k tematickým změnám na základě vzájemné dohody.
Vyučující: Iva Vachková Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (03.09.2023)
|
|
||
Studenti si osvojí techniky využití hry v roli přímo v kurzu. Seznámí se s principy, na jejichž základě lze využít tyto techniky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivě nebo ve skupině (2-3 osoby) připraví vlastní lekci, kterou představí ostatním účastníkům. Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (03.09.2023)
|
|
||
MACHKOVÁ, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, 2004. 224 s. ISBN 80-7331-021-X. MACHKOVÁ, E. (ed.), Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál, 2013. 192 s. ISBN 978-80-262-0374-2. MACHKOVÁ, E. (ed.), Projekty dramatické výchovy pro starší školní věk. Praha: Portál, 2013. 152 s. ISBN 978-80-262-0504-3. MACHKOVÁ, E. (ed.), Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál, 2012. 149 s. ISBN 978-80-262-0093-2. MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O., RODRIGUEZOVÁ, V. Dramatická výchova v kurikulu současné školy. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367-472-4. MORGANOVÁ, N.; SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: SDV, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Strom, 1997. 272 s. ISBN 978-80-247-1865-1. Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (03.09.2023)
|
|
||
Studenti odevzdají ve skupinách (2-3) popis vlastní lekce, o níž je vedena diskuse. Způsob zápisu lekce bude upřesněn na první hodně. Požadavky k atestaci: přítomnost na výuce min. 75 % Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (03.09.2023)
|
|
||
1. Úvodní hodina – seznámení, základní principy práce, požadavky, první ochutnávka 2. Inspirace vlastní zkušeností – Bratři 3. Inspirace vlastní zkušeností – Žáci a učitelé 4. Inspirace vlastní zkušeností – Vrstevníci 5. Inspirace textem – Jan Neruda (Dům U Tří lilií) 6. Inspirace textem – Dobytí Jeruzaléma křižáky dvojíma očima 7. Inspirace textem – Karel Hynek Mácha (Marinka) 8. Inspirace obrazem – Do Ameriky! 9. Inspirace obrazem – Ilustrace M. Velíška v Babičce Boženy Němcové 10. Inspirace obrazem – Sláva a pád Napoleona Bonaparta 11. Prezentace lekcí a diskuse o nich. 12. Prezentace lekcí a diskuse o nich. 13. Prezentace lekcí a diskuse o nich Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (03.09.2023)
|