PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Aplikovaná regrese v R - ASGV01002
Anglický název: Applied regression in R
Zajišťuje: Katedra sociologie (21-KSOC)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 15 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Aleš Vomáčka
Vyučující: Mgr. Aleš Vomáčka
Anotace -
Předmět seznámí studenty s lineární regresní analýzou s důrazem na aplikaci v R softwaru. Předmět je určen studentům společenských věd, což se odráží v jeho zaměření na konceptuální pochopení lineární regrese a praktické aplikace v sociálních vědách. Předmět obsahuje pouze malé množství matematiky, ale pro zájemce odkazujeme i na literaturu s odbornějším/matematickým zpracováním probíraných témat. Po absolvování předmětu by studenti měli mít dobré koncepční porozumění lineární regresi a různorodým účelům, pro které je používána (popis, inference od vzorku k populaci, kauzální inference, predikce), měli by ovládat běžnou terminologii, rozumět předpokladům spojeným s regresním modelováním, být schopni je ověřit a adekvátně reagovat v případě nesplnění předpokladů. Především by však měli být schopni činit dobře podložená rozhodnutí při provádění vlastní regresní analýzy a měli by být schopni správně prezentovat a interpretovat výsledky své analýzy.

K úspěšnému absolvování tohoto předmětu jsou studenti povinni udělat následující:
A) Vybrat datový soubor uvedený v projektu TidyTuesday (libovolný rok).
B) Formulovat výzkumný problém související s daty. Tento výzkumný problém může být buď prediktivní, nebo inferenční povahy (např. Můžeme predikovat popularitu písně na Spotify na základě jejích charakteristik? Závisí rozdíl ve mzdách mužů a žen v USA na podílu žen v oboru? Jsou dražší videohry hodnoceny lépe?).

Následně analyzujte data pomocí lineárního regresního modelu a napište zprávu o svých zjištěních. Tato zpráva by měla obsahovat jasnou definici vašich výzkumných problémů, popis vašich dat (včetně popisné statistiky), popis vašeho regresního modelu (případně jak tabulek, tak grafů), diagnostiku vašeho regresního modelu a celkový závěr. Data můžete transformovat a filtrovat podle potřeby, ale jasně popsat všechny datové transformace.

Připravte si dva dokumenty k odevzdání: (1) skript, který musí být plně funkční: musí běžet bez chyb od začátku (včetně stahování dat z webu TidyTuesday), dokončit bez potřeby vnějších zásahů a vytvořit všechny analytické výstupy (modely, grafy) použité pro zadání, (2) závěrečnou zprávu (např. Word nebo Pdf) jak je popsáno výše.
Poslední úprava: Poncarová Petra, Mgr. (21.05.2023)
Literatura

Primární literatura

Sekundární literatura

  • Cole, S. R., Platt, R. W., Schisterman, E. F., Chu, H., Westreich, D., Richardson, D., & Poole, C. (2010). Illustrating bias due to conditioning on a collider. International Journal of Epidemiology, 39(2), 417–420. https://doi.org/10.1093/ije/dyp334
  • Cook, R. D. (1977). Detection of Influential Observation in Linear Regression. Technometrics, 19(1), 15–18. https://doi.org/10.2307/1268249
  • Fox, J. (2015). Applied Regression Analysis and Generalized Linear Models (Third edition). SAGE Publications, Inc.
  • Greenland, S., Senn, S. J., Rothman, K. J., Carlin, J. B., Poole, C., Goodman, S. N., & Altman, D. G. (2016). Statistical tests, P values, confidence intervals, and power: A guide to misinterpretations. European Journal of Epidemiology, 31(4), 337–350. https://doi.org/10.1007/s10654-016-0149-3
  • King, G., & Roberts, M. E. (2015). How Robust Standard Errors Expose Methodological Problems They Do Not Fix, and What to Do About It. Political Analysis, 23(2), 159–179.
  • Shmueli, G. (2010). To Explain or To Predict? (SSRN Scholarly Paper ID 1351252). Social Science Research Network. https://doi.org/10.2139/ssrn.1351252

Poslední úprava: Poncarová Petra, Mgr. (18.05.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK