Seminář bude zaměřen na bližší seznámení s problematikou konstrukce a analýzy kvality standardizovaných otázek používaných v rámci dotazníkových šetření. V kontextu analýzy komplexní povahy situace dotazování bude představena oblast kognitivních přístupů v rámci metodologie sociálního výzkumu (Cognitive aspects of survey methodology). Studenti se dozví informace o psychologických aspektech situace dotazování, průběhu rozhovoru mezi tazatelem a respondentem, jejich vlivu na získané odpovědi a tedy také výsledky zkoumání. Budou seznámeni s nejdůležitějšími teoretickými koncepcemi kognitivních přístupů i hlavními metodami, které se v současnosti používají při konstrukci otázek a dotazníků a při posuzování jejich kvality. Speciální pozornost bude věnována nástroji Survey Quality Prediction, který se studenti naučí využívat pro přípravu a kontrolu kvality otázek. Výsledkem kurzu bude prohloubení znalostí a dovedností tvorby dotazníku výzkumného šetření.
Kurs je vhodný pro studenty od 3. ročníku bakalářského studia; minimálním předpokladem je předchozí absolvování kursu Sociologický výzkum 2: dotazníkové šetření.
Poslední úprava: Vinopal Jiří, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
The seminar will focus on a closer understanding of the design issues and analysis of the quality of standardised questions used in surveys. In the context of the analysis of the complex nature of the interview situation, the field of cognitive approaches within the methodology of social research (Cognitive aspects of survey methodology) will be presented. Students will learn about the psychological aspects of the interview situation, the conduct of the interview between the interviewer and the respondent, their influence on the responses received and thus also the results of the survey. They will be briefed on the most important theoretical concepts of cognitive approaches as well as on the main methods currently used to design questions and questionnaires and assess their quality. Special attention will be paid to the Survey Quality Prediction app, which students will learn to use for preparing and checking the quality of questions. The course will result in a deepening of the knowledge and skills of the questionnaire construction.
The course is suitable for students from the third year of the bachelor's degree; a minimum requirement is prior completion of the Sociological Research 2: survey.
Poslední úprava: Vinopal Jiří, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Průběžná příprava na jednotlivé hodiny: četba, promyšlení řešení menších úkolů. Závěrečný praktický úkol - analýza kvality dotazu v SQP Úspěšné ověření znalostí v rámci ústního pohovoru.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (13.11.2023)
Literatura
Tourangeau, R., Rips L. J. & Rasinski, K. (2000). The Psychology of Survey Response. Cambridge University Press.
Madans, J., Miller, K., Maitland, A. & Willis, G. (2011). Question Evaluation Methods: Contributing to the Science of Data Quality. Wiley.
Groves, R. M. (2004). Survey Error and Survey Costs. Wiley.
Saris, W. E. & Gallhofer, I. N. (2014). Design, Evaluation, and Analysis of Questionnaires for Survey Research (2nd Ed.). Wiley.
Pressser, S., Rothgeb, J. M., Couper, M. P., Lessler, J. T., Martin, E., Martin., J. & Singer, E. (Eds.). (2004). Methods for Testing and Evaluating Survey Questionnaires. Wiley.
Sirken, M. G., Hermann, D. J., Schechter, S. Schwarz, N. Tanur, J. M. & Tourangeau R. (Eds.). (1999). Cognition and Survey Research. Wiley.
Sudman, S., Bradburn. N. M. & Schwarz, N. (Eds.). (1996). Thinking About Answers. The Application of Cognitive Processes to Survey Metodology. Jossey-Bass.
Schwarz, N. & Sudman, S. (Eds.). (1996). Answering questions. Methodology for Determining Cognitive and Communicative Processes in Survey Research. Jossey-Bass.
Vinopal, J. (2008). Kognitivní přístupy v metodologii výzkumných šetření: Metoda okamžité validizace. Sociologický ústav AV ČR.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (13.11.2023)
Sylabus
Průzkum a výzkumná chyba
CASM a duální koncepce situace dotazování
Interpretace otázky
Vyvolání informací z paměti
Proces rozhodování
Editace odpovědi
Teorie kvality výzkumného dotazu – koncepce celkové výzkumné chyby a chyby měření
Příprava otázek - operacionalizace a třístupňová procedura
Metody hodnocení kvality otázek
Využití Survey Quality Prediction (SQP)
Poslední úprava: Vinopal Jiří, PhDr., Ph.D. (30.09.2024)