|
|
|
||
Kurz studentům nabídne porozumění tématům drog a závislosti na základě současného sociálněvědního poznání, tak aby z něj mohli čerpat jak v praxi sociální práce, tak při výzkumné činnosti. Absolventi kurzu budou mít základní přehled o psychoaktivních látkách a o různorodých kontextech jejich užívání. Dále budou mít povědomí o existenci různorodých teorií závislosti, přičemž budou schopni využít zejména koncept asambláže pro porozumění životním situacím a životním příběhům jednotlivců, rodin, skupin a komunit, kde se závislost problematizuje. Osvojí si přístup Harm Reduction, budou mít základní přehled o snižování rizik při užívání drog a také možnostech zotavování ze závislosti, přičemž dokážou tyto poznatky vztáhnout ke konkrétním životním situacím. Poslední úprava: Myšková Dana (23.01.2025)
|
|
||
Studenti budou umět provést základní zhodnocení rizik u užívání drog a závislosti a navrhnout vhodné způsoby podpory pro lidi, kteří mají s užíváním drog a/nebo závislostí potíže. Studenti také dokáží pracovat se svými předsudky a předpoklady v této oblasti a zvyšovat tak svoji citlivost při porozumění jedinečným životním příběhům jejich budoucích klientů a klientek v praxi sociální práce. Poslední úprava: Myšková Dana (23.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: Maté, G. (2020). V říši hladových duchů – blízká setkání se závislostí. Praha: Peoplecomm. Nepustil, P. (2022). Bezpečí závislosti. In M. Profeldová [Ed.] Trauma-citlivý přístup v Jako doma, s. 26-30. Praha: Jako Doma. Nepustil, P., Geregová, M. (eds). (2020). Bez podmínek – metody psychosociální podpory při lidi užívající drogy. Brno: Masarykova Univerzita. Doporučená literatura: Alexander, B. K. (2008). The Globalisation of Addiction: A Study in Poverty of the Spirit. Oxford: University Press. Escohotado, A. (2003).Stručné dějiny drog. Praha: Volvox Globator. Fisher, C. E. (2022). The Urge: Our History of Addiction. New York, Penguin Press. Fraser, S., Moore, D., & Keane, H. (2014). Habits: remaking addiction. Springer. Hari, J. (2015). Chasing the scream: The first and last days of the war on drugs. Bloomsbury Publishing. Hart, C. (2014). High price: A neuroscientist's journey of self-discovery that challenges everything you know about drugs and society. New York: Harper Perennial. Lewis, M. (2015). The biology of desire: why addiction is not a disease. Hachette UK. Rychlíková, A., Šplíchal, P. (2023). Piko: junkies' lives matter = Na životech feťáků záleží. Praha: Nakladatelství Alarm. Sultan, A. (2022): Recovering Assemblages. Unfolding Sociomaterial Relations of Drug Use and Recovery Szalavitz, M. (2016). Unbroken brain: a revolutionary new way of understanding addiction. New York: St. Martin's Press. Tatarsky, A. (Ed.). (2007). Harm reduction psychotherapy: A new treatment for drug and alcohol problems. Jason Aronson. Poslední úprava: Myšková Dana (23.01.2025)
|
|
||
Docházka (min. 80%), zapojení do interaktivních aktivit v rámci kurzu, písemné zpracování eseje a její prezentace (lze i skupinově). Zadání eseje: Napište esej v délce 2-4 normostran, v níž budete kombinovat odborné poznatky a vaše osobní zkušenosti a vhledy. Citujte minimálně dvě odborné publikace. Vyberte si z těchto dvou témat: BENEFITY DROG Hodně se v kurzu věnujeme rizikům psychoaktivních látek. Ale co jejich benefity? Vyberte si určitou skupinu látek anebo jednu konkrétní a popište, čím a jak nám mohou prospívat. TIKAJÍCÍ BOMBA Co je podle vás aktuální hrozbou, pokud jde o závislost? Co vidíte kolem sebe jako tikající bombu? Vyjděte ideálně z přímé zkušenosti, ze závislostních jevů, kterých si všímáte ve svém okolí a podpořte svou zkušenost odbornými daty. Poslední úprava: Nepustil Pavel, Mgr., Ph.D. (16.03.2025)
|
|
||
DROGY A ZÁVISLOST V TEORII A PRAXI SOCIÁLNÍ PRÁCE Vyučující: Mgr. Pavel Nepustil, PhD. Povinně volitelný předmět 1/1 Atestace: zápočet Semestr: LS akadem. rok 2024/2025 Forma výuky: Blok á 4 hod., 1x za 14 dní – pátek 9:10 - 12:25, termíny: 21.2., 7.3., 21.3.,11.4., 2.5. Cíle kurzu poznatkové: Kurz studentům nabídne porozumění tématům drog a závislosti na základě současného sociálněvědního poznání, tak aby z něj mohli čerpat jak v praxi sociální práce, tak při výzkumné činnosti. Absolventi kurzu budou mít základní přehled o psychoaktivních látkách a o různorodých kontextech jejich užívání. Dále budou mít povědomí o existenci různorodých teorií závislosti, přičemž budou schopni využít zejména koncept asambláže pro porozumění životním situacím a životním příběhům jednotlivců, rodin, skupin a komunit, kde se závislost problematizuje. Osvojí si přístup Harm Reduction, budou mít základní přehled o snižování rizik při užívání drog a také možnostech zotavování ze závislosti, přičemž dokážou tyto poznatky vztáhnout ke konkrétním životním situacím. Cíle podporující kompetence: Studenti budou umět provést základní zhodnocení rizik u užívání drog a závislosti a navrhnout vhodné způsoby podpory pro lidi, kteří mají s užíváním drog a/nebo závislostí potíže. Studenti také dokáží pracovat se svými předsudky a předpoklady v této oblasti a zvyšovat tak svoji citlivost při porozumění jedinečným životním příběhům jejich budoucích klientů a klientek v praxi sociální práce. Požadavky k atestaci: Docházka (min. 80%), zapojení do interaktivních aktivit v rámci kurzu, písemné zpracování eseje a její prezentace (lze i skupinově). Témata: PSYCHOAKTIVNÍ LÁTKY § dělení na základě účinků a rizik § otázky legalizace a kriminalizace § sociologické perspektivy na užívání drog ZÁVISLOST § přehled vybraných teorií závislosti § současné sociálněvědní porozumění závislosti - koncept asambláže § vztah traumatu a závislosti HARM REDUCTION A ZOTAVENÍ § přístup harm reduction § hnutí za zotavení § podpora zotavení a adiktologické služby v ČR PRAKTIKUM I. § design nízkoprahové služby § práce s kazuistikou v nízkoprahové službě PRAKTIKUM II. § design pobytové služby § práce s kazuistikou v pobytové službě Povinná literatura: Maté, G. (2020). V říši hladových duchů – blízká setkání se závislostí. Praha: Peoplecomm. Nepustil, P. (2022). Bezpečí závislosti. In M. Profeldová [Ed.] Trauma-citlivý přístup v Jako doma, s. 26-30. Praha: Jako Doma. Nepustil, P., Geregová, M. (eds). (2020). Bez podmínek – metody psychosociální podpory při lidi užívající drogy. Brno: Masarykova Univerzita. Doporučená literatura: Alexander, B. K. (2008). The Globalisation of Addiction: A Study in Poverty of the Spirit. Oxford: University Press. Escohotado, A. (2003).Stručné dějiny drog. Praha: Volvox Globator. Fisher, C. E. (2022). The Urge: Our History of Addiction. New York, Penguin Press. Fraser, S., Moore, D., & Keane, H. (2014). Habits: remaking addiction. Springer. Hari, J. (2015). Chasing the scream: The first and last days of the war on drugs. Bloomsbury Publishing. Hart, C. (2014). High price: A neuroscientist's journey of self-discovery that challenges everything you know about drugs and society. New York: Harper Perennial. Lewis, M. (2015). The biology of desire: why addiction is not a disease. Hachette UK. Rychlíková, A., Šplíchal, P. (2023). Piko: junkies' lives matter = Na životech feťáků záleží. Praha: Nakladatelství Alarm. Sultan, A. (2022): Recovering Assemblages. Unfolding Sociomaterial Relations of Drug Use and Recovery Szalavitz, M. (2016). Unbroken brain: a revolutionary new way of understanding addiction. New York: St. Martin's Press. Tatarsky, A. (Ed.). (2007). Harm reduction psychotherapy: A new treatment for drug and alcohol problems. Jason Aronson. Poslední úprava: Myšková Dana (23.01.2025)
|