|
|
|
||
Hlavním cílem předmětu je představit evidence-based program podpory rodičovských dovedností, který probíhá inovativní formou skupinové intervence. Vznik programu podpořila Světová zdravotnická organizace (World Health Organization) a v současné době je realizován v několika zemích. Program je evaluován metodou náhodně řízených experimentů (Randomized Control Trials) v rámci výzkumného konsorcia pod vedením Oxfordské univerzity. V roce 2018 byl program úspěšně přenesen do českého prostředí a evaluační data z českých organizací jsou součástí mezinárodního srovnávacího výzkumu. Program se primárně zaměřuje na řešení problému nedostatečných rodičovských kompetencí u rodičů ze sociálně či kulturně znevýhodněného prostředí. Ve znevýhodněných rodinách v ČR často probíhá sociální nebo terénní práce zaměřující se na různé problémy rodiny, jako jsou například problémy s bydlením, dluhy, financemi, úřady atd., ale pozornost věnovaná rodičovským kompetencím a posilování vztahu mezi rodiči a dětmi zpravidla zcela chybí. Přitom nedostatečný rozvoj dětí v útlém věku následně negativně ovlivňuje jejich školní úspěšnost i sociální začleňování v období dospívání a dospělosti. Snaha implementovat podporu rodičovských kompetencí do systému služeb pro ohrožené rodiny s dětmi je inspirována evidencí o tom, že relativně malá míra intervence, která nasměruje rodiče k většímu oceňování dítěte a aktivní hře s dítětem, může vést ke zlepšení vztahu mezi dětmi a rodiči, k podpoře žádoucího chování a k omezení nežádoucího chování u dětí.
Rodičovské dovednosti jsou podle současného vědeckého poznání kritické pro rozvoj mozku dítěte. Když dospělí komunikují s dětmi starostlivým a citlivým způsobem, pomáhají budovat a posilovat nervová spojení v mozku dítěte, která podporují rozvoj důležitých kognitivních, sociálních a jazykových dovedností. V případě, že jsou reakce dospělého člověka nekonzistentní, nevhodné či prostě chybí, může u dětí dojít k narušení jejich fyzického, duševního a emočního zdraví. V ČR je každý den přibližně 7 dětí odděleno od svých blízkých osob – rodiny. Mezi nejčastější důvody patří zanedbávání výchovy, výchovné problémy dítěte a překážky na straně rodičů. Program se zaměřuje na zkvalitnění systému péče o ohrožené rodiny s malými dětmi a přináší strategie rozvoje rodičovských kompetencí, které jsou založeny na důkazech, mají jasná teoretická východiska, pevné metodické ukotvení a výzkumně ověřenou účinnost. Poslední úprava: Myšková Dana (09.09.2024)
|
|
||
Zkouška formou prezentace skupinového projektu. Poslední úprava: Myšková Dana (09.09.2024)
|
|
||
Cameron, J., & Pierce, W. D. (1994). Reinforcement, Reward, and Intrinsic Motivation: A Meta-Analysis. Review of Educational Research, 64(3), 363–423. https://doi.org/10.3102/00346543064003363 Deci, E. L., Koestner, R., & Ryan, R. M. (2001). Extrinsic Rewards and Intrinsic Motivation in Education: Reconsidered Once Again. Review of Educational Research, 71(1), 1–27. https://doi.org/10.3102/00346543071001001 DuPaul, G. J., & Ervin, R. A. (1996). Functional assessment of behaviors related to Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Linking assessment to intervention design. Behavior Therapy, 27(4), 601–622. https://doi.org/10.1016/S0005-7894(96)80046-3 Cluver, L. D., Lachman, J. M., Ward, C. L., Gardner, F., Peterson, T., Hutchings, J. M., … Redfern, A. A. (2017). Development of a Parenting Support Program to Prevent Abuse of Adolescents in South Africa: Findings From a Pilot Pre-Post Study. Research on Social Work Practice, 27(7), 758–766. https://doi.org/10.1177/1049731516628647 Cluver, L., Meinck, F., Yakubovich, A., Doubt, J., Redfern, A., Ward, C., … Gardner, F. (2016). Reducing child abuse amongst adolescents in low- and middle-income countries: A pre-post trial in South Africa. BMC Public Health, 16. https://doi.org/10.1186/s12889-016-3262-z Lachman, J. M., Kelly, J., Cluver, L., Ward, C. L., Hutchings, J., & Gardner, F. (2018). Process Evaluation of a Parenting Program for Low-Income Families in South Africa. Research on Social Work Practice, 28(2), 188–202. https://doi.org/10.1177/1049731516645665 Lachman, J. M., Sherr, L. T., Cluver, L., Ward, C. L., Hutchings, J., & Gardner, F. (2016). Integrating Evidence and Context to Develop a Parenting Program for Low-Income Families in South Africa. Journal of Child and Family Studies, 25(7), 2337–2352. https://doi.org/10.1007/s10826-016-0389-6 Filming Interactions to Nurture Development. Centre on the Developing Child, Harvard University. Online: http://developingchild.harvard.edu/innovation-application/innovation-in-action/find/ Hutchings J. 2013. The Little Parent Handbook. University of Wales Bangor School of Education, ISBN-10: 184220131X. Cluver R. Meinck F. Steinert J. Schenderovich I. 2018. Parenting for Lifelong Health: a pragmatic cluster randomised controlled trial of a non-commercialised parenting programme for adolescents and their families in South Africa. British Medical Journal Global Health 3(1) Jones C. H., Erjavic, M., Viktor, S. and Hutchings, J. 2016. Outcomes of a comparison study into a group-based infant parenting programme. Journal of Child and Family Studies 25(11): 3309–3321. Lachman, J.M., Ward, C. L., Wessels, I. M., Cluver, L., D., Gardner, F. & Hutchings, J. 2015. Learning lessons about positive parenting from a parent skills training programme. Ilifa Labantwana Insights, 3, 8-11. Williams M. & Hutchings, J. 2015. A pilot effectiveness study of the Enhancing Parenting Skills (EPaS) 2014 programme for parents of children with behaviour problems: study protocol for a randomised controlled trial. Trials. 2015, 16:221 DOI: 10.1186/s13063-015-0741
Koutná M. et al. 2022. Rodičovské skupiny na podporu rodičovských dovedností. Závěrečná evaluační zpráva. Dostupný z: https://www.scholaempirica.org/wp-content/uploads/2022/08/Evaluacni_zprava_2022_Rodicovske_dovednosti-1.pdf Mazák J. et al. 2020. Inovace sociálních služeb zaměřených na podporu rodičovských dovedností. Závěrečná evaluační zpráva - kvantitativní evaluace dopadu. Dostupný z: https://www.scholaempirica.org/wp-content/uploads/2022/06/Rodice_Inovace_socialnich_sluzeb_Zaverecna_evaluacni_zprava.pdf Koutná M. et al. 2020. Inovace sociálních služeb zaměřených na podporu rodičovských dovedností. Analýza cílového stavu sociálních a terénních pracovníků projektu. Dostupný z: https://www.scholaempirica.org/wp-content/uploads/2022/06/Rodice_Inovace_socialnich_sluzeb_Analyza_ciloveho_stavu_socialnich_pracovniku.pdf Havrdová, Egle; Pour, Marek, Koutná, Martina; Netík, Jan;, Evaluation of a Parenting Program for Disadvantaged Families in the Czech Republic”, Research on Social Work Practice, Published by SAGE Publications, Inc., 2455 Teller Road, Thousand Oaks, CA 91320, 2022, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/10497315221144000 Havrdová, Egle; Pour, Marek, Koutná, Martina; „Program podpory rodičovských dovedností: Výsledky, reflexe a praktické implikace pro sociální práci s rodiči“,Fórum sociální práce, listopad, 2022. Havrdová Egle – Kateřina Vyhnánková. Dobrý začátek. Ověřené postupy pro rodiče. Praha : SCHOLA EMPIRCA, 2018. ISBN 978-80-905748-7-8. Palmer, S., Detoxing Childhood: What Parents Need to Know to Raise Birght, Balanced Children, Orion, 2008. Palmer, S., Toxic Childhood. How the Modern World is Damaging Our Children and What We Can Do About it. Clays Ltd., 1. , 2006. Poslední úprava: Myšková Dana (09.09.2024)
|
|
||
Harmonogram: 9. 10. 2024 - Rodičovské dovednosti: Teoretická východiska, definice a přístupy k rodičovství, výzkumné metody měření dopadu v podpoře rodičovských dovedností. 23. 10. 2024- Evidence-based programy podpory rodičovských dovedností. Představení celoživotního programu zdravého rodičovství pro malé děti Světové zdravotnické organizace (Parenting for Lifelong Health), teoretická východiska, stavební kameny programu a hlavní témata, výzkumné metody a dosavadní výsledky ve světě a v ČR. 6. 11. 2024- Skupinová intervence v sociální práci: teorie a praxe, výhody a překážky v práci se skupinou, podpora dovedností facilitátora skupiny. 4. 12. 2024 - Program zdravého rodičovství: struktura setkání, časový plán, klíčové prvky průběhu sezení, seznámení s tématy 1-6 sezení s rodiči. 18. 12. 2024- Program zdravého rodičovství v praxi - návštěva organizace, která s programem pracuje, setkání a diskuze s vyškolenými sociálními pracovníky, facilitátory sezení s rodiči. 8. 1. 2025- Program zdravého rodičovství: struktura setkání, časový plán, seznámení s tématy 6-12 sezení s rodiči. Poslední úprava: Myšková Dana (09.09.2024)
|