PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Lingvoreálie ve výuce ruštiny - ARJ500053
Anglický název: Linguocultural Features in Teching of Russian Language
Zajišťuje: Ústav východoevropských studií (21-UVES)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PD Dr. phil. Markus Giger, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D.
doc. Mgr. Libuše Heczková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ekaterina Rycheva, Ph.D.
Anotace
Kurz se zaměřuje na hlubší analýzu jazykových reálii v Rusku v rámci výuky ruského jazyka na českých středních školách. V rámci přednášek studenti získají systém znalostí o ruských lingvoreáliích, budou schopni porovnávat českou a ruskou kulturu a popisovat jejich vztahy. Vývoj ruské literatury (významná díla) bude zasazen do širšího kontextu kulturního (folklor, tradice, hodnoty, společenské a politické proměny, výtvarné umění, film, hudba, geografie atd.). Získané znalosti budou studenti schopni aplikovat během pedagogické praxe na středních školách i ve své budoucí profesní činnosti.
Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (07.01.2025)
Literatura
Povinná literatura:
  • PURM, R.; JELÍNEK, S. a VESELÝ, J. Didaktika ruského jazyka: vybrané kapitoly. 3. vyd., rozš. a upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003
  • ВЕРЕЩАГИН, Е. М.; КОСТОМАРОВ, В. Г. Язык и культура: Лингвистическая проблематика страноведения в преподавании русского языка иностранцам. Изд. 4-e, переработ и доп. Москва: Русский язык, 1990.
  • ПЕРЕВОЗНИКОВА, А. Россия: страна и люди. Лингвострановедение. Учебное пособие. Русский язык. Курсы. 2018.
  • ТЕР-МИНАСОВА, С. Г. Язык и межкультурная коммуникация. Москва, 2000.
  • ЩУКИН, А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного: учебное пособие для вузов, М.: Высшая школа, 2003.

Doporučená literatura:

  • KRAMSCH, C. J. Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1993.
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009.
  • TOMALIN, B.; STEMPLESKI, S. Cultural awareness. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 1993.
  • VALDES, J. M. Culture bound: bridging the cultural gap in language teaching. New York: Cambridge University Press, 1986.

Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (04.09.2023)
Požadavky ke zkoušce

Vypracování vlastních výukových materiálů na základě obsahu přednášek (projektový úkol) - po domluvě s vyučující

Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (07.01.2025)
Sylabus

Přednáška 1. Lingvoreálie. Regionální studia. Sociokulturní kompetence. Interkulturní kompetence.

Přednáška 2. Kultura ve výuce ruského jazyka.

Přednáška 3. Zeměpis.

Přednáška 4. Dějepis.

Přednáška 5. Tradice. Svátky. Ruská kuchyně.

Přednáška 6. Přísloví a pořekadla ve výuce ruštiny jako cizího jazyka.

Přednášky 7-8. Frazeologismy ve výuce ruštiny jako cizího jazyka.

Přednášky 9-10. Literatura ve výuce ruštiny jako cizího jazyka.

Přednáška 11. Hudba ve výuce ruštiny jako cizího jazyka. Písně v hodinách ruského jazyka.

Přednášky 12-13. Filmy v hodinách ruského jazyka.

Přednáška 14. Moderní lingvoreálie.

 

Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (08.01.2025)
Požadavky k zápisu

Kurz je určen především pro studenty oboru Učitelsví ruského jazyka pro střední školy (NMgr.), ale mohou ho navštěvovat i studenty jiných oborů po domluvě s výučující.

Vstupní znalost ruštiny - min. C1.

Poslední úprava: Rycheva Ekaterina, Mgr., Ph.D. (03.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK