|
|
|
||
Cíl předmětu: Cílem předmětu je poskytnout studentům základní znalosti o komunitní péči o duševní zdraví, které jim umožní pochopit současný proces transformace psychiatrické péče s důrazem na historický a mezinárodní vývoj péče o lidi s duševním onemocněním. Příklady a aplikace se budou týkat především osob se závažným dlouhodobým duševním onemocněním a seniorů s kognitivními poruchami.
Získané znalosti: Přehled o východiscích transformace psychiatrické péče, orientace v terminologii, znalost principů a základních forem komunitní péče. Student chápe současné úkoly transformace péče o duševní zdraví v širším kontextu mezinárodním a politicko-historickém. Získané dovednosti: Student umí aplikovat principy komunitní péče na příkladech, rozeznávat úskalí deinstitucionalizace v péči o lidi s duševním onemocněním či o seniory s kognitivní poruchou a navrhovat jejich řešení. Obsah předmětu: -Změny psychiatrické péče po 2. sv. válce a její východiska (historická, hodnotová, medicínská, výzkumná); biopsychosociální model a z něj vyplývající kritéria úspěšnosti péče, stručná historie psychiatrické péče v západních zemích a na území ČR -Základní pojmy: komunitní péče a deinstitucionalizace vs ústavní péče, psychiatrická/psychosociální rehabilitace vs léčba. -Argumenty pro a proti deinstitucionalizaci. Bariéry a problémy v procesu deinstitucionalizace. Postoje veřejnosti. -Multidisciplinarita, péče zaměřená na člověka (case management) a zotavení. Cíle a hodnocení úspěšnosti komunitní péče. -Současná transformace psychiatrické péče a zavádění jejích principů do praxe: rovnost v právech a důstojnosti, sebeurčení a spolupráce, bezpečí, zapojení, komplexnost. Psychiatrická reforma v ČR, proběhlé reformy v zahraničí; Centra duševního zdraví -Rehabilitační programy a intervence, peer programy. -Specifika transformace péče o seniory. Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (02.08.2023)
|
|
||
Seznámení se současnou proměnou péče o lidi se závažným duševním onemocněním. Získané znalosti a dovednosti:Znalosti: přehled o východiscích transformace psychiatrické péče, orientace v terminologii, znalost principů a základních forem komunitní péče. Student chápe současné úkoly transformace péče o duševní zdraví v širším kontextu mezinárodním a politicko-historickém. Dovednosti: umí aplikovat principy komunitní péče na příkladech, rozeznávat úskalí deinstitucionalizace v péči o lidi s duševním onemocněním/ o seniory s kognitivní poruchou a navrhovat jejich řešení. Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (14.08.2023)
|
|
||
Účast na seminářích (70 %), seminární práce formou prezentace vybraného tématu Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (03.10.2024)
|
|
||
Povinné: PĚČ, Ondřej a PROBSTOVÁ, Václava. Psychózy: psychoterapie, rehabilitace a komunitní péče. 1. vyd. V Praze: Triton, 2009. 256 s. ISBN 978-80-7387-253-3. Dragomirecká E, van Weeghel J, Peč O. Psychiatric rehabilitation and continuity of care. In Hudson CHH (ed). Research Handbook of Mental Health Policy. Edward Elgar Publishing 2022, s. 173-189. Doporučené: PROBSTOVÁ, Václava a PĚČ, Ondřej. Psychiatrie pro sociální pracovníky: vybrané kapitoly. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 246 s. ISBN 978-80-262-0731-3. Manuál transformace ústavů. MPSV 2013. Dostupné na http://www.trass.cz/index.php/dokumenty/jak-na-transformaci/ Davidson L. et al. Praktický průvodce praxí orientovanou na zotavení. Psychiatrická nemocnice Bohnice 2017. Dokumenty: Národní akční plán pro Alzheimerovu nemoc a obdobná onemocnění 2020-2030 (NAPAN). MZČR 2020. Dostupné na: https://www.reformapsychiatrie.cz/sites/default/files/2021-07/NAPAN-2020-2030.pdf Národní akční plán pro duševní zdraví 2020-2030 (NAPDZ). MZČR 2020. Dostupné na: https://www.reformapsychiatrie.cz/reforma/narodni-akcni-plan-pro-dusevni-zdravi-napdz Reforma péče o duševní zdraví. Strategie reformy psychiatrické péče. MZČR 2013. Dostupné na https://www.reformapsychiatrie.cz/sites/default/files/2021-03/Strategie%20reformy%20psychiatrick%C3%A9%20p%C3%A9%C4%8De.pdf Metodika. Základní principy péče poskytované v CDZ. MZČR 2014. Dostupné na https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/2019/08/P%C5%99%C3%ADloha_%C4%8D._6_Metodiky_-_Z%C3%A1kladn%C3%AD_principy_p%C3%A9%C4%8De_poskytovan%C3%A9_v_CDZ.pdf Seznam další doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky. Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (03.10.2024)
|
|
||
Obsah předmětu: Změny psychiatrické péče po 2. sv. válce a její východiska (historická, hodnotová, medicínská, výzkumná); biopsychosociální model a z něj vyplývající kritéria úspěšnosti péče, stručná historie psychiatrické péče v západních zemích a na území ČR Základní pojmy: komunitní péče a deinstitucionalizace vs ústavní péče, psychiatrická/psychosociální rehabilitace vs léčba. Argumenty pro a proti deinstitucionalizaci. Bariéry a problémy v procesu deinstitucionalizace. Postoje veřejnosti. Multidisciplinarita, péče zaměřená na člověka (case management) a zotavení. Cíle a hodnocení úspěšnosti komunitní péče. Současná transformace psychiatrické péče a zavádění jejích principů do praxe: rovnost v právech a důstojnosti, sebeurčení a spolupráce, bezpečí, zapojení, komplexnost. Psychiatrická reforma v ČR; Centra duševního zdraví Rehabilitační programy a intervence, peer programy. Specifika transformace péče o seniory. Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (14.08.2023)
|
|
||
Pro studenty od 2. ročníku Bc. programu + pro studenty NMgr. programu Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (14.08.2023)
|