Po obsahové stránce je předmět orientován výzkumně prakticky a navazuje zejména na předmět psychologická metodologie. Jeho účelem je stimulovat studenty k osvojení či rozvinutí dovedností (např. systematičnost, pečlivost, důslednost, vytrvalost, vynalézavost a tvořivost) potřebných k empirické práci výzkumné povahy.
Cílem předmětu je získat vstupní praktické zkušenosti, znalosti a dovednosti s psychologickým výzkumem ve vybrané oblasti psychických jevů.
Získané znalosti: student se orientuje ve výzkumných metodách, teoriích, výzkumných nálezech a praktických aplikacích; rozlišuje mezi typy výzkumu (experimentální, "neexperimentální", heuristický, ověřující, kritický, explorativní, deskriptivní, terénní, kvaziexperimetální, klinický, kazuistický, korelační, kvalitativní, akční); má dobré znalosti v oblasti metodologie výzkumu (výzkumná procedura, výzkumné podmínky, zkoumané soubory, výzkumné metody, pracovní postup); má hlubší znalosti v popisné statistice a prokazuje základní orientaci v použití vícerozměrných statistických metod a v jejich počítačových výstupech (korelační a regresní analýza, analýza rozptylu, faktorová analýza); je orientován v postupech kvalitativní metodologie; je obeznámen grantovou politikou i možnostmi získání vědeckých grantů v ČR i EU.
Získané dovednosti: student dovede postihnout rozdíly mezi kvalitativní a kvantitativní metodologií, doporučit příslušné přístupy vzhledem ke stanoveným jevům, cílům výzkumu i očekávaným výstupům; umí připravit design výzkumu, stanovit výzkumné otázky, dovede najít relevantní metody pro sběr dat k jejich ověření a dovede najít statistické postupy k jejich zpracování; zvládá postupy deskriptivní statistiky i testování hypotéz, dovede interpretovat výsledky; dovede připravit terénní psychologický výzkum na vybraném edukačním jevu, je schopen provádět konceptualizaci zkoumaného jevu pomocí pojmové mapy - diagramu, zvládne při studiu literatury (včetně využití elektronických zdrojů z databází psychologické literatury) vyhledat spor a provést odbornou diskusi, podřídit sběr dat potřebám, které vyplývají z konkrétních úkolů; při vlastní literární práci dovede vše integrovat do analytického příběhu s formální korektností textu; je schopen participovat na řešení výzkumného úkolu v týmu, od teoretizace, přes vytváření designu výzkumu, ke sběru dat a jejich zpracování a interpretaci až k vytvoření výzkumné zprávy; je schopen zvažovat etické důsledky výzkumné práce.
Obsah předmětu: Oblast a druh psychologických jevů zahrnutých do výzkumu (např. norma-patologie; lidé, zvířata, umělé systémy; motivace, emoce, kognice, konace) a převažující typ resp. míra kombinace přístupů k výzkumu (např. nomotetický vs. idiografický přístup; klinický při patologii; kvalitativní a kvantitativní) se vyznačují záměrnou pestrostí - nabídkou pro studenty, spojenou s prací příslušného výzkumníka - člena katedry. Ten rovněž doporučí příslušnou odbornou literaturu vztahující se ke zkoumanému tématu.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
In terms of content, the course is practically oriented in terms of research and is mainly related to the course of psychological methodology. Its purpose is to stimulate students to acquire or develop the skills (e.g. systematicity, diligence, consistency, perseverance, resourcefulness and creativity) needed for empirical work of a research nature.
The aim of the course is to gain initial practical experience, knowledge and skills in psychological research in a selected area of psychological phenomena.
Knowledge gained: The student is familiar with research methods, theories, research findings and practical applications; distinguishes between types of research (experimental, "non-experimental", heuristic, validation, critical, exploratory, descriptive, field, quasi-experimental, clinical, case study, correlational, qualitative, action); has a good knowledge of research methodology (research procedure, research conditions, research sets, research methods, workflow); has a deeper knowledge of descriptive statistics and demonstrates a basic orientation in the use of multivariate statistical methods and their computer outputs (correlation and regression analysis, analysis of variance, factor analysis); is oriented in the procedures of qualitative methodology; is familiar with grant policy and the possibilities of obtaining scientific grants in the Czech Republic and the EU.
Skills acquired: The student can identify the differences between qualitative and quantitative methodologies, recommend appropriate approaches in relation to the identified phenomena, research objectives and expected outcomes; can prepare a research design, define research questions, find relevant methods for data collection to verify them and find statistical procedures to process them; master the procedures of descriptive statistics and hypothesis testing, can interpret results; is able to prepare a field psychological research on a selected educational phenomenon; is able to conceptualize the phenomenon under study using a concept map - diagram; is able to search for disputes and conduct a professional discussion while studying the literature (including the use of electronic resources from psychological literature databases); is able to subordinate data collection to the needs arising from specific tasks; In his/her own literary work, he/she can integrate everything into an analytical narrative with formal correctness of the text; is able to participate in the solution of a research task in a team, from theorizing, to creating a research design, to collecting data, to processing and interpreting it, to creating a research report; is able to consider the ethical implications of research work.
Content of the course: the area and type of psychological phenomena included in the research (e.g. norm-pathology; humans, animals, artificial systems; motivation, emotions, cognition, conation) and the prevailing type or degree of combination of approaches to research (e.g. nomothetic vs. idiographic approach; clinical in pathology; qualitative and quantitative) are characterized by a deliberate variety - an offer for students, associated with the work of the respective researcher - a member of the department. The latter will also recommend relevant literature related to the topic under study.
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (06.11.2023)
Podmínky zakončení předmětu -
V rámci tohoto předmětu by se měli studenti v rozsahu 1 hodiny týdně (tedy 26 hodin za dva semestry) účastnit minimálně tří různých psychologických výzkumů zaštítěných nebo odsouhlasených členem katedry psychologie FF UK. Výzkum je možné provést i blokovou formou a ve skupinách. O účastech na výzkumu si vedou studenti evidenci na speciálním formuláři. Garanti výzkumů potvrdí do tohoto formuláře rozsah hodin výzkumné praxe studenta svým podpisem. Na základě tohoto formuláře o vykonání výzkumných aktivit pak atestaci zapíše vyučující tohoto předmětu.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
In this course, students should participate in at least three different psychological research projects sponsored or approved by a member of the Department of Psychology of the Faculty of Arts, Charles University, within the scope of 1 hour per week (i.e. 26 hours over two semesters). The research can also be done in block form and in groups. Students keep a record of their participation in research on a special form. Research supervisors will confirm the extent of the student's research experience hours on this form with their signature. The attestation is then recorded by the teacher of the course on the basis of this form of research activities.
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)
Literatura -
Ferjenčík J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
Kerlinger F. (1972). Základy výzkumu chování. Praha: Academia.
Breakwell, G. M., Hammond, S., Fife-Schaw, C., & Smith, J. A. (Eds.). (2006). Research methods in psychology (3rd ed.). Sage Publications, Inc.
Seznam doporučené literatury je v SIS a upřesňován během výuky.
Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (24.10.2023)
Breakwell, G. M., Hammond, S., Fife-Schaw, C., & Smith, J. A. (Eds.) (2006). Research methods in psychology (3rd ed.). Sage Publications, Inc.
Poslední úprava: Dragomirecká Eva, PhDr., Ph.D. (13.10.2023)