Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou alternativního vzdělávání v historickém i současném kontextu a
představit jim vybrané alternativní koncepce ve vzdělávání. Důraz bude kladen na porozumění základním
principům, z nichž jednotlivé koncepce vychází a na identifikaci metod a přístupů, které jsou pro alternativní formy
vzdělávání typické.
Poslední úprava: Houšková Lucie (03.06.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Ústní či písemná zkouška ze stanoveného učiva
Poslední úprava: Houšková Lucie (03.06.2025)
Literatura
Základní
LEES, Helen E. a NODDINGS, Nel (ed.). The Palgrave international handbook of alternative education. Palgrave handbooks. [London]: Palgrave Macmillan, [2016]. ISBN 978-1-137-41290-4.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál. 2012, 192 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman Marek, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
SVOBODOVÁ, Jarmila a JŮVA, Vladimír. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Edice pedagogické literatury. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-19-2.
Doporučená
KOSTELECKÁ, Yvona; BELÁŇOVÁ, Andrea; HÁNA, David; KAŠPAROVÁ, Irena; PIVARČ, Jakub et al. Domácí vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-187-6.
MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011, 120 s. ISBN 9788073874780.
MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Praha: Triton, 2012, 184 s. ISBN 9788073873820.
NEILL, Alexander Sutherland. Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Praha: PeopleComm, 2013, 348 s. ISBN 9788090489059.
Poslední úprava: Houšková Lucie (03.06.2025)
Sylabus
Úvod do problematiky – vymezení hlavního a vedlejšího vzdělávacího proudu, základy pojmy alternativní pedagogiky
Význam reformního pedagogického hnutí
Vybrané typy klasických alternativních škol (waldorfské školy, školy jenského plánu, montesoriovské školy, daltonské školy)
Vybrané typy moderních alternativních škol (zdravá škola, začít spolu, lesní školy)