PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Alternativní koncepce ve vzdělávání - APR240008
Anglický název: Alternative approaches in education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Mgr. BcA. Monika Šimáková
Anotace
Cílem kurzu je seznámit studenty s problematikou alternativního vzdělávání v historickém i současném kontextu a
představit jim vybrané alternativní koncepce ve vzdělávání. Důraz bude kladen na porozumění základním
principům, z nichž jednotlivé koncepce vychází a na identifikaci metod a přístupů, které jsou pro alternativní formy
vzdělávání typické.



Poslední úprava: Houšková Lucie (03.06.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Ústní či písemná zkouška ze stanoveného učiva

Poslední úprava: Houšková Lucie (03.06.2025)
Literatura

Základní

  • LEES, Helen E. a NODDINGS, Nel (ed.). The Palgrave international handbook of alternative education. Palgrave handbooks. [London]: Palgrave Macmillan, [2016]. ISBN 978-1-137-41290-4.
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál. 2012, 192 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • RÝDL, Karel. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman Marek, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a JŮVA, Vladimír. Alternativní školy. 2. dopl. vyd. Edice pedagogické literatury. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-19-2.

 Doporučená

  • KOSTELECKÁ, Yvona; BELÁŇOVÁ, Andrea; HÁNA, David; KAŠPAROVÁ, Irena; PIVARČ, Jakub et al. Domácí vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020. ISBN 978-80-7603-187-6.
  • MONTESSORI, Maria. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011, 120 s. ISBN 9788073874780.
  • MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Praha: Triton, 2012, 184 s. ISBN 9788073873820.
  • NEILL, Alexander Sutherland. Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Praha: PeopleComm, 2013, 348 s. ISBN 9788090489059.
Poslední úprava: Houšková Lucie (03.06.2025)
Sylabus
  • Úvod do problematiky – vymezení hlavního a vedlejšího vzdělávacího proudu, základy pojmy alternativní pedagogiky
  • Význam reformního pedagogického hnutí
  • Vybrané typy klasických alternativních škol (waldorfské školy, školy jenského plánu, montesoriovské školy, daltonské školy)
  • Vybrané typy moderních alternativních škol (zdravá škola, začít spolu, lesní školy)
  • Demokratické školy
  • Domácí vzdělávání
  • Alternativní vzdělávání v ČR
Poslední úprava: Houšková Lucie (03.06.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK