PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika II - APR240007
Anglický název: Special Education II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024 do 2024
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty se speciálními vzdělávacími potřebami žáků v konkrétních oblastech, tj.
zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, narušená komunikační schopnost, specifika odlišného
jazykového a kulturního prostředí, poruchy autistického spektra. Jednotlivé oblasti jsou strukturovány následovně:
vymezení dané oblasti, terminologie, příčiny a projevy dílčích oblastí, klasifikace, možnosti přímé práce se žákem /
rodičem / učitelem, prezentace vybraných terapeutických a nápravných programů, využití pomůcek, přehled
organizací a dalších podpůrných subjektů. Předmět je koncipován tak, aby si student osvojil nejen teoretické
znalosti, ale také konkrétní praktické dovednosti využitelné pro přímou práci se žákem.

The aim of the course is to familiarize students with the special educational needs of pupils in specific areas, i.e.
visual impairment, hearing impairment, physical disability, impaired communication ability, specifics of a different
linguistic and cultural environment, autism spectrum disorders. The individual areas are structured as follows:
definition of the given area, terminology, causes and manifestations of sub-areas, classification, possibilities of direct work with the pupil/
parent/teacher, presentation of selected therapeutic and remedial programmes, use of aids, overview of
organisations and other supporting entities. The course is designed so that the student acquires not only theoretical
knowledge, but also specific practical skills that can be used for direct work with the pupil.

1. Psychopedie
2. Poruchy autistického spektra
3. Somatopedie
4. Oftalmopedie (Tyflopedie)
5. Surdopedie
6. Logopedie
7. Specifické vývojové poruchy učení
8. Specifické vývojové poruchy chování
9. Etopedie
10. Výchova a podpora dítěte s odlišným mateřským jazykem, sociokulturním znevýhodněním

Pro zapsání tohoto předmětu se předpokládá, že studující mají absolvovaný předmět Speciální pedagogika I
(APR170006).
Poslední úprava: Komárková Tereza, Mgr., Ph.D. (04.06.2025)
Podmínky zakončení předmětu

seminární práce

Poslední úprava: Houšková Lucie (03.06.2025)
Literatura

Základní literatura:

Fischer, S. & Škoda, J. (2014). Speciální pedagogika. Praha: Triton.

Slowík, J. (2022). Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada.

Valenta, M. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál.

 

Doporučená literatura:

Attwood, T. (2005). Aspergerův syndrom. Praha: Portál.

Fořtík, V., & Fořtíková, J. (2007). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.

Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní. Praha: Grada.

Jankovský, J. (2006). Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. Praha: Triton.

Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada.

Klenková, J., Bytešníková, I. & Horáková, R. (2007).  Logopedie a surdopedie. Brno: Paido.

Krahulcová, B. (2002).  Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum.

Květoňová-Švecová, L. (2007). Oftalmopedie. Brno: Paido.

Mertin, V., Krejčová, L. et al. (2013). Problémy s chováním ve škole - jak na ně. Individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluwer.

Renotiérová, M. (2003). Somatopedické minimum. Olomouc: UP.

Selikowitz, M. (2005). Downův syndrom. Praha: Portál.

Selikowitz, M. (2000). Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada.

Slaný, J. (2008). Syndrom týraného dítěte. Ostrava: OU.

Šauerová, M., Špačková, K., & Nechlebová, E. (2012). Speciální pedagogika v praxi: Komplexní péče o děti se SPUCH. Praha: Grada.

Švarcová, I. (2006). Mentální retardace. 3. přepracované vydání. Praha: Portál.

Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.

Valenta, M. (2007). Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha: Parta.

Vítková, M. (2006). Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido.

Vítková, M. (2000). Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido.

Vojtová, V. (2004).  Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. Brno: MU.

Zelinková, O. (2015). Poruchy učení. Praha: Portál.

Zelinková, O. (2011). Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál.

Poslední úprava: Houšková Lucie (03.06.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK