PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Obecná psychologie a psychologie osobnosti - APD124002
Anglický název: General Psychology and Psychology of Personality
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
doc. Mgr. et Mgr. Tomáš Nikolai, Ph.D.
Mgr. Natálie Šimčík
Anotace
Předmět je zaměřen na zvládnutí vybraných témat obecné psychologie a psychologie osobnosti. Pozornost je věnována zejména základním kognitivním, emočním a volním procesům vztahujícím se k výchovně-vzdělávacímu procesu. Cílem druhé části předmětu je vytvoření základního přehledu teorií osobnosti.

The course is focused on mastering selected topics of general psychology and personality psychology. Attention is paid in particular to basic cognitive, emotional and volitional processes related to the educational process. The aim of the second part of the course is to create a basic overview of personality theories.

Osnova předmětu:
1. Předmět obecné psychologie, základní pojmy, etické problémy současné psychologie, metody získávání obecně psychologických poznatků, výzkum v psychologii.
2. Senzorické procesy, čití a vnímání.
3. Paměť a pozornost - paměťové procesy, druhy paměti, křivka učení, mnemotechniky, druhy pozornosti, vlastnosti pozornosti, vnitřní a vnější faktory pozornosti
4. Učení a inteligence - základní druhy učení, učení u zvířat, specificky lidské učení, klasické a operantní podmiňování. Vymezení inteligence, druhy inteligence, měření IQ.
5. Myšlení - druhy myšlení, myšlenkové operace a procesy, řešení problémů.
6. Motivace a emoce - instinkt, pud, potřeba, analýza potřeb, hierarchie potřeb, výkonová motivace, volní procesy, vymezení emocí, složky emocí, základní emoce.
7. Vymezení psychologie osobnosti, definice osobnosti, základní témata psychologie osobnosti - temperament, charakter, schopnosti a vlohy, rysy osobnosti, integrace osobnosti a vývoj osobnosti
8. Přínos klasické psychoanalýzy a analytické psychologie pro pojetí osobnosti - S. Freud, C. G. Jung
9. Přínos individuální psychologie a Ego-psychologie pro pojetí osobnosti - A. Adler, E. H Eriksson
10. Přínos neopsychoanalýzy a teorií interpersonální dynamiky pro pojetí osobnosti - K. Horneyová, E. Fromm, H. S. Sullivan
11. Přínos behavioristických teorií učení pro pojetí osobnosti - N. E. Miller, J. Dollard, B. F. Skinner
12. Problematika osobnosti v sociálně-kognitivních teoriích učení a v kognitivní teorii osobních konstruktů - A. Bandura, J. B. Rotter, G. Kelly
13. Fenomenologická a humanistická pojetí osobnosti - A. H. Maslow, C. R. Rogers, V. E. Frankl


Poslední úprava: Komárková Tereza, Mgr., Ph.D. (04.06.2025)
Podmínky zakončení předmětu

průběžné plnění zadaných úkolů

Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (04.07.2023)
Literatura

Základní literatura:

  • Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  • Drapela, V. J. (2011). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.
  • Kern, H. et al. (2006). Přehled psychologie. Praha: Portál.
  • Plháková, A. (2007). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia
  • Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada.

Doporučená literatura:

  • Adler, A. (1999). Porozumění životu. Úvod do individuální psychologie. Praha: Aurora.
  • Blatný, M. et al. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  • Erikson, E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo.
  • Frankl, V. E. (1995). Vůle ke smyslu. Brno: Vesta.
  • Frankl, V. E. (1994). Člověk hledá smysl. Praha: Psychoanalytické nakl.
  • Frankl, V. E. (1995). Lékařská péče o duši. Brno: Cesta.
  • Freud, S. (1990). O člověku a kultuře. Praha: Odeon.
  • Freud, S. (1991-1994). Vybrané spisy I. - III. Praha: Avicenum.
  • Fromm, E. (1993). Strach ze svobody. Praha: Naše vojsko.
  • Fromm, E. (1996). Umění milovat. Praha: Nakl. J.Šimona.
  • Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení. Praha: Portál.
  • Horneyová, K. (2000). Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha: Triton Pragma.
  • Jung, C.G. (1992). Analytická psychologie, její teorie a praxe. Praha: Academia.
  • Jung, C.G. (1994). Duše moderního člověka. Brno: Atlantis.
  • Mikšík, O. (1999). Psychologické teorie osobnosti. Praha: Karolinum.
  • Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B. L., Loftus, G. R., & Wagenaar, W.A. (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál.
  • Rogers, C.R. (1998). Způsob bytí. Praha: Portál.
  • Rogers, C.R. (1995). Ako byť sám sebou. Iris: Bratislava.
  • Říčan, P. (2005). Psychologie. Praha: Portál.
  • Stanovich, K. E. (2012). How to think straight about psychology. New York: Pearson.
  • Sternberg, R. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum.
  • Wilson, E. O. (1993). O lidské přirozenosti. Praha: LN.
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (13.07.2023)
Studijní opory
https://kped.ff.cuni.cz/cs/studium/kombinovane-studium/studijni-opory/bc-pedagogika/ (hesla k souborům budou sdělena studentům kombinované formy studia)
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (13.07.2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK