Obecná psychologie a psychologie osobnosti - APD124002
|
|
|
||
Předmět je zaměřen na zvládnutí vybraných témat obecné psychologie a psychologie osobnosti. Pozornost je věnována zejména základním kognitivním, emočním a volním procesům vztahujícím se k výchovně-vzdělávacímu procesu. Cílem druhé části předmětu je vytvoření základního přehledu teorií osobnosti.
The course is focused on mastering selected topics of general psychology and personality psychology. Attention is paid in particular to basic cognitive, emotional and volitional processes related to the educational process. The aim of the second part of the course is to create a basic overview of personality theories. Osnova předmětu: 1. Předmět obecné psychologie, základní pojmy, etické problémy současné psychologie, metody získávání obecně psychologických poznatků, výzkum v psychologii. 2. Senzorické procesy, čití a vnímání. 3. Paměť a pozornost - paměťové procesy, druhy paměti, křivka učení, mnemotechniky, druhy pozornosti, vlastnosti pozornosti, vnitřní a vnější faktory pozornosti 4. Učení a inteligence - základní druhy učení, učení u zvířat, specificky lidské učení, klasické a operantní podmiňování. Vymezení inteligence, druhy inteligence, měření IQ. 5. Myšlení - druhy myšlení, myšlenkové operace a procesy, řešení problémů. 6. Motivace a emoce - instinkt, pud, potřeba, analýza potřeb, hierarchie potřeb, výkonová motivace, volní procesy, vymezení emocí, složky emocí, základní emoce. 7. Vymezení psychologie osobnosti, definice osobnosti, základní témata psychologie osobnosti - temperament, charakter, schopnosti a vlohy, rysy osobnosti, integrace osobnosti a vývoj osobnosti 8. Přínos klasické psychoanalýzy a analytické psychologie pro pojetí osobnosti - S. Freud, C. G. Jung 9. Přínos individuální psychologie a Ego-psychologie pro pojetí osobnosti - A. Adler, E. H Eriksson 10. Přínos neopsychoanalýzy a teorií interpersonální dynamiky pro pojetí osobnosti - K. Horneyová, E. Fromm, H. S. Sullivan 11. Přínos behavioristických teorií učení pro pojetí osobnosti - N. E. Miller, J. Dollard, B. F. Skinner 12. Problematika osobnosti v sociálně-kognitivních teoriích učení a v kognitivní teorii osobních konstruktů - A. Bandura, J. B. Rotter, G. Kelly 13. Fenomenologická a humanistická pojetí osobnosti - A. H. Maslow, C. R. Rogers, V. E. Frankl Poslední úprava: Komárková Tereza, Mgr., Ph.D. (04.06.2025)
|
|
||
průběžné plnění zadaných úkolů Poslední úprava: Pastyříková Iveta, Mgr. (04.07.2023)
|
|
||
Základní literatura:
Doporučená literatura:
Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (13.07.2023)
|
|
||
https://kped.ff.cuni.cz/cs/studium/kombinovane-studium/studijni-opory/bc-pedagogika/ (hesla k souborům budou sdělena studentům kombinované formy studia) Poslední úprava: Andrlová Jarmila, Mgr. (13.07.2023)
|