Poslední úprava: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D. (19.09.2023)
Předmět Studia nových médií III navazuje na kritickou analýzu nových médií (viz Studia nových médií II) a rozvíjí u studentů znalosti a dovednosti výzkumu digitálního prostředí. Předmět se zaměřuje zejména na vliv nových a vznikajících digitálních médií na společnost, kulturu a politiku. Mezi probíraná témata budou teorie sítí, vliv nových médií na demokratizaci a mobilizaci, identita a anonymita, cenzura a uchovávání dat, participace a kolaborace, kapitalismus dohledu a behaviorální modifikace. Cílem předmětu je u studentů rozvinout znalosti o výzkumných přístupech, metodách a nástrojích vhodných pro teoretickou analýzu a studium nových médií, a kritický přístup k jejich využívání při reflexi nových médií jako společenského fenoménu. Součástí předmětu je samostatný výzkum studentů realizovaný formou systematické rešerše.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D. (29.04.2022)
Atestace
10% návrh výzkumu 10% prezentace průběžných výsledků výzkumu 40% finální výsledky výzkumu (systematická rešerše v rozsahu min. 10 000 znaků) 40% písemný test
-10% nedodržení deadline (deadline = 23:59 CET)
Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D. (19.09.2023)
ANDERSON, J. – DEAN, J. – LOVINK, G. Reformatting politics: Information technology and global civil society. Routledge, 2006. DAHLBERG, L., SIAPERA, E. Radical democracy and the Internet: interrogating theory and practice. New York: Palgrave Macmillan, 2007. DIJK, J. The network society: social aspects of new media. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2006. FUCHS, CH. Foundations of critical media and information studies. New York: Routledge, 2011. HOWARD, P. N. – HUSSAIN, M. M. Democracy’s fourth wave? Digital media and the Arab spring. Oxford: Oxford University Press, 2013. HUHTAMO, E., PARIKKA, J. Media archaeology: approaches, applications, and implications. Berkeley, CA: University of California Press, 2011. JENKINS, H. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press, 2008. SIAPERA, E. Understanding new media. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2011. VARNELIS, K. Networked publics. Cambridge, MA: MIT Press, 2008. ZUBOFF, S. The Age of Surveillance Capitalism. Public Affairs, 2019.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (28.04.2022)
Teorie nových médií Teorie sítí Metody teoretického výzkumu Historie a organizace internetu Identita a anonymita Demokratizace a mobilizace Kolaborace a participace Kapitalismus dohledu Behaviorální modifikace Sledování a cenzura Prezentace výsledků výzkumu