Nová média je prudce se rozvíjející soubor nástrojů a přístupů, které se v muzeích využívají. Během celého semestru si budeme si klást otázku, co to znamená novomediální muzeum a jak jej poznáme. Nová média se objevují jak v prezentačních aktivitách muzea, tak v práci s návštěvníkem a samozřejmě i v rámci chodu samotné instituce. Proto se zaměříme nejen na výstavy, ale i na doprovodné programy nebo na participativní aktivity. V předmětu se budeme zabývat zejména všeobecnějšími principy, které se s využíváním nových médií pojí - právě obecné principy a přístupy jsou důležitější než konkrétní aplikace, které navíc rychle zastarávají. Studenti a studentky se seznámí se základními pojmy a charakteristikami nových médií a naučí se rozumět principům, které nová média spojují. Po absolvování předmětu by si studující měli být vědomi pozitivních aspektů novomediálních přístupů a zároveň i limitů a překážek, které se s jejich implementací pojí. Zároveň by měli být schopni/y odhalit situace, kde je možné nová média využít, určit, jaké mají přínosy a rizika a definovat si očekávané cíle. Důraz bude kladen na rozvíjení kritického myšlení k muzejním novomediálním formám.
Poslední úprava: Wanča Nina, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Literatura
Manovich, L. (2018). Jazyk nových médií (1.). Univerzita Karlova.
Moore, M. R. (2010). Adaptation and New Media. Adaptation, 3(2), 179-192. https://doi.org/10.1093/adaptation/apq010
Horn, M. S., Banerjee, A., Bar-El, D., & Wallace, I. H. (2020). Engaging families around museum exhibits: Comparing tangible and multi-touch interfaces. IDC ’20, 556-566. https://doi.org/10.1145/3392063.3394443
Mori, S. (Anzai), & Okumoto, M. (2020). An Analysis of a Dialoque between a Parent and a Child in the Hands-on Exhibitions at Science Center. In Traditions for a Sustainable Future, 47th Conference of CIMUSET (1., pp. 48-54). ICOM CIMUSET.
Wančová, N. (2020). Když se potkají klášterní knihovny a nová média: Případová studie vzniku virtuální výstavy. JOINME: Journal of Interactive Media, 2020(2).
Schweibenz, W. (2004). Virtual museums: The Development of Virtual Museums. ICOM News Magazine, 57(3), 3.
Wančová, N., Nedavaška, J., & Nečadová, K. (2021). Analýza vytvořených výstav v českém open source nástroji INDIHU Exhibition. Informace, 2021(1), 1-20. Retrieved from https://www.lib.cas.cz/casopis_informace/analyza-vystav-indihu-exhibition/
Beale, K. (2011). Museums at Play: Games, Interaction and Learning (1.). MuseumsEtc.
Goins, E. (2011). Museum Games and Narrative: The Way We Tell Stories with Objects. In Museums at Play (1., pp. 500-517). MuseumsEtc.
Poslední úprava: Paštěka Václav, Mgr. (06.02.2023)
Metody výuky
Předmět je možné absolvovat prezenčně i kombinovaně. Pro kombinovanou formu jsou 2x za semestr povinná výuka v sobotu (22.2. a 22.3.) a samostantná práce v Moodlu s materiály a oveřovacími úkoly.
Výklad Diskuse Četba Praktické úkoly Individuální a týmová práce Podpora v Moodlu
Poslední úprava: Wanča Nina, Mgr., Ph.D. (05.02.2025)
Sylabus
Sylabus
(viz také metody výuky,m kde jsou dostupné informace pro kombinované studující)
1. Úvodní hodina Prezentace předmětu a cílů výuky, nastavení očekávání, představení zápočtu a ujasnění pravidel spolupráce
2. Výzkum o využívání nových médií v českých muzeích Jak se nová média v muzeích výzkumně zkoumají? Seznámení se s daty z českých muzeích a českého výzkumu. Technologická inovace.
3. Interaktivita a hra Co je a není interaktivita? Aktivní uživatel, hands-on versus minds-on interaktivita. Může být hra kvalitní interaktivní muzejní zážitek?
4. Multimediální obsah Kombinování obsahů, intertextualita a metatext
5. Technologie a různé cílové skupiny Je digitální obsah automaticky atraktivní pro mladé? Různé očekávání cílových skupin ohledně novomediálního a technologického obsahu.
6. Participace a co-design Spoluvytváření (novomediálního) společně s návštěvníky a význam informační, mediální a digitální gramotnosti v kultuře a muzeích. Sociální aspekt návštěvy muzea.
7. Modularita a udržitelnost Tvárnost nových médií, aktualizace obsahu a udržitelnost. Přínosy a rizika nových médií a nárolů na muzejní pracovníky/ce. Flexibilita nových médií a ústřední role počítače v kontextu aktuálních trendů v muzeích.
8. Prostor, imerze a tělesnost Jakým způsobem mění nová média zážitek a jak se v prostředí nových médií pracuje s tělem a tělesností.
9. Nároky nových médií na pracující v muzeích
10. Praktická hodina Cílem je rozvinout imaginaci ve vztahu k muzejnímu předmětu / muzejním tématům a nových médií
11. Praktická hodina Cílem je rozvinout imaginaci ve vztahu k muzejnímu předmětu / muzejním tématům a nových médií
12. Závěrečná hodina Reflexe kurzu, s čím z kurzu odcházíme, jak můžeme využít informace z kurzu v praxi
Poslední úprava: Wanča Nina, Mgr., Ph.D. (08.02.2025)
Výsledky učení
Vzdělávací cíle předmětu
- Porozumět pojmu nová média a různým rovinám problému - Osvojit si schopnost komplexně nahlížet na novomediální postupy a hodnotit je z různých úhlů pohledu - Prohloubit vlastní návštěvnickou zkušenost - Definovat správně svá očekávání a cíle při implementaci novomediálních přístupů - Analyzovat nároky, které novomediální přístupy kladou na pracující v muzeích a vymyslet strategie, jak je řešit - Vést diskusi a otevírat témata, kde “nic není jednoznačně správně”
Poslední úprava: Wanča Nina, Mgr., Ph.D. (08.02.2025)