Druhý díl dvousemestrální přednášky, vzniklé s podporou Fondu rozvoje vysokých škol (projekt č. 1420/2013/B5/b). Podmínkou pro zapsání je absolvování předmětu Hudba české renesance I (AHV110135) a úspěšně složená atestace. Smyslem předmětu je uvést studenty do mnohovrstevnaté problematiky hudebního života, institucí, pramenů i samotné hudby v českých zemích v letech 1526-1620. Předmět je vhodný zejména pro ty studenty, kteří chtějí pracovat v Semináři starší hudby a chystají se psát seminární, bakalářskou, či magisterskou diplomovou práci z tohoto okruhu. Letní semestr je věnován hlubšímu analytickému vhledu do hudebního materiálu. V kurzu jsou vítáni i zájemci z řad studentů jiných oborů.
Poslední úprava: BATAJ7AF (19.02.2017)
Podmínky zakončení předmětu
Přednáška je zakončena zápočtem po každém semestru. Atestace probíhá formou písemného testu, v němž je kladen důraz na:
celkovou znalost problematiky
schopnost písemného formulování témat probíraných v jednotlivých přednáškách
schopnost stylového zařazení a charakteristiky jednotlivých hudebních druhů
hloubka znalosti a míra osvojení relevantní odborné literatury
Zájemci o atestaci předloží vytištěný a podepsaný seznam prostudované odborné literatury k tématu a seznam vyposlechnutých skladeb.
Poslední úprava: BATAJ7AF (06.09.2013)
Literatura
Níže uvedený seznam obsahuje především tituly užitečné k získání celkového povědomí o dané problematice. Během každé přednášky bude posluchačům doporučována další odborná literatura zaměřená k aktuálně probíraným tématům.
Allan W. Atlas: Renaissance Music: Music in Western Europe, 1400-1600, New York 1998
Mark Everist (ed.): Models of musical analysis. Music before 1600, Oxford 1992
Jan Kouba: ABC hudebních slohů, 2. vyd., Praha 1988
Jan Kouba: Od husitství do Bílé hory, in: Jaromír Černý a kol.: Hudba v českých dějinách, 2. vyd., Praha 1989, s. 85-146
Jiří Sehnal: Hudba na Moravě v 16. století, in: Jiří Sehnal - Jiří Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě, Vlastivěda moravská. Země a lid. Nová řada, sv. 12, Brno 2001, s. 24-41
Tomislav Volek - Stanislav Jareš: Dějiny české hudby v obrazech od nejstarších památek do vybudování Národního divadla, Praha 1977
Poslední úprava: BATAJ7AF (06.09.2013)
Sylabus
Evropský hudební jazyk 16. století se zřetelem k vlivu na domácí hudební tvorbu
celkový přehled kompozičních hudebních druhů
technika cantu firmu
parodická technika
Hudební druhy české renesance a jejich stylová specifika
vícehlasá zpracování písní a hymnů (přehled pramenné základny; stylová charakteristika repertoáru; poslech a analýza vybraných kompozic; bibliografie)
vícehlasá zpracování mešního propria (přehled pramenné základny; stylová charakteristika repertoáru; poslech a analýza Officium in Nativitate Domini (CZ-Pu, Ms. XI B 1; CZ-Ps, Ms. D.A.II.3); bibliografie)
moteto (přehled pramenné základny; stylová charakteristika repertoáru; poslech a analýza: Jiří Rychnovský - Znamenej křesťan věrný, Jan Trojan Turnovský - Vstalť jest z mrtvých, Ondřej Chrysoponus Jevíčský - Et valde mane, Jacob Handl Gallus - O beata Trinitas, te invocamus; bibliografie)
vícehlasá zpracování mešního ordinaria (stylová charakteristika repertoáru; poslech a analýza: Jiří Rychnovský - Missa superEt valde mane; bibliografie)
Klíčové skladatelské osobnosti hudby české renesance (přehled jejich života a díla)
Jiří Rychnovský (1540/45-1616)
Jan Trojan Turnovský (c1550-1606)
Ondřej Chrysoponus Jevíčský (činný c1575-1600)
Pavel Spongopaeus Jistebnický (c1560-1619)
Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic (1564-1621)
Philippe de Monte (1521-1603) a skladatelé spojení s panovnickým dvorem
Jacob Handl Gallus (1550-1591)
(Ne)známí skladatelé z českých zemí
čeští (Jan Simonides Montanus (z. 1587); Simon Bar Jona Madelka (z. 1597/99); další málo známí skladatelé z českých zemí)
němečtí (Balthasar Harzer-Resinarius (1485-1544); Nikolaus Herman (1500-1561); Johann Knöffel (c1530-1617); další málo známí skladatelé z německých oblastí českých zemí)
Hudba české renesance pohledem dobové hudební teorie