Marcel Duchamp - ADU500641
|
|
|
||
Francouzský umělec Marcel Duchamp (1887-1968) je považován nejen za jednoho z nejvýznamnějších umělců světové avantgardy první poloviny 20. století, ale také za inspirátora mnoha uměleckých tendencí druhé poloviny minulého století. Přednáška má půdorys monografického zkoumání různých aspektů umělcova díla, současně umožňuje diskusi širších témat, jež jsou spjaty s proměnami charakteru uměleckého díla, role umělce i světa umění, na nichž se v posledním více jak století Marcel Duchamp spolupodílel. Kurs tak umožňuje nahlédnout a lépe pochopit umění západní neoavantgardy šedesátých let, postmoderního umění i umění současnosti. V neposlední řadě kurs nabízí přehled různých uměleckohistorických i filozofických metodologií, s jejichž pomocí byla tvorba tohoto umělce interpretována.
Způsob výuky Kurs se skládá z tematických kapitol a má charakter přednášky. Od studentstva se očekává účast na přednáškách a četba základní literatury k celému kurzu. Z hodiny na hodinu vyučující zpravidla rozdá/rozešle stručnější textové podklady v rozsahu do 10 stran, které budou v rámci přednášky s přítomnými diskutovány. Jednotlivé tematické kapitoly obsahují doporučení na další nepovinnou rozšiřující literaturu. Základní literatura k celému kurzu: Jindřich Chalupecký, Úděl umělce; Duchampovské meditace, Torst, Praha 1998 Marcel Duchamp, Rozmluvy s Pierrem Cabannem, tranzit.cz, Praha 2017 Průběh kurzu: Čtvrtky od 12.30 do 14.00 v místnosti C504 27. února Úvod - Za umění oční zorničky Přehled kurzu, systém výuky, vhled do základní literatury. Požadavky na splnění kurzu. Stručný biografický i tvůrčí životopis Marcela Duchampa a nejčastější přístupy dějin umění k němu. Umělecké počátky Marcela Duchampa. Diskuse o vědě a dobová vědeckofantastická literatura. Marcel Duchamp a František Kupka: paralelní cesty. Literatura: Martha Braun, Picturing Time, The University of Chicago Press, Chicago 1992 Margit Rowell, František Kupka, 1871-1957; A Retrospective, Solomon Guggenheim Museum, New York 1975 6. března Nevěsta svlékaná svými mládenci, dokonce Věčně nedokončený pokus o Duchampovo Velké umělecké dílo (VUD). Motivace, geneze a přípravné práce. Forma a obsah Velkého skla. Způsob, jakým umělec své dílo prezentoval, fyzicky i koncepčně. Role VUD v moderním a avantgardním umění. Linda Dalrymple Henderson, Duchamp in Context; Science and Technology in the Large Glass and Related Works, Princeton University Press, Princeton 1998 Helmut Friedel a Thomas Girst (eds.), Marcel Duchamp in Munich 1912, Schirmer/Mosel, 2012 20. března Ready Mades Zvláštní kategorie uměleckých děl mezi dadaistickou provokací a konceptuálním bádáním. Podrobný příběh Studánky (1917). Baronka Elsa von Freytag-Loringhoven a důvody, proč se dějiny umění nepřepisují. Otázka autenticity a souvislost s konceptuálním uměním 60. let. Literatura: Thierry de Duve, Kant after Duchamp, The MIT Press, Cambridge 1996 Amelia Jones, Irrational Modernism, The MIT Press, Cambridge 2004 27. března Experimenty s fotografií, filmem a světem mimo umění Duchamp a jeho vztah k dobovým „novým médiím“. MD a funkce umění. MD a Zdeněk Pešánek. Zdánlivě neumělecké aktivity Marcela Duchampa. „Dezerce“ z aktivní umělecké tvorby a strategie utajování. Veřejný život jako performance, rozhovory jako médium. Instalace výstav, obchod s uměním, šachy. Role psaného textu v umělecké práci. Literatura: Michel Sanouillet a Elmer Peterson, The Writings of Marcel Duchamp, Da Capo Press, New York 1973 Elena Filipovic, The Apparently Marginal Activities of Marcel Duchamp, The MIT Press, Cambridge 2016 3. dubna Je-li dáno, VUD po čtyřiceti letech Pozdní tvorba MD: umělec na odpočinku a smysl erotiky. Návrat k retinálnímu umění a předznamenání umění instalace. Koncept autonomie umění, undergroundu a vztah avantgardního a neo-avantgardního umění. Michael R. Taylor, Étant donnés, Yale University Press, New Haven 2009 10. dubna Já je někdo jiný Marcel Duchamp a práce s vlastní identitou – fotografie, otisky těla, stylizované chování, mytologizace. Alter ega napříč genderem a věkem. Práce na sekundárních trzích s vlastními díly a The Box in a Valise, sebeinstitucionalizace vlastní tvorby. Herbert Molderings, Marcel Duchamp at the Age of 85, Walther König, Köln 2013 Lewis Hyde, Trickster Makes This World, North Point Press, New York 1998 17. dubna Duchamp v Čechách Vliv Marcela Duchampa na české umění. Situace meziválečné avantgardy. Jindřich Chalupecký a Jiří Padrta v šedesátých letech. Výstava v roce 1969 a její ohlasy. Chalupecký a jeho Umění a transcendence (1977) a Úděl umělce; Duchampovské meditace. Literatura: Jindřich Chalupecký, Umění a transcendence, Revolver revue 45, leden 2001, s. 7.-23. Jiří Padrta, Marcel Duchamp, Umění 3/1999, s. 221-238 Tomáš Pospiszyl, Úděl umělce; Texty o Marcelu Duchampovi, in: Tomáš Pospiszyl (ed.), Jindřich Chalupecký, Texty a kontexty kritika umění, Akademie výtvarných umění v Praze, Praha 2023, s.243-275 24. dubna Duchampův telegram Vliv Marcela Duchampa na umění 50. a 60. let: Nový realismus, John Cage, fluxus, konceptuální umění, Joseph Beuys. Estetika a institucionální teorie umění, Arthur C. Danto. Postmoderní umění a teorie Sherrie Levine, Jean-Francois Lyotard, Rosalind Krauss, Obraz, text a index: poznámky k umění 70. let, in: Karel Císař (ed.), Co je to fotografie? Herrmann & synové, Praha 2004, s. 251-270. Thierry de Duve, Duchamp’s Telegram; From Beaux-Arts to Art-in-General, Reaktion Books, London 2023 Poslední úprava: Štefková Zuzana, Mgr., Ph.D. (07.02.2025)
|