Poslední úprava: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. (13.02.2024)
Předmět je určen pro nerodilé mluvčí češtiny. Přístup k syntaktické problematice proto zohledňuje iniciální absenci znalosti syntaktických modelů, kterými implicitně disponují rodilí mluvčí češtiny díky výuce na základní a střední škole.<br>
Přednáška se na základě teoretického východiska, věnuje vztahu mezi významovou a formální rovinou, zejména větným vzorcům a hierarchizaci větné propozice. <br>
Dále se zaměřuje na syntagmatické vztahy v rámci věty a jazykové prostředky sloužící k jejich vyjádření, upozorňuje na vzájemné vztahy slovních druhů a větných členů. Přednášky synchronním způsobem. Přednášky probíhají synchronně a jsou částečně vedeny formou dialogu se studenty. Jejich monologický záznam je nahrán a zpřístupněn v Moodle. Podmínkou je, aby na seminář přicházeli obeznámeni s přednáškou. V rámci semináře je přednáška rekapitulována elicitačním způsobem, tj. vyučující se v úvodu dotazuje na základní problematiku a termíny. <br>
Semináře v návaznosti na přednášky mají za cíl prakticky procvičit syntagmatické vztahy na úrovni slov a vět, poukázat na rozdíl mezi syntaktickými vztahy na rovině formální a sémantickými vztahy na rovině významové. Vedou studenty k rozpoznání a osvojení formálních prostředků sloužících k vyjádření těchto vztahů. Velký důraz se klade na valenční syntax a transformační cvičení upevňující a prohlubující znalosti českého jazyka poukazováním na provázanost morfologicko-syntaktických struktur. Pozornost se též věnuje komunikačním funkcím a modalitě výpovědi, slovosledu, aktuálnímu členění výpovědi, vybočením a odchylkám ve vyjadřování syntaktických vztahů (motivovaným i nemotivovaným), funkci negace ap. <br>
V rámci semináře se klade důraz na aktivní přístup studentů a na diskusi reflektující daný diskutované jevy v češtině a mateřském jazyce studentů.
Pro tento předmět jsou důležité aktivní znalosti (praktické i formální) české morfologie. Výrazně se tedy doporučuje zápis předmětu až po absolvování seminářů z MORFOLOGIE.
Opakovaný zápis do předmětu je povolen. <br>
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. (25.09.2023)
Předmět má teoretické a praktické cíle:
TEORETICKÉ: Seznámit posluchače se syntaktickými přístupy v české jazykovědě a s vybranými syntaktickými tématy v rámci těchto přístupů.
PRAKTICKÉ: Zdokonalovat užívání syntaktických struktur v češtině, a to jak na úrovni syntagmatickém, větné, ale i souvětném. Studenti se zároveň učí analýze syntaktického materiálu pomocí vybraných grafických zápisů.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. (13.02.2024)
70% docházky v semináři.
Aktivní práce v semináři:
Předpokládá se, že studenti přicházejí na seminář s aktivně osvojenými termíny a koncepty, které jsou prezentovány v průběhu přednášek.
Vypracované domácí úkoly odevzdané v prostředí Moodle.
Zvolené téma seminární práce, která bude v rámci předmětu zpracovávána v ZS. Téma práce, rešerše literatury k tématu a jeho krátká anotace (cca 300 slov) budou odevzdány v prostředí Moodle.
Opakovaný zápis předmětu je povolen.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. (25.09.2023)
Základní literatura:
Základní:
BAUER, J. - GREPL. M. (1986): Skladba spisovné češtiny. Praha.
Čechová, M. a kol. (1996): Čeština řeč a jazyk. Praha.
GREPL, M. – KARLÍK, P. (1998): Skladba češtiny. Olomouc: Votobia.
GREPL, M. – KARLÍK, P. (1999): Skladba češtiny - cvičení a výklad. Praha: ISV.
KARLÍK, P. – NEKULA, M. – RUSÍNOVÁ, Z. (eds.) (1995): Příruční mluvnice češtiny. Praha: NLN.
KOPEČNÝ, F. (1958): Základy české skladby. Praha.
PANEVOVÁ, J. a kol. (2014): Mluvnice současné češtiny 2. Syntax češtiny na základě anotovaného korpusu. Praha: Karolinum.
ŠMILAUER, V. (1966): Novočeská skladba. Praha.
Doporučená:
DANEŠ, F. – HLAVSA, Z. (1981): Větné vzorce v češtině. Praha: Academia.
GREPL, M. – KARLÍK, P. (1986): Skladba spisovné češtiny. Praha: SPN.
HIRSCHOVÁ, M. (2013): Pragmatika češtiny. Praha: Karolinum.
KARLÍK, P. – NEKULA, M. – PLESKALOVÁ, J. (2002): Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
PROUZOVÁ, H. – JIRSOVÁ, A. (1997): Slovesa pro praxi. Valenční slovník nejčastějších českých sloves. Praha: Akademie věd České republiky.
SVOZILOVÁ, N. – PROUZOVÁ, H. – JIRSOVÁ, A. (2005): Slovník slovesných, substantivních a adjektivních vazeb a spojení. Praha: Academia.
UHLÍŘOVÁ, L. (1987): Knížka o slovosledu. Praha: Academia.
Doplňující literatura:
Běličová, H. Sémantická struktura věty a kategorie pádu, 1982.
Daneš, F. K systematickému syntaktickému popisu slovanských jazyků. SaS 26, 1965, 112–117.
Daneš, F. Sémantická struktura větného vzorce. In OSS 2, 1968a, 45–49.
Daneš, F. Pokus o strukturní analýzu slovesných významů. SaS 32, 1971a, 193–207.
Daneš, F. Větné členy obligatorní, potenciální a fakultativní. In Komárek, M. (ed.), Miscellanea linguistica, 1971b, 131–138.
Daneš, F. & Z. Hlavsa ad. Postavení slovesa v struktuře české věty. In Havránek, B. (ed.), Československépřednášky pro VII. mezinárodní sjezd slavistů ve Varšavě, 1973a, 129–139.
Daneš, F. & Z. Hlavsa ad. Práce o sémantické struktuře věty, 1973b.
Daneš, F. & M. Komárek ad. Teoretické základy synchronní mluvnice češtiny. SaS 36, 1975, 18–46.
Daneš, F. & Z. Hlavsa. Hierarchizace sémantické struktury věty. In Havránek, B. (ed.), Československépřednášky pro VIII. mezinárodní sjezd slavistů v Záhřebu. Lingvistika, 1978, 67–78.
Daneš, F. & Z. Hlavsa ad. Větné vzorce v češtině, 19811.
Daneš, F. & Z. Hlavsa ad. Větné vzorce v češtině, 19872.
Dokulil, M. Slovenský příspěvek k sémantice a syntaxi slovesa. SaS 11, 1948/1949, 68–78.
Hlavsa, Z. Nový pohled na skladbu a vyučování českému jazyku. ČJL 33, 1982/1983, 120–129.
Hlavsa, Z. Koncepce větného vzorce v gramatickém popisu slovanských jazyků – čtvrt století zkušeností a problémů. In Petr, J. (ed.), Československá slavistika 1988, 1988, 99–107.
Kamiš, K. & J. Nekvapil. Současný spisovný jazyk: Valenční pojetí skladby ve škole, 1988.
Karlík, P. Hypotéza modifikované valenční teorie. SaS 61, 2000, 170–189.
Karlík, P. Moravské pokračování syntaktické koncepce Františka Daneše. In Čmejrková, S. & J. Hoffmannová ad. (eds.), Užívání a prožívání jazyka, 2010, 27–32.
Kořenský, J. K problému větněsémantických funkcí nedějových významů českého slovesa. SaS 32, 1971, 208–216.
Kořenský, J. Funkce českých sloves být a mít ve větněsémantické struktuře „situace“ (state of affairs).JČ 23, 1972, 159–168.
Kořenský, J. Konstrukce gramatiky ze sémantické báze, 1984.
Mathesius, V. O soustavném rozboru gramatickém. SaS 8, 1942a, 88–92.
Mathesius, V. Řeč a sloh. In Havránek, B. & J. Mukařovský (eds.), Čtení o jazyce a poesii, 1942b, 11–102.
Mathesius, V. Čeština a obecný jazykozpyt, 1947.
MČ 2, 1986.
MČ 3, 1987.
MSoČ 2, 2014.
Novotný, J. Valence dějových substantiv v češtině, 1980.
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. (13.02.2024)
Přednáška.
Skupinová diskuse.
Syntaktické rozbory různého typu.
Syntaktická analýza textu.
Kritické čtení odborného syntaktického textu.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. (13.02.2024)
Tematické okruhy:
Syntax; Různé přístupy k syntaxi; Řeč – promluva – výpověď
Výpověď a věta; Větné vzorce v češtině
Skladební vztahy významové a formální
Hierarchizace větné propozice
Slovní druhy a větné členy
Predikace; Věty jednočlenné a dvojčlenné; Větné ekvivalenty
Základní větné členy – podmět a přísudek
Předmět
Adverbiále času, místa, způsobu, příčiny
Přívlastek
Negace v češtině
Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. (25.09.2023)
V prostředí Moodle budeme užívat paralelní seminář, v tomto prostředí budete dostávat a odevzdávat případné domácí úkoly.
Název kurzu v Moodle: Syntax ČJ pro cizince I https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4938