PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PVS/VS Exkurze do škol hlavního vzdělávacího proudu (podzim 2016) - ACN300433
Anglický název: PVS/VS Excursions into mainstream schools (Fall 2016)
Zajišťuje: Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících (21-UBN)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (12)
Minimální obsazenost: 4
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Radka Zbořilová
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D. (18.01.2017)
Exkurze do škol hlavního vzdělávacího proudu (tj. pro děti a žáky bez sluchového postižení) - různé stupně škol, různé pedagogické směry, přístupy, metody. Následné reflexe těchto exkurzí.

U tohoto předmětu je možný opakovaný zápis předmětu podle čl. 9 Pravidel pro organizaci studia na FF UK v Praze, která byla schválena AS FF UK v Praze dne 13. 5. 2010 a AS UK v Praze dne 28. 5. 2010 s účinností od prvního dne akademického roku 2010/2011.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Matějka (07.06.2016)

Cílem předmětu je zprostředkovat studentům oboru ČNES vhled do oblasti výchovy a vzdělávání dětí a žáků bez postižení sluchu - na konkrétních příkladech navštívených škol - a v následných diskusích vést studenty k reflexi těchto návštěv a zamyšlení nad vztahem k výchovně-vzdělávací situaci dětí a žáků se sluchovým postižením.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Matějka (07.06.2016)

Aktivní účast (max. 2 absence) na exkurzích i rozborových hodinách, plnění průběžných úkolů, přehled o doporučené literatuře, závěrečná písemná reflexe celého semináře, závěrečný pohovor.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Matějka (07.06.2016)

CARLGREN, F. Výchova ke svobodě: Pedagogika Rudolfa Steinera. Praha: Baltazar, 1991.

ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1993.

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001, 2007.

FENSTERMACHER, G. D. - SOLTIS, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008.

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. (nebo některá novější vydání - neupravováno)

GARDOŠOVÁ, J. - DUJKOVÁ, L. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2003, 2012.

HAVLÍNOVÁ, M. Zdravá mateřská škola. Praha: Portál, 1995, 1997.

KASPER, T. Reformní a alternativní aspekty vzdělávání - historické kontexty a současné příklady. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2012.

KAŠOVÁ, J. Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: IUVENTA, 1995.

KOPŘIVA, P. - NOVÁČKOVÁ, J. - NEVOLOVÁ, D. - KOPŘIVOVÁ, T. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005, 2008.

KOŠŤÁLOVÁ, H. - MIKOVÁ, Š. - STANG, J. Školní hodnocení žáků se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008, 2012.

KREJČOVÁ, V. - KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro I. stupeň základní školy. Vydání druhé, aktualizované. Praha: Portál, 2011. (případně starší vydání: 2003)

MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Vyd. 2., V Tritonu 1. Praha: Triton, 2012. (starší vydání - Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů - SPS, 1998.; a/nebo další knihy od M. M.)

PETTY, G. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. (případně starší vydání)

POL, M. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova univerzita, 1995.

PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Třetí, aktualizované vydání. Praha: Portál, 2012. (případně starší vydání)

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. (případně starší vydání)

PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. (případně starší vydání)

SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd., 1. v Gradě Publishing. Praha: Grada Publishing, 2007. (případně starší vydání - Praha: ISV, 1999)

TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit?. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991, 1994.

Učím s radostí: zkušenosti, lekce, projekty. Praha: Kritické myšlení, o. s., a Step by Step v Agentuře Strom, 2003.

VALIŠOVÁ, A. - KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 2., rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2011. (případně starší vydání: 2007)

VOŠAHLÍKOVÁ, T. Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. 2., aktualiz. vyd. Praha: Ministerstvo životního prostředí, 2012. (případně starší vydání: 2010)

Všichni na jedničku!: alternativní didaktické postupy. Praha: Karolinum, 1991.

ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997.

 * Rámcové vzdělávací programy

* Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a jeho novelizace (82/2015)

http://www.rvp.cz

http://www.eduin.cz

http://www.ctenarska-gramotnost.cz/kategorie/projektove-vyucovani

http://www.alternativniskoly.cz/

http://www.kritickemysleni.cz/

http://www.ekopsychologie.cz/

* webové stránky navštěvovaných škol; webové stránky týkající se různých pedagogických směrů aj.

* další literatura a zdroje informací budou doporučovány v průběhu semináře

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Matějka (07.06.2016)

Seminář probíhá formou praktických exkurzí do škol hlavního vzdělávacího proudu (tj. pro děti a žáky bez postižení sluchu) a následných diskusních setkání s reflexí těchto návštěv.

Seminář doplňuje oborové předměty pedagogického zaměření, zejména předměty Výchova a vzdělávání neslyšících a Modul komunikační/pedagogický 1-3, (resp. Komunikační systémy neslyšících ve vzdělávání, Didaktika výchovy a vzdělávání neslyšících, Praktické aspekty vzdělávání neslyšících).

V průběhu semináře studenti navštíví různé stupně a typy škol, formou exkurzí a náhledů se seznámí s různými pedagogickými směry, přístupy, metodami. Budou mít možnost usouvztažnit poznatky z exkurzí jednak z teoretickými obecně pedagogickými poznatky, jednak s poznatky o výchově a vzdělávání neslyšících.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Štěpán Matějka (07.06.2016)

Seminář je určen pro studenty 2. a vyššího ročníku bakalářského studia a navazujícího magisterského studia CNES. Přednostně jsou přijímáni studenti, kteří už absolvovali alespoň jeden seminář Modulu komunikačního. Studenti, kteří Modul komunikační neabsolvovali, mohou kurz navštěvovat po konzultaci s vyučující.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK