|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D. (13.04.2022)
|
|
||
Poslední úprava: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D. (11.01.2022)
Povinná literatura BERNKOPFOVÁ, Michala et al. Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. Praha: Meta, 2019. DOLEŽÍ, Linda et al. Specifické poruchy učení a čeština jako druhý/cizí jazyk. Praha: AUČCJ, 2017. ELIÁŠKOVÁ, Klára. Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In. Štěpáník, S. et al. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum, 2019, s. 191-211. ELIÁŠKOVÁ, Klára. Přizpůsobení vyučování a učení v komunikační nauxe o českém jazyku žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In Štěpáník et al. Školní výpravy do krajiny češtiny (didaktika českého jazyka pro ZŠ a VG). Praha: Fraus, 2020, s. 239-269. ELIÁŠKOVÁ, Klára. Diferenciace cílů jako možnost pro efektivní výuku žáků s SVP. Didaktické studie, 2021 (v tisku, strany budou doplněny). HAVIGEROVÁ, Jana Marie et al. Co bychom měli vědět o nadání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014. HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2015. Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro předškolní a základní vzdělávání, dostupné z https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/kurikulum-cestiny-jako-druheho-jazyka PIŠLOVÁ, Simona. Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, roč. 22, č. 3, s. 241–247. STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ŠINDELÁŘOVÁ, JAROMÍRA a Svatava ŠKODOVÁ. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: UJEP, 2012. (nebo http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/cestina-jako-cilovy-jazyk-i-a-ii) ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a ELIÁŠKOVÁ, Klára. Výuka češtiny a žáci s SVP. Školní poradenství v praxi, 2021, č. 5, 15–21. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Dostupné online z http://katalogpo.upol.cz/katalog-v-pdf/ Platná legislativa a koncepční materiály (žáci s SVP, vzdělávání žáků nadaných - dle aktuálního stavu), a další koncepční a strategické dokumenty týkající se základního a středního vzdělávání.
Doporučená literatura: Adamus, Petr. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. BABUŠOVÁ, Gabriela. Inkluze žáka s odlišným mateřským jazykem. Didaktické studie, 2018, roč. 10, č. 2, s. 40–61. ČECHOVÁ, Marie a Ludmila ZIMOVÁ. Multietnická komunikace, zvláště ve škole. Naše řeč, 2001, roč. 84, č. 2, s. 57–62. ČECHOVÁ, Marie a Ludmila ZIMOVÁ. Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. Český jazyk a literatura, 1999–2000, roč. 40, č. 9–10, s. 214–219. GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky - Metodika pro učitele. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2011. Praha: Akropolis, 2011, s. 161–179. KAMIŠ, Karel. Výuka češtiny a diglosie žáků v multilingvním prostředí České republiky. In: Čeština – jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001, s. 87–91. PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011 PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího (AUČCJ). Schopler, Eric et al. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2011. SMOLÍK, Filip. Teoretické přístupy k osvojování gramatiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ŠKODOVA, Svatava. Domino: český jazyk pro malé cizince 1. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. 3 sv. ŠKODOVÁ, Svatava. Domino: český jazyk pro malé cizince 2. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. 3 sv. ŠKODOVÁ, Svatava. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec: Technická univerzita, 2012. ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a ELIÁŠKOVÁ, Klára. Cesty inkluze ve výuce češtiny. Učitelský měsíčník, 2021, 10. ZÍKOVÁ, Magdalena. Nejčastější výslovnostní chyby v češtině mluvčích slovanských a asijských jazyků. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012. Praha: Akropolis, 2012, s. 113–129. Příspěvky v dalších odborných časopisech, např. Didaktické studie, Cizí jazyky, SALi, NČDS.
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (09.01.2022)
Z + Zk |