|
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (08.09.2017)
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (08.09.2017)
Austin, J. L.: Jak udělat něco slovy. Praha 2000. Saicová Římalová, L. Pragmatika. Praha: Karolinum, 2014. http://cupress.cuni.cz/ink2_stat/dload.jsp?prezMat=53848
|
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (08.09.2017)
Okruhy ke zkoušce:
1. Vymezení pragmatiky jako lingvistické disciplíny, její vztah k ostatním disciplínám 2. Obrat k jazyku, komunikačně-pragmatický obrat v jazykovědě (představitelé) 3. Okruhy pragmatických zkoumání 4. Komunikační schéma (R. Jakobson), komunikativní funkce 5. Pragmatická analýza textu 6. Premisy sociální komunikace 7. Presupozice 8. Implikatura (ve vztahu ke kooperačnímu principu) 9. Kooperační princip verbální komunikace (P. Grice) 10. Konflikt 11. Manipulace v interpersonální komunikaci 12. Manipulace v mediální komunikaci 13. Asertivita 14. Argumentace 15. Zdvořilostní princip (G. Leech, R. Lakoff) 16. Pojem tváře, pozitivní a negativní zdvořilost (P. Brown, S. Levinson) 17. Řečová etiketa, jazykové prostředky vyjadřování zdvořilosti 18. Teorie mluvních aktů 19. Komunikativní funkce výpovědi, nepřímé mluvní akty 20. Deixe 21. Analýza dialogu, konverzační analýza 22. Mluvený versus psaný jazyk 23. Psaná mluvenost, mluvená psanost 24. Elektronická komunikace 25. Gender v jazyce, feministická lingvistika 26. Interkulturní komunikace, kulturní specifika (G. Hofstede) 27. Neverbální komunikace 28. Suprasegmentální jevy a jejich vliv v komunikaci 29. Výuka pragmatických aspektů na základní škole, zakotvení v RVP 30. Výuka pragmatických aspektů na střední škole, zakotvení v RVP |
|
||
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (08.09.2017)
Cíle kurzu: Naučit studenty pracovat s autentickými jazykovými materiály, ohodnotit obsahovou stránku projevů, odhalit manipulaci, pochopit skryté významy, zvládat řečovou etiketu. Aplikace oborových poznatků do oblasti školské praxe. Rozvoj komunikativních dovedností vzhledem k pedagogické orientaci účastníků kurzu. |