|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
V době koronakrize bude předmět vyučován s pomocí aplikace Google Meet (odkaz na videohovor bude zaslán účastníkům před přednáškou e-mailem) a Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9264). |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Povinná literatura:
BRABCOVÁ, A. (ed.), Brána muzea otevřena. Průvodce na cestě muzea k lidem a lidi do muzea, Náchod: JUKO 2003. ISBN 80-86213-28-5. FULKOVÁ, M. – HAJDUŠKOVÁ, L. – SEHNALÍKOVÁ, V., Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011, Praha: Pedf.UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum 2012. ISBN 978-80-7290-535-5. FULKOVÁ, M. – JAKUBCOVÁ, L. – KITZBERGEROVÁ. L. – SEHNALÍKOVÁ, V., Galerijní a muzejní edukace 2: umění a kultura ve školním kontextu: učení z umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v letech 2012 a 2013, Praha: Pedf.UK, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, Galerie Rudofiinum 2013. ISBN 978-80-7290-700-7. FULKOVÁ, M. – JAKUBCOVÁ HAJDUŠKOVÁ, L. – SEHNALÍKOVÁ, V., Možnosti realizace vzdělávacího programu v galerii a muzeu ve spolupráci se školou 1–3, 2013 [online]. Dostupné z: http://www.upm.cz/indephp?language=cz&page=207. HAVLŮJOVÁ, H. – HUDEC, P. – INDROVÁ, M. – JORDÁNOVÁ, K. a kol., Památky nás baví 5. Objevujeme kulturní dědictví bez bariér, Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80- 906167-0-7. HAVLŮJOVÁ, H. – HUDEC, P. – INDROVÁ, M. a kol., Památky nás baví 1. Objevujeme kulturní dědictví s předškoláky a žáky prvního stupně základních škol. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro primární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-6-2. HAVLŮJOVÁ, H. – CHARVÁTOVÁ, K. – INDROVÁ, M. a kol., Památky nás baví 2. Předáváme péči o kulturní dědictví žákům 2. stupně základních škol a středoškolákům. Metodika tvorby, realizace a hodnocení kvality edukačních programů v oblasti péče o kulturní dědictví pro sekundární vzdělávání, Praha: Národní památkový ústav, 2015. ISBN 978-80-905631-7-9. MIKEŠOVÁ, V. – OPATRNÁ, M. a kol., Edukace a prezentace archeologického kulturního dědictví. Certifikovaná metodika, 2014 [online]. Dostupné z: http://www.archeologienadosah.cz/sites/default/files/naki/metodika_edukace_a_prezentace_archeologickeho_kulturniho_dedictvi.pdf. Parkan, František a kol. Výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví: metodická příručka. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, katedra dějin a didaktiky dějepisu, 2008. 168 s. ISBN 978-80-7290-287-3. PTÁČEK, L. – RŮŽIČKA T. (edd.), Jak pře(d)kládat svět: Základy dobré interpretace, Brno: Nadace partnerství, 2012. ISBN 978-80-904018-5-4. ŠOBÁŇOVÁ, Petra: Muzejní edukace. Olomouc: PedF UPOL, 2012. ISBN 978-80-244-3003-4. TROYER, Veerle De et al.: Heritage in the Classroom. A Practical Manual for Teachers. Antwerp 2005. UNESCO, World Heritage Education Programme [online]. Dostupné z: http://whc.unesco.org/en/wheducation/ Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha 2007. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha 2010. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Doporučení k výuce dějin 20. století, č. j.: 17 245/2009 – 22 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Přednášky, semináře,skupinová práce, exkuze do paměťových institucí, konzultace. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
1. Paměťové a památkové instituce jako místa vzdělávání (z teoretického i historického hlediska) 2. Využití paměťových a památkových institucí ve výuce – české a zahraniční zkušenosti 3. Rámcové vzdělávací programy jako platforma pro spolupráci kulturních institucí a škol v ČR 4. Možnosti a meze spolupráce školy, paměťových a památkových institucí 5. Muzejní a galerijní pedagogika – české a zahraniční zkušenosti 6. Památková edukace a výchova ke vztahu ke kulturně historickému dědictví 7. Tvorba didaktických materiálů |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (19.10.2021)
Povinná 80% docházka na seminární výuku; referát, recenze. |