Poslední úprava: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (10.01.2022)
Přednáška je věnována úloze českého jazyka v historii školního vzdělávání v období konce 19. a především 20. století. Ve světle významných mezníků objasňuje, jak byly postavení a funkce českého jazyka v oblasti školství ovlivňovány měnícím se historickým kontextem. Představuje problematiku ze dvou hledisek: 1. z hlediska češtiny jako vyučovacího jazyka a 2. z hlediska češtiny jako vyučovaného předmětu. Téma chápe komplexně jako sociokulturní jev, který byl ve svém vývoji vedle odborných faktorů významně determinován dobovou školskou a jazykovou politikou.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (10.01.2022)
Vybrané pasáže z
Jelínek, J. Nástin dějin vyučování českému jazyku v letech 1774-1918. Praha, SPN 2010.
Doležal, J. Doležal. Česká kultura za protektorátu: školství, písemnictví, kinematografie. Praha, NFA 1996.
Šmejkalová, M. Čeština a škola - úryvky skrytých dějin. Praha, Karolinum 2010 (tam pak další literatura, bude zpřesněno na seminářích).
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Lucie Strejčková, DiS. (10.01.2022)
Aktivní účast na seminářích, povoluje se jedna absence, vyjma posledního semináře (důvod netřeba dokládat).
Nezbytná podmínka k zápočtu: účast na posledním semináři.