Poslední úprava: Mgr. Jana Macháčková, Ph.D. (06.09.2020)
Kurz bude zaměřen na přípravu studentů na vstup do učitelské praxe.
Budeme se snažit propojit a doplnit poznatky dosažené v průběhu dosavadního studia matematiky a didaktiky matematiky ve studenty vybraných oblastech a získat ucelený pohled na matematické vzdělávání v 1.-5. ročníku ZŠ. Studenti by si měli ujasnit přínos jednotlivých tématických okruhů a jejich provázanost.
Poslední úprava: Mgr. Jana Macháčková, Ph.D. (06.09.2020)
The course focuses on preparing the students for their future teaching. Students' mathematical culture is being developed and their positive approach to pupils is being encouraged. We try to connect the knowledge of mathematics and didactics of mathematics gained through previous instruction and to survey primary school mathematics education in a comprehensive way. The cohesion with other areas (psychology, pedagogy, natural sicences,...) will be studied as well. Students are encouraged to make records of their experience in their future teaching and to use them to improve their work.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Jana Macháčková, Ph.D. (06.09.2020)
Cílem předmetu je rozvíjení profesní kompetence budoucích učitelů 1. stupně základní školy. Zvláště prohlubování (a) matematických poznatků a didaktických přístupů k nim, (b)uplatňování těchto poznatků ve vyučovací praxi.
Poslední úprava: Mgr. Jana Macháčková, Ph.D. (06.09.2020)
The goal of the subject is to develop professional competence of future elementary teachers. The focus will be put on the deepening of (a) mathematical knowledge and didactic approaches to it, (b) using the knowledge in teaching practice.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Jana Macháčková, Ph.D. (06.09.2020)
Hejný, M., Kuřina F. Dítě, škola a matematika. Portál, Praha, 2001.
A. Hošpesová. N. Stehlíková, M. Tichá (eds.) Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Č. Budějovice, 2007.
Kuřina, F. a kol. Matematika a porozumění světu. Academia, Praha, 2009.
Různé učebnice a sbírky úloh
Vybrané texty z publikací dostupných na www.suma.jcmf.cz, zvláště z:
Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky
Učební texty pro ESF
Poslední úprava: Mgr. Jana Macháčková, Ph.D. (06.09.2020)
Hejný, M., Kuřina F. Dítě, škola a matematika. Portál, Praha, 2001.
M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková (eds.): Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky (vybrané kapitoly). Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004.
A. Hošpesová. N. Stehlíková, M. Tichá (eds.) Cesty zdokonalování kultury vyučování matematice. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Č. Budějovice, 2007.
Texts from www.suma.jcmf.cz.
Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Jana Macháčková, Ph.D. (06.09.2020)
Seminář
Kolektivní reflexe. Diskuze.
V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě:
a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů v Moodle nebo na Google Disku
b) bude organizována online výuka G - suit, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta."
Poslední úprava: Mgr. Jana Macháčková, Ph.D. (06.09.2020)
Seminar.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jana Macháčková, Ph.D. (11.09.2020)
Aktivní účast na semináři nebo v případé přechodu na distanční výuku.
Písemné vypracovávání úkolů podle požadavků průběžně zadávaných na semináři.
V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě bude výuka organizována v G- suit v čase původní prezenční výuky. K udělení zápočtu bude kromě písemného vypracování úkolů vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Jana Macháčková, Ph.D. (06.09.2020)
Obsah vzdělávání jako systém propedeutik. Tématické okruhy: Čísla a početní operace; Vztah celek - část; Závislosti; Práce s daty; Geometrie.Vyhledávání prostředí stimulujících probírání určitého tématu (a naopak - které téma je vhodné probírat v určitém prostředí). Úlohy vyrůstající z reálných situací. Otevřené úlohy. Řešení úloh a tvoření úloh.
Poslední úprava: Mgr. Jana Macháčková, Ph.D. (06.09.2020)
Topics: Number and numerical operations, relationship whole - part, relationships, data handling, geometry.
Looking for context which are suitable for teaching a particular topic.
Real-life problems. Open problems. Problem solving and problem posing.