PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Didaktické aspekty výuky biologie - MB180C34
Anglický název: Didactic aspects of biology teaching
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2014 do 2016
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: 18
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Korekvizity : MB180C33
Záměnnost : MB180C17
Je neslučitelnost pro: MB180P01
Je záměnnost pro: MDPS012, MB180C17
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (24.09.2019)
V průběhu semestru si každý student vyzkouší konkrétní vyučovací hodinu biologie a díky zpětné vazbě spolužáků i vyučující získá cenné zkušenosti s možným vedním výuky; na ukázkách z učiva biologie se seznámíme s používáním nejběžnějších vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu, na ZŠ a SŠ; seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ; probereme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu; zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání; vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v návaznosti na pedagogiku a psychologii.
Cíl předmětu
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (22.04.2012)

Cílem předmětu je přiblížit na základě ukázek vyučovacích hodin, jak lze koncipovat výuku biologie a přírodopisu na střední a základní škole.

Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (22.04.2012)

Cvičení k přednášce Aktuální otázky ve výuce biologie,

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (24.09.2019)

Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.

Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994.

Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002.

Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005.

Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996.

Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999.

Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.

Standard základního vzdělávání

Standard čtyřletého gymnázia

Osnovy pro gymnázia

Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola

Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha)

Státní program EVVO

Učebnice přírodopisu pro základní školy

Učebnice biologie pro střední školy

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2020)

max. 2 absence
předvedení části vyučovací hodiny (dále VH) na zvolené biologické téma
reflexe předvedené VH
pracovní list a příprava k předváděné VH odevzdané v elektronické podobě (na Moodle)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (24.09.2019)

Vstupním požadavkem je úspěšné absolvování zkoušky Aktuální otázky ve výuce biologie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK