PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Interpretace literárního textu - YMSMK024PV
Anglický název: Interpretation of Literary Text
Zajišťuje: Program Elektronická kultura a semiotika (24-KEKS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 30 / 30 (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Jakub Češka, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Jakub Češka, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Diana Rykrová (01.10.2021)
Kurz bude věnován interpretaci zvolených literárních textů s využitím konceptuálního rámce strukturální poetiky vyprávění.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Martina Skovajsová (31.05.2018)

Témata:

1) Román jako reflexe napodobivé touhy - Girard: Lež romantismu a pravda románu.

2) Narativní způsoby v české literatuře (Lubomír Doležel), základní pojmy, funkční a textový model, autentifikace.

3) Metafory a jejich role ve vyprávění, nejen jako ozvláštnění, nýbrž především jako motivační princip jednání i vyprávění.

4) Metonymie, díla a autoři inklinující k principu soumeznosti (Světlá, Fuks, Hrabal).

5) Literatura mezi situačně ukotveným diskursem a situačně neukotveným vyprávěním (Genette).

6) Bohumil Hrabal a zdánlivá orálnost jeho tvorby (Taneční hodiny pro starší a pokročilé, Utrpení starého Werthera).

7) Efekt reality (Barthes), jeho kritické zhodnocení a ilustrace na literárních příkladech (Hrabalova zdánlivá dokumentárnost).

8) Role metafory v díle Milana Kundery (od básnických počátků k pozdní románové tvorbě).

9) Vnitřní fokalizace jako definiční rys fikčnosti, reflexe nad různým pojetím vnitřní fokalizace.

10) Autobiografie jako nepřiznaný román (Barthes). S důrazem na literární inscenaci žánru v Čapkově Obyčejném životě.

11) Statické a dynamické motivy (Tomaševský), index, informant, jádro a katalyzátor (Barthes), reflexe těchto teoretických konceptualizací na odlišně vybudovaných literárních textech.

12) Legitimizační forma vyprávění, hra na svědectví a na pravdu (Rambousek: Jenom ne strach).

13) Variantnost Hrabalovy Jarmilky jako ironické gesto namířené na dokumentárnost literatury

Povinná literatura:
ČEŠKA, J. Bohumil Hrabal - autor v množném čísle. Brno: Host, 2018. 290 s. ISBN 978-80-7577-437-8., vybrané kapitoly.

ČEŠKA, J. Průzračnost tvorby v zrcadle literatury. Praha: Togga, 2014. 265 s. ISBN 978-80-7476-046-4. vybrané kapitoly.

DOLEŽEL, L. Narativní způsoby v české literatuře. 1. vyd. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2014. 142 s. ISBN 978-80-87855-13-3.

GIRARD, R. Lež romantismu a pravda románu. 1. vyd. Praha: Dauphin, 1998. 375 s. ISBN 80-86019-85-3.

MUKAŘOVSKÝ, J. Studie z poetiky. 1. vyd. Praha: Odeon, 1982. 906 s. ISBN neuvedeno., vybrané kapitoly.

RICHTEROVÁ, S. Slova a ticho: eseje o české literatuře. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, Arkýř, 1991. 155 s. ISBN 80-202-0333-8.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Martina Skovajsová (31.05.2018)

Minimálně 80% účast na semináři, četba zadaných literárních děl a literárně teoretických textů. Vypracování závěrečné interpretace zvoleného literárního díla, z níž bude patrná obeznámenost se základními literárně teoretickými koncepty

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK