PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2021/2022
   Přihlásit přes CAS
Muzejní a galerijní edukace 2 - KDKU339
Anglický název: Education of the Museums and Galleries 2
Zajišťuje: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2020 do 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D. (09.02.2023)
Praktická část semináře bude sestavena ze dvou částí, které se budou v průběhu akademického roku střídat:
- Studenti budou na základě získaných vědomostí ze ZS vypracovávat seminární práci - společný edukační projekt, který bude na závěr semestru zveřejněn.
- Na setkání semináře budou zváni odborní pracovníci muzeí a galerií, kteří se edukaci věnují (kurátoři, muzejní a galerijní pedagogové) pro sdílení příkladů dobré praxe a ke společné diskuzi. Eventuálně společně navštívíme vybrané instituce s odborným výkladem o konkrétních edukativních programe.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D. (17.01.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými pojmy muzejní a galerijní edukace a popularizace umění i s praktickými dovednostmi při sestavování edukačních programů atd.   
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D. (17.01.2022)

Základní literatura:

Jagošová / Jůva / Mrázová 2010 ― Lucie Jagošová / Vladimír Jůva / Lenka Mrázová: Muzejní pedagogika. Metodologické a didaktické aspekty muzejní edukace. Paido 2010

Šobáňová 2012 ― Petra Šobáňová: Muzejní edukace. Univerzita Palackého v Olomouci 2012

Šobáňová / Johnová Čapková 2015 ― Petra Šobáňová/ Michaela Johnová Čapková: Plánování edukačních aktivit v muzeu: od strategického plánu k přípravě edukačního programu. Univerzita Palackého v Olomouci 2015.

Šobáňová 2015 ― Petra Šobáňová et al. Vzdělávací obsah v muzejní edukaci. Univerzita Palackého v Olomouci 2015.

Stehlíková Babyrádová / Petra Šobáňová ― Hana Stehlíková Babyrádová / Petra Šobáňová: Téma – akce – výpověď: Projektová metoda ve výtvarné výchově. Univerzita Palackého v Olomouci 2015.

Škola muzejní pedagogiky 1 – 7. Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta 2007

 

Doporučená literatura:

Průcha / Walterová / Mareš 2013 ― Jan Průcha / Eliška Walterová / Jiří Mareš: Pedagogický slovník. Portál 2013

Janiš / Ondřejová 2006 ―Kamil Janiš / Edita Ondřejová: Slovník pojmů z obecné didaktiky. Slezská univerzita 2006.

Hein ― George Hein: Learning in the Museum. Oxon 1998.

Hooper-Greenhill 1999―  Eilean Hooper-Greenhill (ed.): The Educational Role of the Museum, Routledge 1999.

Hooper-Greenhill 2007 ― Eilean Hooper-Greenhill: Museums and Education. Purpose, pedagogy, performance. Oxon. 2007.

Norris 2014 ― Linda Norris: Creativity in Museum Practice. Walnut Creek 2014

Pye 2007 ― Elizabeth Pye: The Power of Touch. Handling objects in Museum and Heritage Contexts. Routledge 2007

Panciera  2016 ― Walter Panciera: Insegnare storia nella scuola primaria e dell'infanzia. Carocci editore, 2016

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D. (17.01.2022)

1) Příprava vlastních edukačních materiálů.

2) Návštěva odborných oddělení. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ing. Marie Vymazalová, Ph.D. (17.01.2022)
Předpokládá se aktivní účast na semináři (prezneční/online). Umožněny jsou pouze 3 omluvené absence za semestr. Zápočet bude udělen za aktivní účast při hodinách a vypracování seminární práce/projektu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK