PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2020/2021
   Přihlásit přes CAS
Evropská a světová muzea a galerie 2 - KDKU314
Anglický název: European and World Museums and Galleries 2
Zajišťuje: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D.
Korekvizity : KDKU313
Neslučitelnost : KDKU303
Je neslučitelnost pro: KDKU303
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (14.01.2024)
Přednášky jsou zaměřeny na evropská muzea a galerie. Cílem je představit okolnosti založení jednotlivých sbírek, hlavní donátory, ředitele, průběh akviziční činnosti a jejich postupné zpřístupnění veřejnosti. Nebude opomenuta ani architektonická podoba jednotlivých objektů, které v průběhu své existence procházely stavebními úpravami; v pozornosti zájmu bude rovněž vývoj charakteru instalační a prezentační činnosti. Pozornost bude věnována následujícím institucím: Galleria Doria Pamphilj - Řím, Galleria Colonna - Řím, Národní muzeum Bargello - Florencie, Museo Stefano Bardini - Florencie, Palazzo Davanzati a Museo Horne - Florencie; Muzeum Condé - Chantilly, pařížská muzea a sbírky: Musée Nissim de Camondo, Musée Jacquemart-André, Musée Marmottan Monet, madridské sbírky Lazaro Galdiano a Thyssen-Bornemisza, Gulbenkian muzeum v Lisabonu, Wallace collection v Londýně a další.



Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (14.01.2024)

Základní studijní literatura

  • Acidini Luchinat 1997 — Cristina Acidini Luchinat: Treasures of Florence: The Medici Collection, 1400-1700. Munich/New York 1997
  • Caygill 1992 — Marjorie Caygill: The Story of the British Museum. London 1992
  • Conlin 2006 — Jonathan Conlin: The Nation´s Mantelpiece: A History of the National Gallery. London 2006
  • DaCosta Kaufmann 1994 — Thomas DaCosta Kaufmann: From Treasury to Museum. In: Elsner John/Cardinal Roger (eds.): The Cultures of Collecting. Cambridge, Mass. 1994
  • Goldberg  1988 — Edward L. Goldberg: After Vasari: History, Art, and Patronage in Late Medici Florence. Princeton 1988
  • McClellan 1994 — Andrew McClellan: Inventing the Louvre: Art, Politics, and Origins of the Modern Museum in Eighteenth-Century Paris. Cambridge 1994
  • Miller Lawrence  1997 — Cynthia Miller Lawrence (ed.): Women and Art in Early Modern Europe: Patrons, Collectors, and Connoisseurs. University Park, Pa. 1997
  • Paul 2012 — Carole Paul (ed.): The First Modern Museums of Art. The Birth of an Institution in 18TH – and early -19TH – Century Europe. Los Angeles 2012
  • Sheehan 2000 —  J. James Sheehan: Museums in the German Art World: From the End of the Old Regime to the Rise of Modernism. New York 2000
  • Strunck/Kieven 2010 — Christina Strunck / Elisabeth Kieven (eds.): Europäische Galeriebauten: Galleries in a Comparative European Perspektive (1400-1800) (= Akten des Internationalen Symposions der Bibliotheca Hertziana, Rom, 23.-26. Februar 2005). Munich 2010
  • Swoboda 2008 — Gudrun Swoboda: Die Wege der Bilder: Eine Geschichte der kaiserlichen Gemäldesammlungen von 1600 bis 1800. Vienna 2008
  • Wilson 2002 — David M. Wilson: The British Museum: A History. London 2002

 

 Doporučená studijní literatura:

  • Brown  1995 — Jonathan Brown: Kings and Connoisseur: Collecting Art in Seventeenth-Century Europe. Princeton 1995
  • Duncan 1995 — Carol Duncan: Civilizing Rituals: Inside Public Art Museums. London 1995
  • Gaya Nuño 1969 — Juan Antonio Gaya Nuño: Historia del Museo del Prado (1819-1969). Léon 1969
  • Husslein-Arco 2010 — Agnes Husslein-Arco (ed.): Salomon Kleiner. Das Belveder. Wien 2010
  • Husslein-Arco 2014 — Agnes Husslein-Arco(ed.): The Belvedere. The Genesis of a Museum. Vienna 2014. ISBN 978-3-902805-62-1
  • Chambers 2007 — Neil Chambers: Joseph Banks and the British Museum: The World of Collecting, 1770-1830. London 2007
  • Chard 1999 —  Chloe Chard: Pleasure and Guilt on the Grand Tour: Travel Writing and Imaginative Geography, 1600-1830. Manchester 1999
  • Jiménez-Blanco 2014 — María Dolores Jiménez-Blanco (ed.): The Prado. Guide. Museo Nacional del Prado. 20145
  • Lechner 2014 — Georg Lovecky: The beginnings of the Imperial gallery in the Belvedere 1776–1805. Josepf Rosa the Elder as a director of the Gallery and Christian von Mechel´s intermezzo. In: Husslein-Arco 2014, 71–94
  • Lindemann 2000  — Bernd Wolfgang Lindemann (ed.): Bode-Museum. Verlag Edition Minerva GmbH, München 2000, ISBN 978-3-938832-60-8
  • Luckhardt/Wiemers  2007 —   Jochen Luckhardt / Michael Wiemers (eds.): Museen und fürstliche Sammlungen im 18. Jahrhundert / Museums and Princely Collections in the 18th Century. Braunschweig 2007
  • Luxenberg 2008 — Alisa Luxenberg: The Galerie Espagnole and the Museo Nacional, 1835-1853: Saving Spanish Art, ort he Politics of Patrimony. Aldershot 2008
  • MacGregor 1994 — Arthur MacGregor (ed.): Sir Hans Sloane: Collector, Scientist, Antiquary, Founding Father of the British Museum. London 1994
  • Miller 1973 — Edward Miller: That Noble Cabinet: A History of the British Museum. London 1973
  • Moleón Gavilanes 2010 — Pedro Moleón Gavilanes: El Museo del Prado. Biografía del edificio. Madrid 2010
  • Paul 2008 — Carole Paul: The Borghese Collections and the Display of Art in the Age of the Grand Tour. Aldershot 2008
  • Paul 2012 — Carole Paul (ed.): The First Modern Museums of Art. The Birth of an Institution in 18TH – and early -19TH – Century Europe. Los Angeles 2012
  • Paul 2012 — Carole Paul: Capitoline Museum, Rome: Civic Identity and Personal Cultivation. In: Paul 2012, 21–45
  • Penny/ Schmidt  2008 — Nicolas Penny / Eike D. Schmidt (eds.): Collecting Sculpture in Early Modern Europe. Washington D.C. 2008
  • Savoy 2006 — Bénédicte Savoy (ed.): Tempel der Kunst. Die Geburt des öffentlichen Museums in Deutschland 1701–1815. Mainz am Rhein 2006. ISBN 3-8053-3637-3
  • Scherer 1913 — Valentin Scherer: Deutsche Museen. Entstehung und Kulturgeschichte Bedeutung unserer öffentlichen Kunstsammlungen. Jena 1913
  • Strömbom 1951 — Sixten Strömbom: Masterpieces of the Swedish National Museum. Stockholm 1951
  • Swoboda 2013 — Gudrun Swoboda (ed.): Die kaiserliche Gemäldegalerie in Wien und die Anfänge des öffentlichen Kunstmuseums. Band 1. Die kaiserliche Galerie im Wiener Belvedere (1776-1837). Kunsthistorisches Museum Wien. Wien/Köln/Wiemar 2013. ISBN 978-3-205-79534-6
  • Swoboda 2013b — Gudrun Swoboda (ed.): Die kaiserliche Gemäldegalerie in Wien und die Anfänge des öffentlichen Kunstmuseums. Band 2. Europäische Museumskulturen um 1800. Kunsthistorisches Museum Wien. Wien/Köln/Wiemar 2013. ISBN 978-3-205-79534-6
  • Urban/Rechberger 2014 — Bettina Urban / Manuela Rechberger: The Beginnings of the Belvedere´s restoration Studios 1781–1891. Development and locations of the various studios, the evolution of the profession of the restorer. In: Husslein-Arco 2014, 141–150
  • Vázquez 2001 — Oscar E. Vázquez: Inventing the Art Collection. Patrons, markets, and the state in nineteenth-century Spain. USA, Pennsylvania State University Press 2001
  • Vierneisel/Leinz 1980  — Klaus Vierneisel / Gottlieb Leinz: Glypthotek München 1830–1980. Jubiläumsausstellung zur Entstehungs- und Baugeschichte 17. September bis 23. November 1980, Glyptothek München, Königsplatz. München 1980
  • Warwick 2000 — Genevieve Warwick: The Arts of Collecting: Padre Sebastiano Resta and the Market for Drawings in Early Modern Europe. Cambridge 2000
  • Wren 2010 — Christian Katheleen Wren: Empire without End: Antiquities Collections in Renaissance Rome, c. 1350-1527. New Haven 2010
  • Yonan 2012 — Michael Yonan: Kunsthistorisches Museum /Belvedere, Vienna: Dynasticism and the Function of Art. In: Paul 2012, 167–189
Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (14.01.2024)

V rámci výuky je využíván Moodle, prostřednictvím kterého studenti obdrží záznamy on-line přednášek, příslušné prezentace v pdf., odkazy na studijní literaturu a další on-line zdroje.  Student si proto může tento předmět zapsat i v případě, pokud se mu v rozvrhu kryje s jiným povinným předmětem. Přednášky si pustí ze záznamu v jiném čase.  

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (14.01.2024)

Předpokládá se intenzivní zájem studentů o problematiku muzeí a galerií. Na základě studijních podkladů předložených vyučujícím jsou při závěrečném písemném testu očekávány podrobné znalosti o dějinách a charakteru sbírek vybraných muzejních a galerijních institucí. 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (14.01.2024)

Předpokládaná znalost anglického (německého, italského) jazyka. 

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D. (14.01.2024)

Předmět je zakončen závěrečným písemným testem v rozsahu přednášek jak ze zimního, tak i letního semestru, tj. Evropská a světová muzea a galerie 1-2.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK