PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Didaktika katecheze s praxí - KPED106
Anglický název: Didactics of Catechesis with Training
Zajišťuje: Katedra pastorálních oborů a právních věd (do 2023) (26-KPAO)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2017 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D.
Vyučující: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D.
Korekvizity : KPED102
Anotace
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (31.01.2016)
Povinně-volitelný předmět Katechetická praxe navazuje na teoretické základy katechetiky a didaktiky náboženské výchovy. Předmět je zaměřen na přípravu a realizaci jednorázových katechezí i katechetického cyklu pro různé skupiny adresátů. Účelem předmětu je vzájemné učení se jak připravit prostředí a zvolit vhodný program, který umožní účastníkům katecheze setkat se s Bohem (skrze Boží slovo a ve společenství), připraví jej na aktivní účast při slavení liturgie, umožní komunikovat o zkušenostech se životem z víry i o obsahu víry. Výuka předmětu bude kombinací společného semináře, náslechů, přípravy a realizace dvou vlastních katechetických programů pro různé účastníky. Důraz je kladen na aktivní zapojení do výuky během semináře a na schopnost uplatnit teoretická východiska v praktické činnosti.


Cíl předmětu
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (31.01.2016)

Vytvořit nebo rozvinout komunikativní kompetenci studentů v oblasti katecheze:

  • setkat se v praxi s formou iniciační a trvalé katecheze,
  • osvojit si některé metody práce s biblickým textem a metody liturgické katecheze;
  • promyslet obsah katechetického setkání vzhledem k naplňování úkolů katecheze (prohloubení poznání evangelijního poselství, výchova k liturgii, diakonii a misii);
  • zvolit vhodný model katechetického setkání s ohledem na účastníky a účel katecheze;
  • zvolit vhodnou didaktickou metodu k motivaci a k uvedení do tématu;
  • zvolit vhodnou didaktickou metodu k vytvoření prostoru pro komunikaci o tématu katecheze (individuální prostor k meditaci, společná meditace např. uměleckého díla, textu apod., sdílení zkušeností apod.);
  • seznámit se s kritérii pro výběr a použití pomůcek různého typu (texty, multimediální pomůcky, materiál pro děti apod.);
  • realizovat katechetické setkání se zvolenou skupinou a provést sebereflexi svého podílu na jejím průběhu. 
Literatura
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (31.01.2016)

 

Dokument o směřování katecheze a náboženského vzdělávání v České republice (ČBK, 2015)

Manuál pro katechezi a výuku náboženství dětí (pracovní verze, k vydání připravuje ČBK)

Manuál pro katechezi a náboženské vzdělávání dospělých (pracovní verze, k vydání připravuje ČBK)

Metody výuky
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (31.01.2016)

Seminář:

  • student se seznámí s typy iniciační a trvalé katecheze a s jejich specifiky;
  • student se seznámí s didaktickými metodami a pomůckami vhodné pro různé typy katechezí a pro různé skupiny adresátů a s příklady jejich použití;
  • studenti řeší jednoduché modelové úkoly, prezentují své návrhy a diskutují o nich.

Náslech:

  • student si sám nebo ve spolupráci s vyučujícím tohoto předmětu vytipuje dvě katechetická setkání v různých skupinách a domluví si v nich náslech;
  • při náslechu zapíše své poznatky do připraveného formuláře a požádá katechetu, který moderoval setkání, o potvrzení účasti;
  • vyplněné formuláře odešle nebo předá vyučující předmětu;
  • o svých poznatcích diskutuje s ostatními studenty během semináře.

Příprava a realizace katechetického setkání:

  • student si sám nebo ve spolupráci s vyučujícím vytipuje skupinu, ve které mu bude umožněno uskutečnit katechezi dle domluvy s katechetou;
  • student zpracuje písemnou přípravu na katechetické setkání, jejíž součástí budou tyto body: stručný popis skupiny účastníků; téma katecheze; motivační aktivita, scénář katecheze, návrh pomůcek a aktivit k porozumění novému tématu a k samostatné meditaci účastníků;
  • po realizaci katecheze písemně zpracuje sebereflexi a hodnocení úrovně své komunikativní kompetence v katechezi, odešle ji spolu s písemnou přípravou vyučujícímu předmětu a domluví si ústní konzultaci. 
  • v rámci semináře zreflektuje své zkušenosti a závěry.

 

 

 

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (31.01.2016)

Didaktika katecheze s praxí probíhá formou semináře, individuálních náslechů a praxe. 

Student učiní zkušenost s přípravou katechetických setkání různého typu a pro různé skupiny adresátů. Učí se uplatňovat teologické znalosti v katechezi a teoretické poznatky a doporučení katechetiky, psychologie a pedagogiky. 

Spolupráce mezi studentem a vyučujícím spočívá ve výběru místa praxe a v ústním vyhodnocení výsledků praxe, které si připravuje student. Během seminářů probíhá vzájemné učení se od sebe na základě získaných zkušeností. 

Student získává nebo si prohlubuje svoji komunikativní kompetenci v oblasti křesťanské víry a moderování katechetických setkání ve společenství. Učí se vytvářet v cílové skupině příležitosti a prostředí pro poznávání víry, komunikaci o ní a její sdílení tak, aby to vedlo k prohlubování vztahu s Bohem a s lidmi. Možností poznat a vyzkoušet si různé typy katechetických setkání napomáhá studentovi uvědomovat si potřebu individuálního přístupu k odlišným skupinám účastníků katecheze. 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (31.01.2016)

Absolvování předmětu katechetika a didaktika náboženské výchovy (může probíhat souběžně).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: ThLic. Ing. Marie Zimmermannová, Th.D. (31.01.2016)

Předmět je zakončen zápočtem, který bude udělen na posledním semináři po odevzdání písemného výstupu z vlastních program a diskusi ve skupině. Předpokladem je splnění všech kroků uvedených v oddíle "Metody výuky".

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK