PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Rozvíjení matematické gramotnosti II - OB7310213
Anglický název: Developing mathematical literacy II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2014
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: 36 / 36 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Michaela Kaslová
Vyučující: PhDr. Michaela Kaslová
Prerekvizity : OB7310212
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r. - vymezují cíle i obsah předmatematické gramotnosti. Kurz stojí především na budování "databáze aktivit"; tyto aktivity jsou gradované. Ukážeme si propojení vybraných didaktických struktur na proces tvorby ŠVP. Cílem kurzu je vybavit studenty praktickými nástroji pro rozvíjení předškolních dětí v předmatematické gramotnosti s respektováním specifik této věkové kategorie (v návaznosti na vývojovou a kognitivní psachologii) a dále je vybavit matematickými a matematicko didaktickými nástroji, kterými musí disponovat pedagog v mateřské škole tak, aby měl nad danou problematikou nadhled a byl schopen pracovat se ŠVP, vyhodnocovat dílčí diagnostické aktivity významné pro úpravu ŠVP.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (22.12.2016)
Cíl předmětu
Cílem kurzu je vybavit studenty nástroji (zásobník her a jiných aktivit) pro rozvíjení předškolních dětí v  předmatematické gramotnosti s respektováním specifik této věkové kategorie (v návaznosti na vývojovou a kognitivní psychologii) a dálenaučit propojit činnosti dítěte s takovými matematickými a matematicko didaktickými nástroji, se kterými musí disponovat pedagog v mateřské škole tak, aby měl nad danou problematikou nadhled.
Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2012)
Literatura

Časopisy Pastelka a Moje pastelka 1990-2003
Kaslová, M. Předmatematické činnosti v mateřské škole RAABE
Kaslová, M. Vývoj dětské stavby (článek v CIEAEM 1996)
Sopardová Otestujte své dítě
Kuřina, F. a kol. Svět čísel a tvarů
5x Filip
Těšíme se do školy
Petr a Hanka jdou do školy
Opravilová a kol. Rok v mateřské škole
Šimonovy listy
Dále aktuální literatura dle potřeb na semináři.

nejméně od dvou nakladatelství učebnice matematiky pro 1.r. ZŠ

Dle znalostí studentů pak i zahraniční leteratura: např. publikace Aberkaine F.

Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.01.2012)
Metody výuky

Prolínání přednášky, dílny a seminární diskuse k převažujícím ukázkám z praxe a ke grafickým materiálům z archivu prací dětí mateřské školy ve vývoji dítěte.

Pokud to bude možné, přesunem seminářů převedeme výuku do bloků přímo v mateřské škole,

kde se studenti seznámí s vyvbranou problematikou (na jejich příní) v příme práci s děmti, nebo využijeme natočeních videí z různých výzkumných sond.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (22.12.2016)
Požadavky ke zkoušce

min. 80 % účast, domácí příprava včetně seminární práce s pojené s pedagogickou praxí jsou požadavky potřebné k tomu, aby bylo možné se hlásit ke zkoušce:

Obhajoba závěrečné práce v písemné podobě:

analýza zadané a vyzkoušené hry z pohledu matematické podstaty (písemně), její možnosti obměn včetně odůvodněné gradace náročnosti.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (22.12.2016)
Sylabus

Matematická gramotnost na 1.st. ZŠ a v 1.r. - vymezují cíle i obsah předmatematické gramotnosti a úzce navazuje na předmět RMG I.

a) Hrou poznáváme trojrozměrný svět prostřednictvím hmatu, zraku, manipulace a kineze; trvalost tvaru v závislosti na charakteru látky; role jazyka; rozvoj prostorové /rovinné orientace, paměti a představivosti v rámci mikro prostoru, mezzoprostoru a maxiprostoru; rozvoj jazyka; čára jako komunikační nástroj (kvalita, role, interpretace čáry); druhy čar dle tvaru ve spojení s pohybem; labyrinty a jejich význam; obrázky jedním tahem; transformace (barevná, velikostní, polohová, tvarová, 2D-3D,..);odlišení dvou světů prostoru a umělého světa roviny; shodnost (symtetrie, posunutí a rotace v činnostech); zobenující sdělení a jejich negace jako nástroj k jejich pochopení a k posuzování pravidel, rozpoznání pravdy od nepravdy; vývoj stavby u různých typů stavebnic; cesta k míře ve hrách; závislosti polohové, tavrové, velikostní nebo kvantitativní jako příprava na první stupeň rozvoje funkčního myšlení; substituce v dokončení rytmizace/pravidelnosti/řady; celek a jeho části - relativnost pojmů; tvar a proporce celku; procesy porovnávání, poměřování; celek a procesy: dekompozice, destrukce, likvidace, kompozice, kompletace, kopie, rekonstrukce a další; hádanky jako příprava na vymezování nových pojmů;

práce s materiály  (modelíny, těsta, tkaničky, novinový papír, drát, kostky, sádra, drobné předměty; sníh, led, přírodniny, křída)

b) Svět čísel ve hrách a v různých kontextech.

c) Postupy ve hrách, první strategie, souvislost s přípravou na metematicko-logické metody řešení jako např. třídění, uspořádání, uvažování, usuzování, přiřazování (včetně pravdivostních hodnot)

Poslední úprava: KASLOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK