PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Kognitivní lingvistika - YMSMK064PV
Anglický název: Cognitive Linguistics
Zajišťuje: Program Elektronická kultura a semiotika (24-KEKS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 50 / 50 (50)
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Ľudmila Bennett, Ph.D., Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ľudmila Bennett, Ph.D., Ph.D.
Korekvizity : {Kurz je pod tímto kódem určen studujícím magisterských studijních programů. Studující bakalářského programu si mohou zapsat jeho bakalářskou variantu s kódem začínajícím na "YB".}
Neslučitelnost : YBEC220
Záměnnost : YBEC220
Je neslučitelnost pro: YBEC220
Anotace
Kurz podává přehled základních problémů kognitivní lingvistiky: strukturální charakteristiky kategorizace přirozeného jazyka (jako je prototypičnost, systematická polysémie, kognitivní modely, metonymie a metafora, conceptual blending); funkční principy jazykové organizace (jako je ikonicita a arbitrárnost); a vztah mezi jazykem a myšlením, včetně otázek o jazykovém relativismu. Cílem předmětu je poskytnout základní teoretické a metodologické poznatky z oblasti kognitivní lingvistiky. Kurz také nastíní přesahy mezi kognitivní lingvistikou, kognitivní sémiotikou, biosémiotikou, psycholingvistikou, neurolingvistikou.Součástí kurzu je exkurze do kognitivní laboratoře LABELS. Podmínky pro absolvování kurzu jsou: vypracování dvou psaných zadání v průběhu semestru a úspěšný závěrečný test.
Poslední úprava: Bennett Ľudmila, Mgr., Ph.D., Ph.D. (29.09.2025)
Sylabus

1. Úvodní hodina: Co je kognitivní a co je lingvistika. Odkaz na prezentaci první hodina: https://www.canva.com/design/DAGcw3XmuJU/W56DrPw1dTtCTEeFQa1ljw/view?utm_content=DAGcw3XmuJU&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h37755f6034   30.09.25

2. Kategorizace, polysémie, syntax a sémantika, prototypy. Prezentace: https://www.canva.com/design/DAGgwKAAsR0/hDO8x06vzLDYxy2Op4iR-g/view?utm_content=DAGgwKAAsR0&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h362db02c53  7.10.25

3. Čtecí týden: Jakobson: metafora a metonymie, četba: https://pure.mpg.de/rest/items/item_2350620_3/component/file_2350619/content (prosím přečtete z knížky  Fundamentals of Language tuto část:  PART II TWO ASPECTS OF LANGUAGE AND TWO TYPES OF APHASIC DISTURBANCES) Zadání: Jaké jsou dvě základí typologie poruchy řeči dle Jakobsona? Jak souvisí s metaforou s metonymií? Jak souvisí s typologií znaků od C. S. Peirce? -- vypracovaná zadání pošlete na email do 17.10.25

4. Zkoumání afázií v řeči, historická přehled  ppt. https://www.canva.com/design/DAGhaHpxtrw/1O7bruX-eupTuDaDi0uxsg/view?utm_content=DAGhaHpxtrw&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h5db782f077   21.10.25

5. 28.10. 25 státní svátek

6. zpět k Jakobsonovi. ikonicita v jazyku, četba: kapitola 2.4.2 Ikonicita a diagramatičnost v jazyce z knihy Jakobsonova sémiotické teorie.   4.11.25

      experiment na ikonicitu: https://tbxpg9zuaz.cognition.run/?fbclid=IwY2xjawJPz4lleHRuA2FlbQIxMAABHWoSE9D9CSLB8iirfHmqUegzTfe8h3zaNciB0kzzeeZMtW01ZyLC2bih4A_aem_rAYSRyWWN9B1GYiW7QWpQw

     ppt: https://www.canva.com/design/DAGivS1tQFE/Bhs9ZZ14rHUEfKwFRHblxg/view?utm_content=DAGivS1tQFE&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=hcaf5f24c7

8. Konceptuální metafory. Četba: první kapitola z knihy Metaphors We Live By   11.11.25 -- hodina bude online, link pro připojení: https://cesnet.zoom.us/j/94020927376

9.   Conceptual Blending Theory. Otázka barefoot bot. četba: conceptual projection and middle spaces. Zadání: Popište základy teorie Conceptual Blending. V čem se CB liší od konceptuální metafory? V čem se liší příklad Regatta od příkladu budhistického mnicha? Deadline: vypracovaná zadání pošlete na email do 16.11.2025 ppt: https://www.canva.com/design/DAGkCc4ilhk/dw8-_bu61M8DKoTQzNhDKQ/view?utm_content=DAGkCc4ilhk&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h7a532384de   18.11.25

10.  exkurze do kognitivní lingvistické laboratoře LABELS: na adrese Pod Vodárenskou věží 4,  25.11.25 v 16:30

11. vztah jazyka a myšlení: zakázané ovoce jazykového relativismu. Dobrovolný úkol: vzhlédněte film Arrival (2016) slidy: https://www.canva.com/design/DAGjUeXxzio/tuoJ5tauCd2gQzIaEbzvWg/view?utm_content=DAGjUeXxzio&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=ha40bdb9f1c  02.12.25 

12. Jazykový relativismus a gender. Přečtete si kapitolu Sex and Syntax z knihy Through the Language Glass  9.12.25

13. neurománie vs vtělený jazyk. Kolik E se nachází v kognitivní lingvistice? ppt https://www.canva.com/design/DAGmqxSqAkw/Uy9SZMolPZxw0eFkqOfiBQ/view?utm_content=DAGmqxSqAkw&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=hf065128221 psané zadání v prezentaci 16.12

13. Test píšeme online po Vánocích. 

Literatura:

·       Boroditsky, L. 2001. Does language shape thought?: Mandarin and English speakers' conceptions of time.  Cognitive psychology 8/1, 1-22-

·       Cowley, S. (Ed.), 2011. Distributed Language. John Benjamins, Amsterdam.

·       Deacon, Terrence W. 1997. Symbolic Species: The Coevolution of Language and Brain. W.W. Norton & Co.

·       Deacon, Terrence. 2003. Universal Grammar and Semiotic Constraints. In Language Evolution, M. Christiansen & S. Kirby (ed.), Language Evolution. 111-139. Oxford: Oxford University Press.

·       Derrida, Jacques. 1967. De la Grammatologie. Paris: Les éditions de Minuit.

·       Harris, Roy. 2009. Rationality and the Literate Mind. New York: Routledge.

·       Fauconnier, Gilles & Mark Turner. 2002. The Way We Think: Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities. New York: Basic Books.

·       Fauconnier, Gilles & Mark Turner. 2008. The origin of language as a product of the evolution of modern cognition. In Origin and Evolution of Languages: Approaches, Models, Paradigms, 133–156. University of Toronto Press. https://doi.org/10.3138/9781845535537.007 

·       Jakobson, R.  and M. Halle, Fundamentals of Language, 's Gravenhage 1956, s. 55n.

·       Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. University of Chicago Press.

·       Lakoff, G. (1990). Women, Fire, and Dangerous Things: What Categories Reveal about the Mind. University of Chicago Press. 

·       Pelkey, Jamin. 2017. The Semiotics of X: Chiasmus, Cognition and Extreme Body Memory. Bloomsbury Advances in Semiotics, XVI. London, New York: Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781474273862 

·       Pelkey, Jamin. 2018. Upright posture and the meaning of meronymy: A synthesis of metaphoric and analytic accounts. Cognitive Semiotics 11(1).  https://doi.org/10.1515/cogsem-2018-0003 

·       Pelkey, Jamin. 2013. Cognitive chiasmus: Embodied phenomenology in Dylan Thomas. Journal of Literary Semantics 42(1). 79–114.

·       Romanini, Vinicius. 2010. A new aspect of sign and its implications for the theory of communication. Semeiosis: semiótica e transdisciplinaridade em revista 1(1).

Poslední úprava: Bennett Ľudmila, Mgr., Ph.D., Ph.D. (02.11.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK