|
|
|
||
|
V tomto předmětu se pokusíme odpovědět na otázky: Jak se sémiotika používá v průzkumu trhu pro spotřebitelské značky a podniky? Jak mohou různé sémiotické modely odhalit a nabízet brandingové a marketingové strategie? Jak může sémiotické myšlení vyvolat nové způsoby uvažování o konzumní kultuře? Pozváni budou také hostující specialisté z marketingových agentur v ČR i ze zahraničí, aby přiblížili různé způsoby, jak sémiotika nabízí analytické nástroje v praxi. Cílem kurzu není teoretické studium disciplíny sémiotiky marketingu, nýbrž praktické aplikace na konkrétní marketingové kampaně. Mimo jiné se v kurzu zaměříme také na kritický pohled na konzumní společnost, kde sémiotika bude použitá jako nástroj dekonstrukce a kritického myšlení. Součástí kurzu bude exkurze do kognitivní laboratoře, kde si ukážeme marketingový výzkum za použití technologie eye-tracking. Studenti si odnesou praktické dovednosti, které lze aplikovat v různých typech zaměstnání, např. copywriting, brand consultancy, semiotic consultancy, průzkum trhu, marketingová komunikace, atp.
Poslední úprava: Bennett Ľudmila, Mgr., Ph.D., Ph.D. (08.09.2025)
|
|
||
|
Studující vypracují vlastní kreativní projekt. Poslední úprava: Zetová Marie, Mgr. (30.12.2024)
|
|
||
|
1. Úvod. Co očekávat od tohto předmětu Odkaz na prezentaci první hodina: https://www.canva.com/design/DAGcw3XmuJU/W56DrPw1dTtCTEeFQa1ljw/view?utm_content=DAGcw3XmuJU&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h37755f6034 1.10.25 PART I: základy marketingové praxe 2. brandingová analýza hodnot značky, kultúrní analýza produktu. Prezentace: https://www.canva.com/design/DAGgxKhw3qY/6SZ8CFXO0aoyY1J5RR0_gg/view?utm_content=DAGgxKhw3qY&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h96269eee73, průzkum konkurence, target customer, Customer journey, UX (user experience). https://www.semiovox.com/articles/2025/03/10/ludmila/ 8.10.25 3. online hodina: host z marketingové praxe: profesor Vinicius Romanini. Do příštího týdne vypracovat zadání. Semiotics of Commerce (Vinícius Romanini - USP, Brazil) - Google Drive 15.10.25 plus 22.10.25 résumé 4. eye-tracking a kvantitativní anaýza: kvalita vs kvantita, ppt: https://www.canva.com/design/DAGhdImwbTE/jIaPpAnIShyHyYPnIDfNkQ/view?utm_content=DAGhdImwbTE&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=hbc1eb2a849 29.10.25 PART II: sémiotické modely 5. Proč je strukturální sémiotika vhodným nástrojem pro komerční praxi: teorie opozic. Základy o A. J. Greimasovi a jeho sémiotickém čtverci jako nástroji (nejen) marketingové analýzy. pozor ČETBA! (ano, budeme i číst): Přečtěte si prosím kapitolu 5 (113-139) z knihy Semiotics of X od Jamina Pelkeyho. Věnujte zvláštní pozornost stranám 135-138, analýze písně „Follow your Arrow“ (Kacey Musgraves) a čtvercové analýze "whore (-ible person)". Pokud chcete, poslechněte si písničku nebo se na ni podívejte na youtube. Na seminární aktivitu si prosím přineste (ideálně fyzickou kopii) módního časopisu dle vlastního výběru (Vogue, Cosmopolitan) nebo jiný časopis zaměřený na trendy. video Commutation Test Semiofest: https://www.youtube.com/watch?v=75g5RQddEso ppt: https://www.canva.com/design/DAGTeQplSlU/FxCNVErXEJXz9Pf_jaubVw/view?utm_content=DAGTeQplSlU&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h631b890561 5.11.25 6. Host z marketingové praxe Tatiana Jaramillo Jaramillo: Strategic Semiotics: Building Future-Ready Brands and Markets 12.11.25 7. RDE model. Četba: Bankov, K. & Trendafilov, D. (2022). Semiotics in Marketing and Branding. Zaměřte se na strany 328-330. slides: https://www.canva.com/design/DAGkDELL9mE/OkpIZUEvY8_On9diJnyHGA/view?utm_content=DAGkDELL9mE&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=ha081366a22 19.11.25 PART III: interdisciplinární aplikace 9. dekonstrukce reklamy a anti-reklama, ppt: https://www.canva.com/design/DAGlW_CDGHU/CMubZrp7wJUXncFHMs7Osg/view?utm_content=DAGlW_CDGHU&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h59fd44a83c 26.11.25 10. biosémiotika a marketing: kdo všechno kromě nás je příjemcem reklamy aneb jak bakterie v našem těle reagují na marketingové strategie. četba: Yogi Hendlin, Biochemistry of Desire ppt: https://www.canva.com/design/DAGmA9N3M8s/vvJQsvFJvK0WJKNDabVY2w/view?utm_content=DAGmA9N3M8s&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h73a59fadff 03.12.25 PART IV: semestrální projekt 11. tvořivá dílna: vytvoření vlastní sémiotické analýzy značky/produktu/cílového zákazníka nebo vytvoření vlastní reklamy/kampane/brandingové strategie/komunikačné strategie značky a prezentace 10.12.25 12. tvořivá dílna: prezentace finálních produktů 17.12.25 Literatura: • Holt, Douglas B., & Cameron, Douglas. Cultural strategy: using innovative ideologies to build breakthrough brands. Oxford: Oxford University Press. 2012. Poslední úprava: Bennett Ľudmila, Mgr., Ph.D., Ph.D. (28.10.2025)
|
