|
|
|
||
|
Kurz nabízí uvedení do metod a konceptů, které jsou využívány při studiu audiovizuální tvorby. V první části kurzu se studující seznámí s různými přístupy k interpretaci filmových děl, které se uplatňují jak v akademickém diskursu, tak například i ve filmových recenzích. Zbývající část semestru bude věnována neoformalistické filmové analýze – neoformalismus nabízí univerzální pojmy a kategorie, které lze využít pro detailní rozbor nejen hraných filmů, ale v principu jakéhokoli audiovizuálního formátu (seriálu, videa, dokumentu, animovaného filmu..).
Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
|
|
||
|
Podmínkou pro získání atestace je pravidelná účast na hodinách a dále zpracování závěrečného referátu o rozsahu 4-5 normostran. Smyslem referátu je pokusit se o analýzu a interpretaci audiovizuálního díla dle vlastního výběru. Předmětem rozboru a interpretace by přitom nemělo být dílo jako celek, ale spíše jen některý z jeho aspektů (např. narativní struktura či některá ze složek filmového stylu – zvuk, práce kamery apod.). Případně lze referát pojmout také jako rozbor toho, jakým způsobem film znázorňuje určité (společenské) téma či specifický motiv. Kritéria hodnocení: - porozumění teoretickým přístupům a klíčovým pojmům studia filmu + schopnost aplikovat je při rozboru vlastního příkladu - schopnost samostatné reflexe specifického problému spojeného s filmovou tvorbou - jasná a přesvědčivá argumentace - respektování zásad akademického psaní: citování, odkazy na zdroje, seznam použitých zdrojů Pokud referát nebude splňovat některé z téchto 4 kritérií, bude vrácen k přepracování. Termín odevzdání: do 30.1.2026 (referát přijmu a ohodnotím i po tomto termínu, jen v takovém případě nezaručuji, že atestaci stihnu zapsat v rámci zkouškového v ZS) Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
|
|
||
|
Témata: 1) představení obsahu a cíle kurzu; perspektivy studia filmu; deskripce/ analýza/ interpretace audiovizuálního díla 2) - 4) typy významu ve filmu (referenční, explicitní, implicitní, symptomatický) 5) - 9) základní pojmy a východiska neoformalistické analýzy filmu (fabule, syžet, styl); složky filmového stylu (mizanscéna, kamera, zvuk, střih) 10) - 11) filmová narace; narativ o více liniích, paralelní narativ...; scénář a problematika adaptací 12) specifika dokumentární tvorby; narativní/ rétorická/ kategorická forma dokumentu * Povinná literatura:
Další doporučená literatura bude průběžně doplňována v rámci seminářů dle probíraných témat. Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (07.09.2023)
|
