|
|
|
||
|
Kurz poskytuje uvedení do teoretických přístupů a analytických metod vizuálních studií. Zaměřuje se na obraz jako specifické komunikační médium, jehož formy, funkce a společenské role procházejí kontinuální historickou proměnou.
Studující se seznámí s vybranými interpretačními postupy a koncepcemi (ikonografie/ikonologie, temporalita obrazu, „period eye“, rétorika obrazu ad.), vycházejícími jak z metodologie dějin umění, tak z pozdějších interdisciplinárních přístupů rozvíjených v rámci „visual culture studies.“
Praktická část výuky zahrnuje aplikaci teoretických konceptů na obrazové materiály z různorodých kontextů - od renesančního malířství a další umělecká díla přes reklamní či zpravodajské obrazy až po obrazy vytvářené generativní AI či jiné příklady z každodenní vizuální kultury. Cílem kurzu je podpořit u studujících schopnost kritické reflexe vizuální kultury a porozumění mechanismům konstrukce významu v rámci vizuální komunikace.
Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
|
|
||
|
Podmínkou pro získání atestace je zpracování závěrečného referátu – komparativní analýzy dvou obrazů z různých časových období nebo kulturních kontextů. Komparace se může zaměřit například na: - odlišnost konvencí zobrazení (perspektiva, kompozice) - odlišnou reprezentaci určitého motivu/námětu (např. reprezentace těla na obrazech z různých období..) - odlišnou „technologii“ zobrazení (např. vědecká ilustrace vs. vizualizace; krajinomalba vs. snímky Google Earth) odlišnost kontextů prezentace – jak kontext proměňuje význam obrazu (např. tentýž obraz ve fyzické podobě/online; v galerii/v médiích; na různých platformách - na sítích/na zpravodajském webu..) apod.
Referát o rozsahu cca 4 ns musí splňovat nároky kladené na odborné texty, zejm. v těchto aspektech - respektování zásad akademického psaní: citování, odkazy na zdroje, v závěru seznam všech využitých zdrojů - schopnost aplikovat při rozboru relevantní teoretické koncepce a pojmy - jasná a přesvědčivá argumentace Termín odevzdání: do 30.1.2026
Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
|
|
||
|
Témata:
2) Obraz a význam: základní východiska ikonografické a sémiotické analýzy obrazů. 3) Viditelné/neviditelné. Zkušenost s obrazem. Kritika ikonografie. 4) Dekódování obrazů: rekonstrukce schémat vnímání. Koncept „dobového oka“. 5) Nefigurativní umění jako zkoumání „esence“ obrazu. 6) Reprodukovatelnost obrazu, technické „vidění“, indexikalita fotografie. 7) Rétorika fotografického obrazu. 8) Sociálně-sémitoická analýza: reprezentační, interaktivní a kompoziční metafunkce fotografie. 9) Multimodální analýza. Vybrané aspekty vztahu obrazu a textu, téma „hybridních znaků“. AUMONT, J. Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. ISBN 80-7331-045-7. GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Vydání druhé. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-3031-7. HUYGHE, René. Řeč obrazů v psychologii umění. Praha: Odeon, 1973 FOUCAULT, M. Toto nie je fajka. Bratislava: Archa. 1994. ISBN 80-7115-084-3. Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
|
|
||
|
Kurz je určen primárně studujícím 1. ročníku studijního programu Elektronická kultura a sémiotika, a není proto možné si jej zapsat po webu. V případě zájmu o registraci kontaktujte garantku kurzu. Poslední úprava: Kapičiak Jakub, Mgr., Ph.D. (13.05.2021)
|
