PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Dějiny a teorie média obrazu - YMSMK003P
Anglický název: History and Theory of Visual Images
Zajišťuje: Program Elektronická kultura a semiotika (24-KEKS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Irena Řehořová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Irena Řehořová, Ph.D.
Anotace
Kurz poskytuje uvedení do teoretických přístupů a analytických metod vizuálních studií. Zaměřuje se na obraz jako specifické komunikační médium, jehož formy, funkce a společenské role procházejí kontinuální historickou proměnou. Studující se seznámí s vybranými interpretačními postupy a koncepcemi (ikonografie/ikonologie, temporalita obrazu, „period eye“, rétorika obrazu ad.), vycházejícími jak z metodologie dějin umění, tak z pozdějších interdisciplinárních přístupů rozvíjených v rámci „visual culture studies.“ Praktická část výuky zahrnuje aplikaci teoretických konceptů na obrazové materiály z různorodých kontextů - od renesančního malířství a další umělecká díla přes reklamní či zpravodajské obrazy až po obrazy vytvářené generativní AI či jiné příklady z každodenní vizuální kultury. Cílem kurzu je podpořit u studujících schopnost kritické reflexe vizuální kultury a porozumění mechanismům konstrukce významu v rámci vizuální komunikace.
Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou pro získání atestace je zpracování závěrečného referátu – komparativní analýzy dvou obrazů z různých časových období nebo kulturních kontextů.

Komparace se může zaměřit například na:

-          odlišnost konvencí zobrazení (perspektiva, kompozice)

-          odlišnou reprezentaci určitého motivu/námětu (např. reprezentace těla na obrazech z různých období..)

-          odlišnou „technologii“ zobrazení (např. vědecká ilustrace vs. vizualizace; krajinomalba vs. snímky Google Earth)

 odlišnost kontextů prezentace – jak kontext proměňuje význam obrazu (např. tentýž obraz ve fyzické podobě/online; v galerii/v médiích; na různých platformách - na sítích/na zpravodajském webu..)

apod.

 

Referát o rozsahu cca 4 ns musí splňovat nároky kladené na odborné texty, zejm. v těchto aspektech

- respektování zásad akademického psaní: citování, odkazy na zdroje, v závěru seznam všech využitých zdrojů 

- schopnost aplikovat při rozboru relevantní teoretické koncepce a pojmy

- jasná a přesvědčivá argumentace

Termín odevzdání: do 30.1.2026

 

Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
Sylabus

Témata:


1) Uvedení do problematiky. Výklad základních pojmů: obraz, zobrazování, vizuální kultura.

2) Obraz a význam: základní východiska ikonografické a sémiotické analýzy obrazů.

3) Viditelné/neviditelné. Zkušenost s obrazem. Kritika ikonografie.

4) Dekódování obrazů: rekonstrukce schémat vnímání. Koncept „dobového oka“.

5) Nefigurativní umění jako zkoumání „esence“ obrazu.

6) Reprodukovatelnost obrazu, technické „vidění“, indexikalita fotografie.

7) Rétorika fotografického obrazu.

8) Sociálně-sémitoická analýza: reprezentační, interaktivní a kompoziční metafunkce fotografie.

9) Multimodální analýza. Vybrané aspekty vztahu obrazu a textu, téma „hybridních znaků“.


Doporučená literatura:
BARTHES, R. Světlá komora. Bratislava: Archa, 1994. ISBN 80-7115-081-9.
DAMISCH, H. Semiotics and Iconography In: The Art of the Art History: A critical Anthology. Second edition by Donald Preziosi. Oxford University Press, 2009. ISBN 0199229848, 9780199229840.
MITCHELL, W.J.T. Image Science: Iconology, Visual Culture and Media Aesthetics. Chicago: University of Chicago, 2015. ISBN 978-0-226-23133-4. (vybrané kapitoly)
PANOFSKY, E. Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon, 1981.

AUMONT, J. Obraz. Akademie múzických umění v Praze, 2005. ISBN 80-7331-045-7.
BARTHES, R. Rétorika obrazu. In: CÍSAŘ, K. Co je to fotografie? Praha: Hermann a synové, 2004. ISBN 80-239 5169-6.
BARTLOVÁ, M. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Praha: Argo, 2012, 407 s. ISBN 978-80-257-0542-1.
BAXANDALL, M. Painting and Experience in Fifteenth Century Italy: a primer in the social history of pictorial style. (First published 1972), 2nd edition 1988. Oxford: Oxford University Press, 1988. ISBN 0-19-282144-X.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Před časem. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2008. Dějiny a teorie umění. ISBN 978-80-87029-41-1.
ELKINS, J. Visual Studies: A Skeptical Introduction. Routledge, New York 2003. ISBN 0-415-96681-7

GOMBRICH, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Vydání druhé. Praha: Argo, 2019. ISBN 978-80-257-3031-7.

HUYGHE, René. Řeč obrazů v psychologii umění. Praha: Odeon, 1973

FOUCAULT, M. Toto nie je fajka. Bratislava: Archa. 1994. ISBN 80-7115-084-3.
KUPKA, F. Tvoření v umění výtvarném. Praha: Brody, 1999. ISBN 80-86112-16-0
LEEUWEN, T. van, KRESS.G. Reading Images: The Grammer of Visual Design, second ed. NY and London: Routlege, 2006. ISBN 0-415-31915-3.
MITCHELL, W.J.T. Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: University of Chicago, 1994. ISBN 978-0-226-53232-5.
SILVERIO, R. Nefotografie, neslova. Praha: Nakladatelství AMU, 2016. 149 s. ISBN 978-80-7331-420-0.



Poslední úprava: Řehořová Irena, Mgr., Ph.D. (02.09.2025)
Požadavky k zápisu

Kurz je určen primárně studujícím 1. ročníku studijního programu Elektronická kultura a sémiotika, a není proto možné si jej zapsat po webu. V případě zájmu o registraci kontaktujte garantku kurzu.

Poslední úprava: Kapičiak Jakub, Mgr., Ph.D. (13.05.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK