PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Diagnostika organizace - YMR15POLI
Anglický název: Diagnosis of Organisations
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:8/17, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (45)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Staré označení: YMR15POLI
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: PhDr. Mgr. Lada Furmaníková, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz je umožňuje studentům získat základní znalosti a dovednosti z oblasti diagnostiky organizace a aplikovat je při analýze konkrétní organizace, a to na úrovni organizační kultury, řízení a plánování, organizování a organizační struktury, vedení lidí a komunikace nebo kvality služeb. Důraz je kladen na vyjednávání s organizací zaměřené na stanovení cílů a postupu diagnostického procesu, na adekvátní využití diagnostických metod a práci se získanými informacemi, prezentaci relevantních závěrů prostřednictvím diagnostické zprávy a vyústění celého diagnostického procesu do konkrétních doporučení a opatření pro fungování vybrané organizace.
Poslední úprava: Furmaníková Lada, PhDr. Mgr., Ph.D. (26.03.2017)
Deskriptory

Cíle/výstupy:
Student dovede
• ve spolupráci s organizací stanovit cíle a postup diagnostického procesu,
• s využitím výzkumných metod a manažerských technik zvolit vhodné postupy pro analýzu organizace,
• popsat a analyzovat procesy nebo stav organizace ve vybraných oblastech,
• identifikovat a shrnout silné a slabé stránky organizace ve vybrané oblasti,
• na základě provedené analýzy navrhovat a obhájit opatření a změny v dané oblasti,
• reflektovat svoji roli v průběhu diagnostického procesu.

Témata výuky:
1. Účel, cíle, typy diagnostiky.
2. Předpoklady pro diagnostiku.
3. Proces diagnostiky organizace (vstup do organizace, stanovení diagnostického cíle a plánu diagnostiky, sběr informací a jejich analýza, formulace výstupů, závěrů a doporučení pro organizaci).
4. Analytické techniky a techniky dekompozice organizace. Techniky analýzy vnějšího a vnitřního prostředí.
5. Oblasti diagnostiky.

Poslední úprava: Furmaníková Lada, PhDr. Mgr., Ph.D. (26.03.2017)
Sylabus -

Záměr vzhledem k profilu absolventa:
Kurz je umožňuje studentům získat základní znalosti a dovednosti z oblasti diagnostiky organizace a aplikovat je při analýze konkrétní organizace, a to na úrovni organizační kultury, řízení a plánování, organizování a organizační struktury, vedení lidí a komunikace nebo kvality služeb. Důraz je kladen na vyjednávání s organizací zaměřené na stanovení cílů a postupu diagnostického procesu, na adekvátní využití diagnostických metod a práci se získanými informacemi, prezentaci relevantních závěrů prostřednictvím diagnostické zprávy a vyústění celého diagnostického procesu do konkrétních doporučení a opatření pro fungování vybrané organizace.

Cíle/výstupy:
Student dovede
• ve spolupráci s organizací stanovit cíle a postup diagnostického procesu,
• s využitím výzkumných metod a manažerských technik zvolit vhodné postupy pro analýzu organizace,
• popsat a analyzovat procesy nebo stav organizace ve vybraných oblastech,
• identifikovat a shrnout silné a slabé stránky organizace ve vybrané oblasti,
• na základě provedené analýzy navrhovat a obhájit opatření a změny v dané oblasti,
• reflektovat svoji roli v průběhu diagnostického procesu.

Témata výuky:
1. Účel, cíle, typy diagnostiky.
2. Předpoklady pro diagnostiku.
3. Proces diagnostiky organizace (vstup do organizace, stanovení diagnostického cíle a plánu diagnostiky, sběr informací a jejich analýza, formulace výstupů, závěrů a doporučení pro organizaci).
4. Analytické techniky a techniky dekompozice organizace. Techniky analýzy vnějšího a vnitřního prostředí.
5. Oblasti diagnostiky.

Způsoby hodnocení:
Na kurzu je vyžadována 75 % účast a zpracování seminární práce.
Kurz je zakončen ústní zkouškou zaměřenou na výstupy seminární práce.
Podrobné požadavky na povinnou seminární práci jsou uvedeny v Moodlu na konci Opory ke kurzu. Při zpracování této práce student aktivně využívá znalosti a dovednosti získané v jiných kurzech (metody výzkumu, personální management, dílna komunikace ad.).
Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez jejich řádné a správné citace; reprezentování slov, myšlenek a práce někoho jiného (i spolustudujících!) jako svých vlastních; a další formy akademické nečestnosti. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících pro známky plagiátorství prostřednictvím speciálního softwaru vyvinutého právě pro tyto účely, jež mají k dispozici. Plagiátorství může mít za následek až vyloučení ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy k tomuto tématu, či si nejste jisti, zda vámi využívané zdroje řádně a správně citujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie).

Práce bude hodnocena především v těchto oblastech:
• odůvodnění diagnostiky (zda je jasné, proč si student téma vybral, k čemu má organozaci přispět),
• nastavení cíle (zda je cíl SMART),
• nastavení postupu diagnostiky (zda postup povede k naplnění stanoveného cíle, zda jsou zvoleny relevantní metody, zda postup zahrnuje všechny potřebné oblasti),
• prezentace zjištění (k čemu se došlo, zda jsou závěry řádně a srozumitelně odůvodněny, jsou k nim předloženy důkazy, zda je naplněn cíl diagnostiky),
• prezentace návrhů na řešení (zda vycházejí ze zjištění).


Povinná četba:
Studijní materiály na internetu (moodle)

Doporučená literatura:
Bedrnová, E.; Nový, I., ad. Psychologie a sociologie v řízení firmy: Cesty efektivního využití lidského potenciálu podniku. Praha: Prospektrum, 1994.
Bělohlávek, F. Organizační chování: jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Olomouc: Rubico, 1996.
Cameron, K. S., Quinn, R. E. Diagnosing and Changing Organizational Culture. Reading: Addison-Wesley, 1999.
Drucker P. F. Řízení neziskových organizací: praxe a principy. Praha: Management Press, 1994.
Drucker, P. F. Efektivní vedoucí. Praha: Management Press, 1992.
Drucker, P. F. Řízení v době velkých změn, Praha: Management Press, 1998.
Harrison, H.I., Diagnosing organisations, Methods, Models and Processes. Sage Publications, 1994.
Havrdová, Z. Šmídová, O. Šafr, J. Štegmannová, I. a kol. Organizačná kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Praha: Univerzita Karlova. Fakulta humanitních studií, 2011.
Kadlčík, M. Psychologie a sociologie řízení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001.
Musil, L. „Ráda bych Vám pomohla, ale…“. Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004.
Musil, L. Kubalčíková, Havlíková, J. Přístup pracovníků vybraného zařízení sociálních služeb ke klientům v kontextu implementace Standardů kvality. 1. vyd. Praha: VÚPSV, 2009.
Musil, L. Kubalčíková, Havlíková, J. Využití Standardů kvality v politice poskytování sociálních služeb vybraného nestátního neziskového subjektu. 1. vyd. Praha: VÚPSV, 2008.
Pavlica, K. a kol. Sociální výzkum, podnik a management. Praha: EKOPRESS, 2000.
Tyson, S.; Jackson, T. Organizační chování. Praha: Grada, 1997.

Poslední úprava: Furmaníková Lada, PhDr. Mgr., Ph.D. (26.03.2017)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK