PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kvalitativní výzkum sociálních a zdravotnických organizací I. - YMR14POLI
Anglický název: Qualitative Research in Health and Social Organizations I.
Zajišťuje: Program Řízení a supervize (24-KRS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:6/14, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (45)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Staré označení: YMR14POLI
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. Walter Lorenz, M.Sc., Ph.D.
Mgr. Jiří Mertl, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: YMR40VOLI, YMR09POZI, YMR21VOLI, YAMZ1HSZ0
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Eva Svobodová (28.07.2016)
První semestr předmětu je věnován úvodu do problematiky kvalitativního výzkumu: povaze kvalitativního výzkumu, výzkumným designům, výzkumnému postupu a základním technikám sběru dat. Studenti vypracují v průběhu semestru návrh vlastního výzkumu, při kterém se budou věnovat formulaci výzkumného problému a výzkumné otázky, strategii konstrukce vzorku, výběru techniky sběru dat a přípravě na sběr dat. Prakticky si vyzkoušejí techniku pozorování a výzkumného rozhovoru, včetně záznamu pozorování, přípravy scénáře rozhovoru, jeho přepisu a pořízení polních poznámek. Studenti jsou vedeni k reflexi etických dimenzí výzkumu a dále k reflexi důsledků přítomnosti a role výzkumníka v terénu: studenti jsou totiž často přímými účastníky jevů, které hodlají zkoumat, případně jsou dokonce v roli jejich manažerů. Kurz je specificky zaměřen na kvalitativní výzkum zdravotnických a sociálních organizací. Kurz se sestává z přednášek, seminářů a domácí přípravy. Výuka probíhá blokově.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (06.01.2014)

Cílem kurzu je seznámit studenty s principy a základními přístupy kvalitativního výzkumu tak, aby dokázali sami ve svých organizacích nebo prostředích navrhnout výzkumné téma a jemu adekvátní výzkumnou strategii, provést pilotní sběr dat a na jeho základě upřesnit výzkumnou otázku a plánovaný výzkumný projekt.

Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (07.07.2014)

Cvičení a úkoly k dosažení dovedností:
- ukázky různých typů dat pro kvalitativní analýzu
- formulace výzkumné otázky pro vlastní výzkum
- náčrt vlastního výzkumného projektu s použitím procvičovaných výzkumných technik
- příprava na vstup do terénu, hledání "gatekeeperů", reflexe vlastní role ve zkoumaném prostředí a implikací, které má pro vstup do terénu
- praktický nácvik rozhodování o vzorku vhodných respondentů nebo o výběru prostředí a situací pro pozorování
- provedení jednoduchého pozorování na vlastním pracovišti nebo v jiném prostředí
- praktický nácvik vedení rozhovoru, motivace vypravěče k rozhovoru, pokládání narativizujících otázek
- ukázky obvyklých chyb při vedení rozhovoru - kladení otázek, udržování interakce s vypravěčem, neotevřenost výzkumníka tématům respondenta, otázky direktivnosti výzkumníka
- příprava scénáře rozhovoru vztahující se k výzkumné otázce
- natočení vlastního výzkumného rozhovoru, přepis rozhovoru
- reflexe rozhovoru - formální (vedení rozhovoru, kladení otázek, využití scénáře) a obsahová (jaká témata rozhovor přinesl, jak souvisejí s výzkumnou otázkou)

Cíle kurzu:
- Cílem kurzu je seznámit studenty s principy a základními přístupy kvalitativního výzkumu tak, aby dokázali sami ve svých organizacích nebo prostředích navrhnout výzkumné téma a jemu adekvátní výzkumnou strategii, provést pilotní sběr dat a na jeho základě upřesnit výzkumnou otázku a plánovaný výzkumný projekt.

Výstupy kurzu:
Student
- formuluje základní principy kvalitativního výzkumu
- umí porovnat základní techniky sběru dat
- navrhne v základních obrysech design konkrétního kvalitativního výzkumu adekvátního zvolenému výzkumnému problému, ověří ho pilotním rozhovorem nebo pozorováním a na jeho základně navrhne možné úpravy výzkumného projektu
- demonstruje zvládnutí techniky pozorování záznamem pozorování
- demonstruje vedení rozhovoru v kvalitativním výzkumu přepisem dat
- reflektuje způsob provedení sběru dat a identifikuje jeho silné a slabé stránky

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (24.04.2014)

Výstupy kurzu

Student

  • formuluje základní principy kvalitativního výzkumu
  • umí porovnat základní techniky sběru dat
  • navrhne v základních obrysech design konkrétního kvalitativního výzkumu adekvátního zvolenému výzkumnému problému, ověří ho pilotním rozhovorem nebo pozorováním a na jeho základně navrhne možné úpravy výzkumného projektu
  • demonstruje zvládnutí techniky pozorování záznamem pozorování
  • demonstruje vedení rozhovoru v kvalitativním výzkumu přepisem dat
  • reflektuje způsob provedení sběru dat a identifikuje jeho silné a slabé stránky

 

Stručný program přednášek a seminářů:

 a) teorie a nejdůležitější pojmy:

  •  logika a postup kvalitativního výzkumu, hlavní přístupy kvalitativního výzkumu, formulace výzkumného problému, srovnání kvalitativního a kvantitativního výzkumu
  •  výzkumný design, formulace a reformulace výzkumné otázky
  •  výběr prostředí a případů, vstup/přístup do zkoumaného prostředí, vyjednávání přístupu
  •  výběr respondentů a teoretické vzorkování v kvalitativním výzkumu
  •  vztahy výzkumníka a lidí ve zkoumaném prostředí, chování výzkumníka v terénu a tzv. impression management, výzkumné role a jejich možné dopady na obsah a kvalitu sebraných dat
  •  etické otázky v terénním výzkumu
  •  pozorování, záznam pozorování
  •  výzkumný rozhovor - typy interview, typy otázek
  •  focus group v kvalitativním výzkumu, výzkumný design focus group: vytváření vzorku, homogenita a segmentace skupin, výběr a počet účastníků focus group, vedení focus group
  •  field notes, forma a obsah field notes 

 b) cvičení a úkoly k dosažení dovedností:

  •  ukázky různých typů dat pro kvalitativní analýzu
  •  formulace výzkumné otázky pro vlastní výzkum
  •  náčrt vlastního výzkumného projektu s použitím procvičovaných výzkumných technik
  •  příprava na vstup do terénu, hledání "gatekeeperů", reflexe vlastní role ve zkoumaném prostředí a implikací, které má pro vstup do terénu
  •  praktický nácvik rozhodování o vzorku vhodných respondentů nebo o výběru prostředí a situací pro pozorování
  •  provedení jednoduchého pozorování na vlastním pracovišti nebo v jiném prostředí
  •  praktický nácvik vedení rozhovoru, motivace vypravěče k rozhovoru, pokládání narativizujících otázek
  •  ukázky obvyklých chyb při vedení rozhovoru - kladení otázek, udržování interakce s vypravěčem, neotevřenost výzkumníka tématům respondenta, otázky direktivnosti výzkumníka
  •  příprava scénáře rozhovoru vztahující se k výzkumné otázce
  •  natočení vlastního výzkumného rozhovoru, přepis rozhovoru
  •  reflexe rozhovoru - formální (vedení rozhovoru, kladení otázek, využití scénáře) a obsahová (jaká témata rozhovor přinesl, jak souvisejí s výzkumnou otázkou)

  

 

Základní učebnice:

ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.

 

Doporučená literatura 

Články a výzkumné zprávy průběžně doplňované vyučující v moodle kurzu

Biograf: časopis pro kvalitativní výzkum. ISSN 1211-5770.

BRYMAN, Alan. Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press, 2004.

DARLINGTON, Y., SCOTT, D. Qualitative research in practice: Stories from the field. Buckingham, Philadelphia: Open University Press, 2002.

DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002.

DUDOVÁ, R. Kvalitativní metodologie sociologického výzkumu: konstruktivistická grounded theory a "rozumějící rozhovor". In Šubrt, J. (ed.). Soudobá sociologie IV. Praha: Karolinum, 2010. s. 364 - 383. ISBN 9788024617893.

GRÖNFORS, M. Od scientistní sociální vědy k zodpovědnému výzkumu: Poučení z výzkumu finských Romů. Biograf, 23, 2000. Dostupné z <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=2302>

GUILLEMIN, Marillys; GILLAM, Lynn. Etika, reflexivita a "eticky důležité okamžiky "ve výzkumu. Biograf, 2004, 35: 11-31.

GUMMESSON, Evert. Qualitative methods in management research. Sage, 2000.

HEATH, A.W. Jak psát projekt kvalitativního výzkumu. Biograf, 10-11, 1997. Dostupné z <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=10-1110>

HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005.

CHENAIL, R.J.. Rozhovorová cvičení: Lekce z rodinné terapie. Biograf, 21, 2000. <http://biograf.institut.cz/clanky/clanek.pp?clanek=v2101>

Kaufmann, J.-C.: Chápající rozhovor. Praha: SLON 2010.

Lindbloom, Jana. "Preklopenie asymetrie po získání údajov: Pomáha informovaný súhlas alebo škodí?" Biograf, 2004, 35, 85-95.

Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2009.

MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1991.

Punch, K. F.: Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál 2008.

RIESSMAN, C.K., ed. Qualitative studies in social work research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1994.

Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2005.

STRAUSS, Anselm, CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999.

THYER, Bruce (ed.). The handbook of social work research methods. Sage, 2009.

Yin, Robert K. Case Study Research.  London: SAGE, 2009.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Blanka Tollarová, Ph.D. (06.01.2014)

Pro absolvování kurzu je třeba včas odevzdat všechny zadané domácí úkoly a obhájit písemnou semestrální práci. Práce obsahuje náčrt výzkumného projektu (téma a cíl výzkumu, výzkumná otázka) a počáteční kroky (scénář rozhovoru, sběr a formální a obsahová reflexe prvního rozhovoru) výzkumu využívajícího kvalitativní přístup. Obhajoba je ústní a student při ní představuje svůj výzkumný projekt a případné úpravy, které v něm navrhuje na základě prvního sběru dat a studia relevantní literatury.

 

Plagiátorství v jakékoliv formě a podobě nebude tolerováno a bude řešeno zcela nekompromisně na katedrální i fakultní úrovni! Plagiátorství zahrnuje kopírování vět či odstavců z internetu, knih, článků či jiných zdrojů bez jejich řádné a správné citace; reprezentování slov, myšlenek a práce někoho jiného (i spolustudujících!) jako svých vlastních; a další formy akademické nečestnosti. Vyučující pravidelně kontrolují veškeré písemné projevy studujících pro známky plagiátorství prostřednictvím speciálního softwaru vyvinutého právě pro tyto účely, jež mají k dispozici. Plagiátorství může mít za následek až vyloučení ze studia. Pokud máte jakékoliv dotazy k tomuto tématu, či si nejste jisti, zda vámi využívané zdroje řádně a správně citujete, poraďte se DOPŘEDU se svými vyučujícími. Doporučujeme také konzultaci pedagogického textu Katedry genderových studií Stylistika, argumentace a akademické psaní, kde je téma plagiátorství detailně vysvětleno (k dispozici v SIS souborech pod kurzem Stylistika, argumentace a literární teorie).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK