Předmět studenty seznámí se specifickými historickými, hodnotovými a metodickými východisky a
metodami podpory pracovníků v sociálních službách, jejich dopady na kultury organizací, principy a způsoby
organizování supervize v různých částech světa a způsoby začlenění supervize do rozvoje kvalitní praxe v
pomáhajících profesích.
Deskriptory
Poslední úprava: Romana Pištěková (18.06.2014)
Cíle/výstupy:
objasní historický vývoj, společenské a profesní determinanty, hodnoty a organizační formy i legislativní
ukotvení supervize v mezinárodním kontextu
umí plánovat uspořádání supervize v souladu s posláním organizace, její vnitřní organizací a strukturou
umí vyjednat supervizní kontrakt adekvátní potřebám organizace
formuluje vztahy mezi supervizí a řízením a jejich úlohou v organizaci
umí porovnat způsoby organizování a formy supervize v různých částech světa
Témata výuky:
pojem supervize a jeho chápání v různých zemích
historie a aktuální dilemata, epistemologie - reflexe x vědecká argumentace, Schon x Cochran,
situované poznání x „objektivní“(nad-kontextové) poznání
v supervizi: zkušenostní přístup, teorie, modely, emancipace supervizanta x kompetence
možnosti supervize v SZ službách, supervize jako podpora kvality a celoživotního vzdělávání-součást
personálního manažmentu, principy a hodnoty pomáhajících profesí a jejich naplnění v supervizi, dopady
supervize na podporu pracovníků a do kultur organizace.
Formy supervize, cíle, kontext, dohoda.
Cvičení a úlohy k dosažení dovedností
Zkušenost s mezioborovou a týmovou spoluprací, práce v malých skupinách-příprava supervizní