PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Historická narativita a výzkumný rozhovor - YMH007
Anglický název: Historical Narration and Research Interviews
Zajišťuje: Program Historická sociologie (24-HS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Jan Havel
Záměnnost : YMH107
Je prerekvizitou pro: YMH014
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Seminář učí studenty pracovat metodou oral history, tzn. ve formátu subjektivní interpretace osobních i veřejných dějin. Pozornost je věnována úskalím, s nimiž je aplikace této metody spojena, tzn. a) vztahu výzkumník-respondent, b) tzv. problematice "skrývání", c) přepisu rozhovoru a d) kontextu.
Poslední úprava: BLACKMAMBA (29.06.2009)
Požadavky ke zkoušce

K udělení zápočtu je požadována účast na přednáškách a odevzdání závěrečné eseje.

Poslední úprava: Pincová Barbora, Mgr. (06.09.2011)
Sylabus

Osnova semináře:


 


1. Test individuální paměti studentů


2. Rozdíl mezi dialogem a rozhovorem


3. Rozhovor a tzv. "hospodský tlach"


4. Popis není objektivní


5. Interpretace Rozhovoru u Jana Sokola a interpretace užitečná pro náš předmět


6. Vztah mezi tzv. "malými" a "velkými" dějinami


7. Význam interpretace tzv. "malých dějin" v kontextu dějin "velkých"


8. Kontext jako zásadní měřítko přiměřené pravdivosti


9. Paměť neznámého je mnohdy plnější a přesnější než paměť tzv. VIP. Proč?


10. Strategie práce s narátorem při přípravě tzv. Životopisné zpovědi


11. Žánr Životopisná zpověď nemá nic společného s tzv. investigativní žurnalistikou!


12. Etika formátu Oral history


Průběžně: Rozbor mluveného záznamu části životopisné zpovědi z archivu audiobanky UK FHS + následné hodnocení přepisu části tohoto záznamu.




 


 


Základní studijní literatura a studijní pomůcky:


 


Sokol, J., Člověk jako osoba, Portál, 2001


Vaněk, M. a kol., Naslouchat hlasům paměti, ÚSD AV ČR, 2007


 


 


 


Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky:


 



Komárek, S., Příroda a kultura, Vesmír, 2000


John ?Fire? Chromý jelen a Erdoes R., Chromý jelen (Vyprávění siouxského medicinmana), Paseka, 2004


Karol Efraim Sidon a Hvížďala K., Červená kráva, Dokořán, 2002


Hillman, J., Klíč k duši (Cesta za objevením individuálního životního smyslu), Portál, 2000


Sommer B. W. a Quinlan M. K., The Oral History Manual, Chicago, 1999


 


 


 


Informace ke kombinované nebo distanční formě:


Rozsah konzultací (soustředění): 2 x 5h = 10 h


Rozsah a obsahové zaměření výuky je konkretizováno v sylabech a studijních oporách. Studenti kombinované formy budou mít během semestru dvě soustředění, vždy v rozsahu pěti vyučovacích hodin. Ke komunikaci se studenty v průběhu semestru a k prověřování jejich práce bude sloužit systém Moodle. Požadavky na zápočet jsou u obou typů studia - prezenčního a kombinovaného - srovnatelné.


Poslední úprava: Lehmann Štěpánka, PhDr., Ph.D. (06.10.2009)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK