|
|
|
||
Seminář učí studenty pracovat metodou oral history, tzn. ve formátu subjektivní interpretace osobních i veřejných dějin.
Pozornost je věnována úskalím, s nimiž je aplikace této metody spojena, tzn. a) vztahu výzkumník-respondent, b) tzv.
problematice "skrývání", c) přepisu rozhovoru a d) kontextu.
Poslední úprava: BLACKMAMBA (29.06.2009)
|
|
||
K udělení zápočtu je požadována účast na přednáškách a odevzdání závěrečné eseje. Poslední úprava: Pincová Barbora, Mgr. (06.09.2011)
|
|
||
Osnova semináře:
1. Test individuální paměti studentů 2. Rozdíl mezi dialogem a rozhovorem 3. Rozhovor a tzv. "hospodský tlach" 4. Popis není objektivní 5. Interpretace Rozhovoru u Jana Sokola a interpretace užitečná pro náš předmět 6. Vztah mezi tzv. "malými" a "velkými" dějinami 7. Význam interpretace tzv. "malých dějin" v kontextu dějin "velkých" 8. Kontext jako zásadní měřítko přiměřené pravdivosti 9. Paměť neznámého je mnohdy plnější a přesnější než paměť tzv. VIP. Proč? 10. Strategie práce s narátorem při přípravě tzv. Životopisné zpovědi 11. Žánr Životopisná zpověď nemá nic společného s tzv. investigativní žurnalistikou! 12. Etika formátu Oral history Průběžně: Rozbor mluveného záznamu části životopisné zpovědi z archivu audiobanky UK FHS + následné hodnocení přepisu části tohoto záznamu.
Základní studijní literatura a studijní pomůcky:
Sokol, J., Člověk jako osoba, Portál, 2001 Vaněk, M. a kol., Naslouchat hlasům paměti, ÚSD AV ČR, 2007
Doporučená studijní literatura a studijní pomůcky:
Komárek, S., Příroda a kultura, Vesmír, 2000 John ?Fire? Chromý jelen a Erdoes R., Chromý jelen (Vyprávění siouxského medicinmana), Paseka, 2004 Karol Efraim Sidon a Hvížďala K., Červená kráva, Dokořán, 2002 Hillman, J., Klíč k duši (Cesta za objevením individuálního životního smyslu), Portál, 2000 Sommer B. W. a Quinlan M. K., The Oral History Manual, Chicago, 1999
Informace ke kombinované nebo distanční formě: Rozsah konzultací (soustředění): 2 x 5h = 10 h Rozsah a obsahové zaměření výuky je konkretizováno v sylabech a studijních oporách. Studenti kombinované formy budou mít během semestru dvě soustředění, vždy v rozsahu pěti vyučovacích hodin. Ke komunikaci se studenty v průběhu semestru a k prověřování jejich práce bude sloužit systém Moodle. Požadavky na zápočet jsou u obou typů studia - prezenčního a kombinovaného - srovnatelné. Poslední úprava: Lehmann Štěpánka, PhDr., Ph.D. (06.10.2009)
|