|
|
|
||
Čtvrtá část čtyřsemestrálního cyklu o vývoji, resp. proměnách modu evropské vzdělanosti od starověku po
současnost je věnována době po II. světové válce. Pojem i náplň vzdělání, koncept vzdělanostní emancipace,
společenská role a prestiž vzdělání, vše se opět do základů proměnilo. Přednáška bude sledovat cestu z trosek
válkou zničené a o část vzdělanostních elit připravené Evropy k dnešnímu postkulturnímu, jako trvalá blahobytná
krize vnímanému stavu. Zvláštní pozornost bude věnována dějinám Univerzity Karlovy ve středoevropském kontextu.
Poslední úprava: Ďurčanský Marek, PhDr., Ph.D. (08.02.2019)
|
|
||
Přehled jednotlivých hodin: 19. 2. - odpadá, přednášející je mimo Prahu 26. 2. Úvod. Rok 1945 jako bod nula 5. 3. Na cestě k rozdělené Evropě 12. 3. Zotročená univerzita: sovětizace vědy a školství ve východním bloku 19. 3. Akademie věd versus univerzita - radikální proměna jednoho tradičního vztahu 26. 3. Fenomén roku 1956 ve středoevropské perspektivě 2. 4. Od období tání ke zlatým šedesátým 9. 4. Proměny evropského studentského hnutí v 60. letech 16. 4. Československý a evropský rok 1968 23. 4. - odpadá, přednášející je mimo Prahu 30. 4. Krize tradičních univerzit od 70. let. Normalizace 7. 5. Rok 1989 ve středoevropské vědě a kultuře 14. 5. Obnova akademické samosprávy, Magna Charta Universitatum, Boloňský proces 21. 5. Závěrečné shrnutí Hodiny, které odpadají kvůli jiným pracovním povinnostem přednášejícího, budou nahrazeny formou tematické exkurze zaměřené na dějiny pražských vysokých škol a vědeckých institucí. Poslední úprava: Ďurčanský Marek, PhDr., Ph.D. (08.02.2019)
|