|
|
|
||
Třetí část čtyřsemestrálního cyklu o vývoji, resp. proměnách modu evropské vzdělanosti od starověku po
současnost je věnována době mezi zničením vzdělané Evropy v napoleonských válkách a zničením moderní
Evropy v II. světové válce. Vývoj tu směřuje od humboldtovských reforem a vzdělanostních ideálů, (i v Prusku)
ovlivněných duchem svobody a potřeby občanské vzdělanostní (více či méně) rovnosti, k vytváření nových elitních
struktur moderních univerzit, mj. center moderní vědy. Všeobecná alfabetizace a zejména pozvolné uvolňování
superelitářského rámce vyšší vzdělanosti vedlo koncem 19. století k prudkému nástupu akademické vzdělanosti –
postupně přístupné i židům, ženám a proletářům. Meziválečný rozvoj a rozkvět vědy, školství, osvěty byl drasticky
přerušen nacistickou antiliberální a rasistickou politikou a pokusem o vymazání velké části evropské vzdělanosti i
jejích nositelů z mapy Evropy.
Poslední úprava: Halbichová Lenka, Mgr. (17.06.2015)
|
|
||
1) Humboldtovské reformy. 2) Proměny alfabetisace, vzdělanosti a vědy v předbřeznové Evropě. 3) Doba zásadních reforem 1848-1873. 4) Vzdělanostní ideály 19. století: upevňování panství meritokratických elit. 5) Židé: vzdělanostní emancipace, vědecká dominance, akademický antisemitismus 19. a 20. Století. 6) University, techniky a moderní věda od II. poloviny 19. století. 7) Řádní profesoři, soukromí docenti, vysokoškolští studenti, gymnasisté. 8) Ženská vzdělanostní emancipace. 9) Proměny vzdělanosti jako sociálního fenoménu okolo roku 1900 - utváření evropské komunikační sítě vědy. 10) Evropa a americké university. 11) Vzdělanost a I. světová válka: selhání intelektuálů, meziválečná vzdělanostní a vědecká modernisace. 12) Evropské a německé university a nacismus - vzestup USA z křeče Evropy. Povinná literatura: Rüegg, Walter, ed. A history of the university in Europe / Vol.3, Universities in the nineteenth and early twentieth centuries. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. xxvi, 746 s. ISBN 0-521-36107-9. HAVRÁNEK, Jan (ed.) Dějiny Univerzity Karlovy III (1802-1918). 1. vyd. 390 s. ISBN 80-7184-320-2 Schorske, Carl E. Vídeň na přelomu století. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2000. 354 s., [48] s. obr. příl. ISBN 80-85947-58-7. PEŠEK, Jiří. Německá diskuse let 1985-1992 o tématu: Bürgertum - Bildungsbürgertum konce 18. až počátku 20. století. Český časopis historický. The Czech Historical Review. 1994, vol. 92, s. 104-121. ISSN: 0862-6111. PEŠEK, Jiří. Ve znamení kontinuity: Nad novou literaturou k dějinám německých a rakouských universit let 1933-1945 (1950). Acta Universitatis Carolinae. Studia territorialia. 2001. Praha: Karolinum, 2001- , s. 151-188. ISSN 1213-4449. Ratajová, Jana, ed. a Cajthaml, Petr. Pražský student: univerzitní studenti v dějinách Prahy: Clamm-Gallasův palác 14. listopadu 2008 - 1. února 2009. Vyd. 1. Praha: Scriptorium, 2008. 2 sv. ISBN 978-80-86852-23-2. Zkouška: odborný esej na zadané téma Poslední úprava: Wohlmuth Markupová Jana, Mgr., Ph.D. (05.06.2013)
|