PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Škola a společnost 19. století - YMA377
Anglický název: School and Society of the 19th Century
Zajišťuje: Program Antropologická studia (24-KOA)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2019
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Šimon Charvát
prof. Dr. phil. Pavel Himl
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Šimon Charvát (20.01.2019)
Během 19. století se škola stává jednou z důležitých institucí modernizujících se společností. Hlavním cílem kurzu proto bude seznámení se především se současným historickým bádáním, které se škole, školství nebo školským politikám věnuje. Zejména nás budou zajímat přístupy, které tematizují protínání dobových školských politik a praxí s nejrůznějšími dobovými ideologiemi, a které tak umožnují problematizovat vytváření mocenských vztahů ve společnostech 19. století. Během kurzu proto budeme využívat nejrůznějších teoretických přístupů (gender studies, postkoloniální studia, dějiny tělesnosti, disability studies), z jejichž perspektivy budeme sledovat celou řadu témat spojených se školou (profesionalizace a feminizace školství, masové vzdělávání a budování národního státu, prolínání pedagogiky a přírodních věd, medicinalizace školství, vzdělání jako civilizační mise). Jednotlivá témata budou na kurzu představena buď konkrétními případovými studiemi, nebo se k nim budeme vztahovat pomocí primárních pramenů.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Šimon Charvát (25.03.2019)

Předběžný program kurzu (může být po dohodě s účastníky upraven)

 

19. 2. Úvodní hodina

26. 2.  Škola a národní stát – jazyk nebo tělo? (David Jelínek, David Pfann)

SHMIDT, Victoria. Child welfare discourses and practices in the Czech lands: the segregation of Roma and disabled children during the nineteenth and twentieth centuries. Brno: Masarykova univerzita, 2015 str. 11 – 26

ZAHRA, Tara. Kidnapped Souls: National Indifference and the Battle for Children in the Bohemian Lands, 1900–1948. Ithaca, London: Cornell University Press, 2008 str. 13 - 49

5. 3. Medicinalizace vzdělávání – případová studie (Kristýna Vacardová)

NOEL, Rebecca. “No wonder they are sick, and die of study”: European fears for the scholarly body and health in New England schools before Horace Mann, Paedagogica Historica, 54:1-2, 2018, str. 134-153

12. 3. Medicinalizace vzdělávání – pramenný text

KLIKA, Josef. Proč a kterak máme zdraví dítek šetřiti? Praha, 1872 (Zejména kapitoly I a III, z kapitoly II vyberte jednu z následujících částí: Mozek, Ústroje pohybu nebo Ústroje výživy)

19. 3. Vzdělání jako „civilizační mise“ (Michaela Vavřinová)

GIOMI, Fabio. Forging Habsburg Muslim girls: gender, education and empire in Bosnia and Herzegovina (1878–1918), History of Education, 44:3, 2015, str. 274-292

26. 3. Učitelka a feminizace, profesionalizace, emancipace – případové studie (Anna Kojanová, Radek Holodňák)

TAMBOUKOU, Maria. Women, Education and the Self: A Foucauldian Perspective, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2003, str. 103 – 134

CLIFFORD, Geraldine J.. Those Good Gertrudes : A Social History of Women Teachers in America, Johns Hopkins University Press, 2014, str. 174 - 200

2. 4. Učitelka a feminizace, profesionalizace, emancipace – pramenné texty (Natalie Phamová)

O povolání ženy k učitelství, Časopis učitelek, č. 1 a 2, 1886, str. 3 - 6 a 17 - 21

Různé listy ze školství dívčího, Škola a život, sešit 4 a 5, 1875, str. 118 - 126 a 146 - 157

9. 4. Pedagogika a přírodní vědy – evoluční teorie (Teraza Matušková)

STRALEY, Jessica. Of Beasts and Boys: Kingsley, Spencer, and the Theory of Recapitulation. Victorian Studies, 49(4), 2007, str. 583-609

16. 4. Pedagogika a přírodní vědy – frenologie (Barbora Pauli)

TOMLINSON, Stephen. Head Masters : Phrenology, Secular Education, and Nineteenth-Century Social Thought. Tuscaloosa: University of Alabama Press, 2005, str. 239 -264

23. 4. „Divoch“ jako „experimentální“ objekt pedagogické vědy (Josef Řičář)

SIMPSON, Murray K. From savage to citizen: education, colonialism and idiocy, British Journal of Sociology of Education, 28:5, 2007, str. 561-574

30. 4. Pedagogika jako věda

FUCHS, Eckhardt. Nature and Bildung: Pedagogical Naturalism in Nineteenth-Century Germany, in: The Moral Authority of Nature, (eds.) DASTON, Lorraine and VIDAL, Fernando. University of Chicago Press, 2003, str. 155 -181

7. 5. Učitelé a učitelky jako experti a expertky – případová studie

VERSTRAETE, Pieter & SODERFELD,Yva. Happiness disabled: sensory disabilities, happiness and the rise of educational expertise in the nineteenth century, Paedagogica Historica, 50:4, 2014, str. 479-493

21.5. Učitelé a učitelky jako experti a expertky – pramenné texty (Roman Sudkolák)

AMERLING, Karel. Vzájemnost žádoucí mezi učiteli, rodiči a lékaři. Beseda učitelská, č. 39. a č. 44. 1872, str. 457 – 460 a str. 519 -520

ZÁMEČNÍK, František. O naturelu čili psychické člověka přirozenosti. Škola a život, č. 8, 9, 10, 11. 1872, str. 123, 232 – 239, 271 – 275, 313 – 318, 440 - 448

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Šimon Charvát (07.02.2019)

- Pravidelná účast (3 povolené absence)
- Prezentace (případně - jako náhradní forma - závěrečná seminární práce v rozsahu cca pěti stran) a aktivita při hodinách 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK