|
|
|
||
POZOR! V PŘÍPADĚ TECH. PROBLÉMU SE ZÁPISEM TOHOTO SEMINÁŘE KONTAKTUJTE VYUČUJÍCÍ NEBO PANÍ ANNU MATĚJKOVOU ZE STUDIJNÍHO ODDĚLENÍ: ANNA.MATEJKOVA@FHS.CUNI.CZ (A DEJTE VYUČUJÍCÍ DO CC.)
Láká vás zkusit si terénní výzkum Vámi vybraných hudebních akcí? Chcete se učit psát o hudbě jako o společenské aktivitě? U nás můžete odstartovat vlastní výzkum jakékoli hudební aktivity - od EDM parties až třeba po zpěv v synagoze. Mnohé projekty z tohoto semináře (zal. roku 2004) sloužily jako první krok k vlastní hudebně-antropologické/etnomuzikologické terénní práci, ústící v práci bakalářskou (rozvíjenou v navazujícím diplomovém semináři). Některé z úspěšných studentských textů byly dokonce např. publikovány v knize Jurková a kol. 2013. Pražské hudební světy. Praha: Karolinum. (Angl. verze: Prague Soundscapes, 2014).
Během jednosemestrálního semináře si student tradičně vybírá jeden z (pokud možno) pražských hudebních světů, který
zkoumá, učí se změně perspektivy (insider x outsider), pozorovacím a výzkumným technikám terénní práce;
současně si osvojuje také dovednosti psát o svém vlastním hudebně-etnografickém výzkumu, který průběžně
realizuje v rámci domácí přípravy ve „svém“ terénu. Student si tradičně vybírá hudební událost, na níž provede zúčastněné pozorování a vytvoří několikaminutovou terénní video- či audionahrávku plus pořídí několik fotografií (jak na nahrávku, tak na fotografie stačí smartphone, případně lze zapůjčit vybavení z LVT). Již v průběhu pozorované události či bezprostředně po ní student vytvoří terénní poznámky, které se společně s fotografiemi a nahrávkou stanou základem jeho seminární práce. Na základě poznámek vytvoří hudebně-etnografický popis, opatřený reflexí vlastní pozice v terénu. S pomocí již přečtené sekundární literatury (tj. anotací) se pokusí o první vlastní interpretace zkoumané hudební praxe. Pozorování v terénu je možné provést i ve dvojici. Předchozí hudební vzdělání není podmínkou.
Kurz bude probíhat formou každotýdenních seminářů, a to podle aktuálního rozvrhu, v kombinaci s pravidelným krátkým úkolem v MOODLE, kde bude uploadována literatura. Studenti budou průběžně, zpočátku každý týden, tvořit krátký text (500 slov) buď: 1) týkající se studentovy tvorby vlastních dat ANEBO 2) vytvořit krátkou anotaci ze zadaného titulu v rozsahu min. 1/2 normostrany a uploadovat ji do MOODLE PŘED seminářem, kde budeme s přečteným titulem pracovat. Podmínkou atestace je 5 odevzdaných úkolů a závěrečná seminární práce v rozsahu 5-7 normostran, která využije již napsané texty ze získaných dat a doplní / rozšíří je (a bude pracovat s literaturou prostudovanou v rámci kurzu).
Požadavky:
2) 5 odevzdaných úkolů v Moodle
3) Seminární práce v rozsahu ca. 5-7 stran na základě studentem získaných dat (základem budou texty z již napsaných úkolů) a konzultace a prezentace jejích částí a pracovních verzí v semináři.
Poslední úprava: Seidlová Veronika, Mgr., Ph.D. (19.09.2024)
|
|
||
Témata: RICE,T. Velmi stručný úvod do etnomuzikologie. Praha: Karolinum. Vybrané kapitoly. EMERSON, R. M. et al. Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University Of Chicago Press, 1995. ISBN 978-0-226-20681-3. Vybrané kapitoly. BARZ, G. F., COOLEY, T. J. eds. Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. 2nd edition. New York: Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-532496-9. Vybrané kapitoly. SUNSTEIN, B. S., CHISERI-STRATER, E. FieldWorking: Reading and Writing Research. 3rd edition. Boston: Bedford & St. Martin’s, 2006. ISBN 978-0-312-43841-8. Poslední úprava: Seidlová Veronika, Mgr., Ph.D. (21.09.2021)
|