PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Proseminář k akademickým dovednostem - YBSA003
Anglický název: Seminar in Academic Skills
Zajišťuje: Program SHV - Společenskovědní modul (24-SM)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Magdaléna Šťovíčková Jantulová
PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Vyučující: Mgr. Jan Adamec
Mgr. Radek Carboch, Ph.D.
Mgr. Karel Černý, Ph.D.
Mgr. Kristýna Eliášová
Mgr. Jakub Fořt
Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D.
PhDr. Barbora Hřídelová
doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D.
JUDr. Mgr. Jan Jaroš, Ph.D.
Mgr. Juraj Jonáš, Ph.D.
Mgr. Jiří Juhász
PhDr. Jaroslav Klepal, Ph.D.
Mgr. Věra Koukalová
Mgr. Vilém Kubáč
Mgr. Michal Lehečka, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Markéta Minářová
PhDr. Miroslava Nováková Schöffelová, Ph.D.
Mgr. Hedvika Novotná, Ph.D.
Mgr. Oldřich Poděbradský, Ph.D.
Mgr. Tomáš Razím
Mgr. Daniyar Sabitov
Martina Sebalo Vňuková, M.Sc., Ph.D.
Mgr. Veronika Seidlová, Ph.D.
Mgr. Ondřej Skripnik, Ph.D.
Mgr. Vivian Šefrna
Mgr. et Mgr. Ondřej Špaček, Ph.D.
Mgr. Matouš Veselský, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Markéta Zandlová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: YBSC176
Anotace -
Výuka probíhá paralelních seminárních skupinách. Proseminář je zaměřený na osvojení si základních dovedností práce s odbornou literaturou včetně tvorby vlastního odborného textu a jeho prezentace. Důraz je kladen na hledání zdrojů a posouzení jejich relevance k vybranému tématu, práci s odbornou literaturou (strategie čtení odborného textu, tvorba a užívání citací a parafrází atp.) a strategii tvorby vlastního výstupu s parametry akademického textu (publikační etika, akademické psaní a prezentace). Kurz má seminární charakter, tj. vyžaduje průběžnou přípravu a aktivní práci v hodinách. Cílem kurzu je kultivace schopnosti vytvořit a prezentovat vlastní odborný text a dovednosti odborný text kriticky nahlédnout. Závěrečné hodnocení sestává z hodnocení průběžné práce v semestru a závěrečné seminární práce (písemné a ústní prezentací – rozsah 5-8 normostran/5-10 slidů).
Poslední úprava: Šťovíčková Jantulová Magdaléna, Mgr. (24.01.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky atestace (prezenční studium)

-          předpoklad: 70% účast v seminářích a průběžné plnění dílčích úkolů

(alternativu /náhradní úkoly/ stanoví příslušný vyučující dle svého uvážení)

-          struktura závěrečného hodnocení (klasifikovaný zápočet): 

-          průběžná práce v semestru: 35%

-          závěrečná seminární práce, tzn. písemná práce, ústní prezetace, oponentura /dle volby vyučujícího/ v rozsahu 5-8 normostran/5-10 slidů: 65%

Podmínky atestace (distanční studium) - viz Moodle

 

Poslední úprava: Novotná Hedvika, Mgr., Ph.D. (05.02.2024)
Metody výuky

V LS 2025 budou semináře probíhat dle rozvrhu. O případných změnách budou studující včas informováni.

Poslední úprava: Šťovíčková Jantulová Magdaléna, Mgr. (24.01.2025)
Sylabus

* Témata:

1) Zdroje informací pro vědeckou práci, posuzování jejich věrohodnosti, charakter a náležitosti odborného textu (abstrakt, poznámkový aparát atp.), typy odborných textů.

2) Vyhledávání odborných zdrojů/literatury. Databáze zdrojů (knihovny, digitální databáze, jiné platformy pro vyhledávání) a AI.

3) Rešerše, posouzení (formální i obsahové) relevance výsledků vyhledávání, zvážení jeho využití.

4) Publikační etika: principy citační práce, citační normy, plagiace a falzifikace.

5) Práce s citačními manažery.

6) Čtení odborných textů: struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod.

7) Aktivní a kritické čtení: kritické čtení a porozumění textu, tvorba poznámkového aparátu, pomůcky pro poznámkování (mentální mapování, využití technologií).

8) Citace vs. parafráze, tvorba parafrází.

9) Základní typy/žánry odborných textů (kompilace, komparace, přehledová stať, recenze atp.).

10) Struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavců apod.

11) Plánování textu, psaní první verze textu (draftu/makety), editování a recenzování, revidování, jazyk akademického textu, myšlenková stavba, názvy.

12) Editování a recenzování, revidování + název textu, abstrakt, klíčová slova

13) Tvorba prezentace a prezentování.

* Studijní literatura:

* Povinná:
ŠANDEROVÁ, J. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Několik zásad pro začátečníky. Praha: SLON, 2005. ISBN 80-86429-40-7.

NEUSAR, A. Malá knížka o odborném psaní. Praktický průvodce pro začínající autory. 2006. https://neusar.cz/mala-knizka-o-odbornem-psani/

FOLTÝNEK, T., ČERNIKOVSKÝ, P., FONTANA, J., GOJNÁ, Z., HENEK DLABOLOVÁ, D. et al. Jak se vyhnout plagiátorství: příručka pro studenty. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4789-0.


* Doporučená:
BAILEY, S. Academic writing: a handbook for international students. London, New York: Routledge, 2015. 978-1-138-77849-8.

 

Dílčí anotace prosemináře k akademickým dovednostem 

 

PARALELKA PRO STUDENTY DISTANČNÍ FORMY

Jan Jaroš

Proseminář bude zaměřen na osvojení akademických dovedností při práci s odbornou literaturou v oblasti psychologie. Podmínkou atestace bude kromě docházky vypracování rešeršní seminární práce na libovolné (předem konzultované) odborné téma z oblasti psychologie (např. sexuální, sociální…), jeho ústní prezentace a zpracování oponentského posudku na práci jiného studujícího.

Stránka kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17251



PARALELKY PRO STUDENTY PREZENČNÍ FORMY

Lukáš Hejtmánek

Proseminář bude zaměřen na využití videoher a virtuální reality v psychologickém výzkumu. Jak se videohry používají v diagnóze a léčbě duševních onemocnění? Jak nám mohou pomoci pochopit sociální chování jedince? A jak můžeme využít virtuální realitu ke zkoumání kognitivních procesů, jako je vnímání či prostorové myšlení? Studenti budou pracovat primárně s anglickými zdroji. Podmínkou atestace je aktivní účast na hodinách a průběžné plnění zadaných úkolů. Dva větší úkoly budou zahrnovat tvorbu odborného textu, oponenturu textu jiného studenta a presentaci odborného článku na hodině.

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13136

Barbora Hřídelová

Seminář je zaměřen na rozvoj a osvojení akademických dovedností při práci s odbornou literaturou - především v oblasti soudobých dějin. Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava, vypracování seminární práce na libovolné téma a její prezentace v hodině,  oponentura závěrečné práce jednoho z kolegů či kolegyň. 

Odkaz na kurz v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17296 

Lenka Jakoubková Budilová

Seminář bude věnován nácviku dovedností spojených s akademickou prací. Budeme pracovat se sociálně-antropologickými texty, konkrétně pak z oblasti antropologie rodiny a příbuzenství. Podmínkou atestace bude aktivní práce v kurzu, pravidelná domácí příprava, vypracování seminární práce a oponentury.

Stránka kurzu v moodle: Kurz: Proseminář k akademickým dovednostem (cuni.cz) 

Juraj Jonáš

Proseminář bude zaměřen na akademické dovednosti v sociálních vědách (vyhledávání a orientace v aktuální lietaratuře, četba, tvorba textu, prezentace, zpětná vazba). Tento kurz bude pracovat s texty ve dvou oblastech: 1) jazyk (psychologie, neurovědy), a 2) psychologie umělé inteligence. Podmínkou splnění kurzu je průběžné plnění úkolů zadáváných během semestru. Kurz je vhodný pro studenty, kteří se orientují na experimentální obory.

Jiří Juhász

V tomto prosemináři budou akademické dovednosti studentů uvedené výše v sylabu rozvíjeny pomocí literatury z oblasti sociologie a soudobých dějin, zejména teorií a historií revolucí, sociologie konfliktu a příbuzných témat.

Jaroslav Klepal

Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností z oblasti sociokulturní antropologie věnující se problematice zdraví, nemoci a tělesnosti. Vítáni jsou též studující vztahující se k jihovýchodní Evropě. Podmínkou atestace bude aktivní práce v hodině vycházející z domácí přípravy, vypracování seminární práce a oponentury. Stránka kurzu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14686 

Věra Koukalová

Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností včetně práce se zdroji, přípravy vlastního odborného textu, prezentačních schopností atd. a to prostřednictvím práce s odbornými texty (především) v anglickém jazyce. Témata budou vybírána z oboru naratologie (literární, mediální, transmediální, případně storytellingu v sociálních vědách) a budou vhodná i pro ty, kteří znalosti z oboru nemají a chtějí je získat. Podmínky atestace: aktivní účast založená na domácí přípravě, závěrečná písemná práce, krátká prezentace a zapojení se do diskuze.

Stránka kurzu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17177

Vilém Kubáč

Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností pro studenstvo se zájmem o historické vědy s přesahem do literární vědy a dějin umění. Podmínkou atestace je aktivní účast v hodinách, vypracování seminární práce, její presentace v hodině a oponentura seminární práce některého ze spolustudujících.

Stránka kurzu v Moodle:  https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15880

Miroslava Nováková Schöffelová a Martina Sebalo Vňuková

V tomto prosemináři si student osvojí akademické dovednosti skrze práci s tématem psychologie jazyka a psychologie zdraví. V průběhu semináře budou studenti pracovat s odbornými články v českém, slovenském a anglickém jazyce. Podmínkou atestace bude aktivní práce v hodině (založená na domácí četbě) a průběžné úkoly, vypracování seminární práce a její ústní prezentace (s využitím powepointu) na hodině. Součástí prosemináře bude rovněž vzájemná zpětná vazba na prezentace prací kolegů. 

Michal Lehečka

Proseminář se zaměří na rozvoj a osvojení akademických dovedností s důrazem na oblast sociální a kulturní antropologie, konkrétně se zaměříme na témata jako město, prostor a pamět. Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava, vypracování seminární práce a oponentura. Odkaz na stránku kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14545

Markéta Minářová

V tomto prosemináři budou akademické dovednosti studentů rozvíjeny pomocí literatury z oblasti civilizacionistiky a politické sociologie. Podmínkou atestace bude aktivní práce v hodině (založená na domácí přípravě), vypracování seminární práce a její ústní prezentace (s využitím powerpointu) a oponentura seminární práce některého z kolegů.

Stránka paralelky v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15820

Hedvika Novotná

Proseminář se zaměří na rozvoj a osvojení akademických dovedností s důrazem na oblast sociální a kulturní antropologie. Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava z hodiny na hodinu, vypracování seminární práce, prezentace a oponentura. Stránka kurzu v Moodle: bude doplněno; Výuka této paralelky začne o týden později, tedy 5. března 2025!

Oldřich Poděbradský

Tento seminář se bude zabývat zejména základními hudebně - antropologickými texty s drobným přesahem do memory studies. Od studentů se bude očekávat i čtení textů v angličtině. Atestace bude sestávat z aktivní účasti v hodině, vypracování závěrečné práce, její ústní prezentace a oponentury závěrečné práce některé z kolegyň či kolegů.

Stránka paralelky v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12007

Tomáš Razím

Obsah semináře je zaměřen obecně na rozvoj akademických dovedností a téma seminární práce si každý student volí sám zcela svobodně podle vlastních odborných zájmů. Některé texty z povinné četby na seminář však mohou prozradit náklonnost vedoucího paralelky ke studiu a výzkumu soudobých dějin prostřednictvím orální historie. Stránka na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17293

Daniyar Sabitov

Vzhledem k tomu, že smyslem kurzu je rozvíjet praktické dovednosti v akademickém psaní, beru zaměření jako druhotnou věc. Budeme vycházet z vašeho akademického zájmu. Můj seminář může být zajímavý zejména pro ty, kteří mají stejně jako já potíže s udržením pozornosti, jsou roztržití a neustále něco zapomínají. Ukážu vám své strategie, jak zvládat akademické psaní. Ukážu, jakých chyb jsem se dopouštěl já, abyste je neopakovali. DŮLEŽITÉ: Pokud se rozhodnete přihlásit do mého semináře, vyplňte prosím nezbytně formulář - https://forms.office.com/e/D8WScE5XKL

Veronika Seidlová

Tento seminář se bude zabývat zejména základními hudebně - antropologickými texty. Od studentů se bude očekávat i čtení textů v angličtině. Atestace bude sestávat z aktivní účasti v hodině, vypracování závěrečné práce, její ústní prezentace a oponentury závěrečné práce některé z kolegyň či kolegů. Stránka na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10845 

Kristýna Struhač Eliášová 

Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností potřebných k efektivní práci s odbornými zdroji a tvorně odborých textů v oblasti psychologie (se zaměřením na asexualitu). Podmínkou atestace bude aktivní účast na hodinách (založená na domácí přípravě) a průběžné plnění zadaných úkolů, včetně ústní prezentace na hodině, vypracování seminární práce a oponentury.

Ondřej Skripnik

K nácviku akademického čtení a psaní využijeme texty z různých oborů, převážně však z antropologie města a náboženství. Závěrečná seminární práce a její prezentace by se měla týkat Prahy. 
Stránka kurzu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=10847

Vivian Šefrna

Ve své skupině budu dbát na vytvoření bezpečného prostředí pro všechny studující s ohledem na jejich individuální potřeby a aktuální kondici, což platí i pro zapojování se do výuky a způsob předvedení prezentace, která je součástí atestu. Studujícím se také budu snažit poskytnout maximální podporu, za což očekávám ohleduplnost k ostatním a zájem naučit se vše potřebné pro další studium. Vzhledem k mému výzkumnému zaměření se budou výukové materiály týkat umělého přerušení těhotenství, genderových vztahů a sexuality (nejen) z historického pohledu. V kurzu moc ráda přivítám každého, kdo se chce podle svých možností podílet na opravdu příjemném prostředí pro všechny. Z didaktických důvodů je termín odevzdání písemné práce stanoven již na polovinu kurzu – není třeba se ale ničeho bát, společně to zvládneme, uvidíte!

Odkaz na tento kurz v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=15791 (heslo pro zápis obdržíte před začátkem kurzu).

Ondřej Špaček

Proseminář se zaměří na rozvoj a osvojení akademických dovedností, volba konkrétních oborových oblastí, zájmů či textů bude vycházet z jejich didaktického potenciálu, spíše než z tematického zaměření. Vztahovat se z velké části budou spíše k sociologii.

Matouš Veselský

Proseminář se bude zaměřovat zejména na sociologické texty, které se věnují tématu moderní společnosti. Kromě klasických povinností (aktivní účast na hodině, seminární práce a její prezentace a oponentura seminární práce kolegyně/kolegy) budeme ke konci kurzu věnovat zvláštní pozornost ústní prezentaci a vůbec všem dovednostem, které se týkají ústního vyjadřování. 

Stránka kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10697

Markéta Zandlová

Proseminář se zaměří na rozvoj a osvojení akademických dovedností s důrazem na oblast sociální a kulturní antropologie. Volba textů, s nimiž budeme pracovat, vychází spíše z jejich didaktického potenciálu než z tematického zaměření. Vyučující se nicméně věnuje především environmentální antropologii a antropologii prostoru, což výběr textů do jisté míry ovlivňuje. Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava z hodiny na hodinu, vypracování seminární práce, prezentace a oponentura.

Stránka kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17301

Jan Adamec

Tento proseminář se vedle obecného tréninku akademických dovedností (viz výše) tematicky zaměří na interpretaci textů, které se zabývají otázkou: Co je osvícenství? Budeme se věnovat klíčovým filozofickým odpovědím (Kant, Adorno, Foucault), historickým perspektivám z dějin myšlení (Schmidt) a sociologickým přístupům k osvícenství (Luhmann, Bourdieu). Množství analyzovaných textů bude přizpůsobeno tempu semináře.


Radek Carboch

Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava z hodiny na hodinu, vypracování seminární práce, prezentace a oponentura.

Karel Černý

Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava z hodiny na hodinu, vypracování seminární práce, prezentace a oponentura.

Jakub Fořt

 Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava z hodiny na hodinu, vypracování seminární práce, prezentace a oponentura.

 

Poslední úprava: Adamec Jan, Mgr. (05.02.2025)
Studijní opory

Moodle 1 FHS UK dle vyučujícího, u kterého se studující zapsal - https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=1338.

Poslední úprava: Šťovíčková Jantulová Magdaléna, Mgr. (16.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK