|
||
Výuka probíhá paralelních seminárních skupinách.
Proseminář je zaměřený na osvojení si základních dovedností práce s odbornou literaturou včetně tvorby vlastního
odborného textu a jeho prezentace. Důraz je kladen na hledání zdrojů a posouzení jejich relevance k vybranému
tématu, práci s odbornou literaturou (strategie čtení odborného textu, tvorba a užívání citací a parafrází atp.) a
strategii tvorby vlastního výstupu s parametry akademického textu (publikační etika, akademické psaní a
prezentace).
Kurz má seminární charakter, tj. vyžaduje průběžnou přípravu a aktivní práci v hodinách. Cílem kurzu je kultivace
schopnosti vytvořit a prezentovat vlastní odborný text a dovednosti odborný text kriticky nahlédnout. Závěrečné
hodnocení sestává z hodnocení průběžné práce v semestru a závěrečné seminární práce (písemné a ústní prezentací – rozsah 5-8 normostran/5-10 slidů).
Poslední úprava: Šťovíčková Jantulová Magdaléna, Mgr. (24.01.2025)
|
|
||
Podmínky atestace (prezenční studium) - předpoklad: 70% účast v seminářích a průběžné plnění dílčích úkolů (alternativu /náhradní úkoly/ stanoví příslušný vyučující dle svého uvážení) - struktura závěrečného hodnocení (klasifikovaný zápočet): - průběžná práce v semestru: 35% - závěrečná seminární práce, tzn. písemná práce, ústní prezetace, oponentura /dle volby vyučujícího/ v rozsahu 5-8 normostran/5-10 slidů: 65% Podmínky atestace (distanční studium) - viz Moodle
Poslední úprava: Novotná Hedvika, Mgr., Ph.D. (05.02.2024)
|
|
||
V LS 2025 budou semináře probíhat dle rozvrhu. O případných změnách budou studující včas informováni. Poslední úprava: Šťovíčková Jantulová Magdaléna, Mgr. (24.01.2025)
|
|
||
* Témata: 2) Vyhledávání odborných zdrojů/literatury. Databáze zdrojů (knihovny, digitální databáze, jiné platformy pro vyhledávání) a AI. 3) Rešerše, posouzení (formální i obsahové) relevance výsledků vyhledávání, zvážení jeho využití. 4) Publikační etika: principy citační práce, citační normy, plagiace a falzifikace. 5) Práce s citačními manažery. 6) Čtení odborných textů: struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavce apod. 7) Aktivní a kritické čtení: kritické čtení a porozumění textu, tvorba poznámkového aparátu, pomůcky pro poznámkování (mentální mapování, využití technologií). 8) Citace vs. parafráze, tvorba parafrází. 9) Základní typy/žánry odborných textů (kompilace, komparace, přehledová stať, recenze atp.). 10) Struktura akademického textu (IMRD apod.), role kapitoly, odstavců apod. 11) Plánování textu, psaní první verze textu (draftu/makety), editování a recenzování, revidování, jazyk akademického textu, myšlenková stavba, názvy. 12) Editování a recenzování, revidování + název textu, abstrakt, klíčová slova 13) Tvorba prezentace a prezentování. NEUSAR, A. Malá knížka o odborném psaní. Praktický průvodce pro začínající autory. 2006. https://neusar.cz/mala-knizka-o-odbornem-psani/ FOLTÝNEK, T., ČERNIKOVSKÝ, P., FONTANA, J., GOJNÁ, Z., HENEK DLABOLOVÁ, D. et al. Jak se vyhnout plagiátorství: příručka pro studenty. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4789-0.
Dílčí anotace prosemináře k akademickým dovednostem
PARALELKA PRO STUDENTY DISTANČNÍ FORMY Jan Jaroš Proseminář bude zaměřen na osvojení akademických dovedností při práci s odbornou literaturou v oblasti psychologie. Podmínkou atestace bude kromě docházky vypracování rešeršní seminární práce na libovolné (předem konzultované) odborné téma z oblasti psychologie (např. sexuální, sociální…), jeho ústní prezentace a zpracování oponentského posudku na práci jiného studujícího. Stránka kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17251 PARALELKY PRO STUDENTY PREZENČNÍ FORMY Lukáš Hejtmánek Proseminář bude zaměřen na využití videoher a virtuální reality v psychologickém výzkumu. Jak se videohry používají v diagnóze a léčbě duševních onemocnění? Jak nám mohou pomoci pochopit sociální chování jedince? A jak můžeme využít virtuální realitu ke zkoumání kognitivních procesů, jako je vnímání či prostorové myšlení? Studenti budou pracovat primárně s anglickými zdroji. Podmínkou atestace je aktivní účast na hodinách a průběžné plnění zadaných úkolů. Dva větší úkoly budou zahrnovat tvorbu odborného textu, oponenturu textu jiného studenta a presentaci odborného článku na hodině. https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13136 Barbora Hřídelová Seminář je zaměřen na rozvoj a osvojení akademických dovedností při práci s odbornou literaturou - především v oblasti soudobých dějin. Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava, vypracování seminární práce na libovolné téma a její prezentace v hodině, oponentura závěrečné práce jednoho z kolegů či kolegyň. Odkaz na kurz v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17296 Lenka Jakoubková Budilová Seminář bude věnován nácviku dovedností spojených s akademickou prací. Budeme pracovat se sociálně-antropologickými texty, konkrétně pak z oblasti antropologie rodiny a příbuzenství. Podmínkou atestace bude aktivní práce v kurzu, pravidelná domácí příprava, vypracování seminární práce a oponentury. Stránka kurzu v moodle: Kurz: Proseminář k akademickým dovednostem (cuni.cz) Juraj Jonáš Proseminář bude zaměřen na akademické dovednosti v sociálních vědách (vyhledávání a orientace v aktuální lietaratuře, četba, tvorba textu, prezentace, zpětná vazba). Tento kurz bude pracovat s texty ve dvou oblastech: 1) jazyk (psychologie, neurovědy), a 2) psychologie umělé inteligence. Podmínkou splnění kurzu je průběžné plnění úkolů zadáváných během semestru. Kurz je vhodný pro studenty, kteří se orientují na experimentální obory. Jiří Juhász V tomto prosemináři budou akademické dovednosti studentů uvedené výše v sylabu rozvíjeny pomocí literatury z oblasti sociologie a soudobých dějin, zejména teorií a historií revolucí, sociologie konfliktu a příbuzných témat. Jaroslav Klepal Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností z oblasti sociokulturní antropologie věnující se problematice zdraví, nemoci a tělesnosti. Vítáni jsou též studující vztahující se k jihovýchodní Evropě. Podmínkou atestace bude aktivní práce v hodině vycházející z domácí přípravy, vypracování seminární práce a oponentury. Stránka kurzu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14686 Věra Koukalová Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností včetně práce se zdroji, přípravy vlastního odborného textu, prezentačních schopností atd. a to prostřednictvím práce s odbornými texty (především) v anglickém jazyce. Témata budou vybírána z oboru naratologie (literární, mediální, transmediální, případně storytellingu v sociálních vědách) a budou vhodná i pro ty, kteří znalosti z oboru nemají a chtějí je získat. Podmínky atestace: aktivní účast založená na domácí přípravě, závěrečná písemná práce, krátká prezentace a zapojení se do diskuze. Stránka kurzu v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17177 Vilém Kubáč Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností pro studenstvo se zájmem o historické vědy s přesahem do literární vědy a dějin umění. Podmínkou atestace je aktivní účast v hodinách, vypracování seminární práce, její presentace v hodině a oponentura seminární práce některého ze spolustudujících. Stránka kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15880 Miroslava Nováková Schöffelová a Martina Sebalo Vňuková V tomto prosemináři si student osvojí akademické dovednosti skrze práci s tématem psychologie jazyka a psychologie zdraví. V průběhu semináře budou studenti pracovat s odbornými články v českém, slovenském a anglickém jazyce. Podmínkou atestace bude aktivní práce v hodině (založená na domácí četbě) a průběžné úkoly, vypracování seminární práce a její ústní prezentace (s využitím powepointu) na hodině. Součástí prosemináře bude rovněž vzájemná zpětná vazba na prezentace prací kolegů. Michal Lehečka Proseminář se zaměří na rozvoj a osvojení akademických dovedností s důrazem na oblast sociální a kulturní antropologie, konkrétně se zaměříme na témata jako město, prostor a pamět. Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava, vypracování seminární práce a oponentura. Odkaz na stránku kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14545 Markéta Minářová V tomto prosemináři budou akademické dovednosti studentů rozvíjeny pomocí literatury z oblasti civilizacionistiky a politické sociologie. Podmínkou atestace bude aktivní práce v hodině (založená na domácí přípravě), vypracování seminární práce a její ústní prezentace (s využitím powerpointu) a oponentura seminární práce některého z kolegů. Stránka paralelky v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15820 Hedvika Novotná Proseminář se zaměří na rozvoj a osvojení akademických dovedností s důrazem na oblast sociální a kulturní antropologie. Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava z hodiny na hodinu, vypracování seminární práce, prezentace a oponentura. Stránka kurzu v Moodle: bude doplněno; Výuka této paralelky začne o týden později, tedy 5. března 2025! Oldřich Poděbradský Tento seminář se bude zabývat zejména základními hudebně - antropologickými texty s drobným přesahem do memory studies. Od studentů se bude očekávat i čtení textů v angličtině. Atestace bude sestávat z aktivní účasti v hodině, vypracování závěrečné práce, její ústní prezentace a oponentury závěrečné práce některé z kolegyň či kolegů. Stránka paralelky v moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12007 Tomáš Razím Obsah semináře je zaměřen obecně na rozvoj akademických dovedností a téma seminární práce si každý student volí sám zcela svobodně podle vlastních odborných zájmů. Některé texty z povinné četby na seminář však mohou prozradit náklonnost vedoucího paralelky ke studiu a výzkumu soudobých dějin prostřednictvím orální historie. Stránka na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17293 Daniyar Sabitov Vzhledem k tomu, že smyslem kurzu je rozvíjet praktické dovednosti v akademickém psaní, beru zaměření jako druhotnou věc. Budeme vycházet z vašeho akademického zájmu. Můj seminář může být zajímavý zejména pro ty, kteří mají stejně jako já potíže s udržením pozornosti, jsou roztržití a neustále něco zapomínají. Ukážu vám své strategie, jak zvládat akademické psaní. Ukážu, jakých chyb jsem se dopouštěl já, abyste je neopakovali. DŮLEŽITÉ: Pokud se rozhodnete přihlásit do mého semináře, vyplňte prosím nezbytně formulář - https://forms.office.com/e/D8WScE5XKL Veronika Seidlová Tento seminář se bude zabývat zejména základními hudebně - antropologickými texty. Od studentů se bude očekávat i čtení textů v angličtině. Atestace bude sestávat z aktivní účasti v hodině, vypracování závěrečné práce, její ústní prezentace a oponentury závěrečné práce některé z kolegyň či kolegů. Stránka na Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10845 Kristýna Struhač Eliášová Proseminář bude zaměřen na rozvoj akademických dovedností potřebných k efektivní práci s odbornými zdroji a tvorně odborých textů v oblasti psychologie (se zaměřením na asexualitu). Podmínkou atestace bude aktivní účast na hodinách (založená na domácí přípravě) a průběžné plnění zadaných úkolů, včetně ústní prezentace na hodině, vypracování seminární práce a oponentury. Ondřej Skripnik K nácviku akademického čtení a psaní využijeme texty z různých oborů, převážně však z antropologie města a náboženství. Závěrečná seminární práce a její prezentace by se měla týkat Prahy. Vivian Šefrna Ve své skupině budu dbát na vytvoření bezpečného prostředí pro všechny studující s ohledem na jejich individuální potřeby a aktuální kondici, což platí i pro zapojování se do výuky a způsob předvedení prezentace, která je součástí atestu. Studujícím se také budu snažit poskytnout maximální podporu, za což očekávám ohleduplnost k ostatním a zájem naučit se vše potřebné pro další studium. Vzhledem k mému výzkumnému zaměření se budou výukové materiály týkat umělého přerušení těhotenství, genderových vztahů a sexuality (nejen) z historického pohledu. V kurzu moc ráda přivítám každého, kdo se chce podle svých možností podílet na opravdu příjemném prostředí pro všechny. Z didaktických důvodů je termín odevzdání písemné práce stanoven již na polovinu kurzu – není třeba se ale ničeho bát, společně to zvládneme, uvidíte! Odkaz na tento kurz v Moodlu: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=15791 (heslo pro zápis obdržíte před začátkem kurzu). Ondřej Špaček Proseminář se zaměří na rozvoj a osvojení akademických dovedností, volba konkrétních oborových oblastí, zájmů či textů bude vycházet z jejich didaktického potenciálu, spíše než z tematického zaměření. Vztahovat se z velké části budou spíše k sociologii. Matouš Veselský Proseminář se bude zaměřovat zejména na sociologické texty, které se věnují tématu moderní společnosti. Kromě klasických povinností (aktivní účast na hodině, seminární práce a její prezentace a oponentura seminární práce kolegyně/kolegy) budeme ke konci kurzu věnovat zvláštní pozornost ústní prezentaci a vůbec všem dovednostem, které se týkají ústního vyjadřování. Stránka kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10697 Markéta Zandlová Proseminář se zaměří na rozvoj a osvojení akademických dovedností s důrazem na oblast sociální a kulturní antropologie. Volba textů, s nimiž budeme pracovat, vychází spíše z jejich didaktického potenciálu než z tematického zaměření. Vyučující se nicméně věnuje především environmentální antropologii a antropologii prostoru, což výběr textů do jisté míry ovlivňuje. Podmínkou atestace je aktivní práce v hodinách, samostatná příprava z hodiny na hodinu, vypracování seminární práce, prezentace a oponentura. Stránka kurzu v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17301 Jan Adamec Tento proseminář se vedle obecného tréninku akademických dovedností (viz výše) tematicky zaměří na interpretaci textů, které se zabývají otázkou: Co je osvícenství? Budeme se věnovat klíčovým filozofickým odpovědím (Kant, Adorno, Foucault), historickým perspektivám z dějin myšlení (Schmidt) a sociologickým přístupům k osvícenství (Luhmann, Bourdieu). Množství analyzovaných textů bude přizpůsobeno tempu semináře.
Poslední úprava: Adamec Jan, Mgr. (05.02.2025)
|
|
||
Moodle 1 FHS UK dle vyučujícího, u kterého se studující zapsal - https://dl1.cuni.cz/course/index.php?categoryid=1338. Poslední úprava: Šťovíčková Jantulová Magdaléna, Mgr. (16.01.2024)
|