Poslední úprava: Mgr. Tatiana Chavalková Badurová (09.12.2019)
Současnost je někdy označována za období hypertrofie či nadvlády obrazů. Lze v rámci obrazových médií vymezit
segment umění? A pokud ano, jaký vztah je mezi "uměleckými obrazy" a ostatní obrazovou produkcí? Tyto otázky si
kladou relativně nové výzkumné obory, jako jsou vizuální studia, věda o obraze, vizuální sémiotika apod. Co
zajišťuje status umění: instituce, arbitr, společenské přijetí či nějaké esenciální kvality uměleckých obrazů? Je
koncept umění mýtem? Má smysl zabývat se uměním? Při reflektování těchto otázek se budeme věnovat
historickým proměnám konceptu obrazu a umění i současným teoretickým debatám.
Povinná literatura:
Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 2000 .
Mirzoeff, Nicholas. Jak vidět svět. Praha: Artmap, 2018 .
Cartwright, Lisa a Sturken, Marita. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010 .
Doporučená literatura:
Mirzoeff, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012 .
Berger, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016 .)
Poslední úprava: Bc. Lenka Lukešová (27.08.2010)
This course is concerned with the concept of art in the context of visual culture. While the concept of art was defined in a
particular historical period and has been applied since then, there is the anthropogenic visual field or life visualization, which
is transhistorical and has different meanings depending on a particular situation.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Václav Hájek, Ph.D. (24.06.2019)
Povinná:
Belting, Hans. Konec dějin umění. Praha: Mladá fronta, 2000, s. ISBN .
Mirzoeff, Nicholas. Jak vidět svět. Praha: Artmap, 2018, s. ISBN .
Cartwright, Lisa a Sturken, Marita. Studia vizuální kultury. Praha: Portál, 2010, s. ISBN .
Doporučená:
Mirzoeff, Nicholas. Úvod do vizuální kultury. Praha: Academia, 2012, s. ISBN .
Berger, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016, s. ISBN .
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Václav Hájek, Ph.D. (24.06.2019)
Témata přednášek: 1) diference, binární opozice, 2) ?vnitřní kresba", idea, ideologie, invence, neviditelné umění, hieroglyf, Leerestellen, 3) diskurz, epistémé, 4) autonomie, nezainteresovanost, sebereferenčnost, absorpce kontra teatrálnost, 5) vidění, subjekt, fenomén, 6) obraz, metafora, paměť, 7) kultura, médium, komunikace 8) funkce kontra instituce, arbitr, kontrasignování, rám, 9) struktura, tvar, figura, 10) hra, ostenze, performativ, jazyková hra 11) interakce, divák, interface, aktivní kontra pasivní vnímání 12) aura konta reprodukce, esence, 13) konec (dějin) umění (?) 14) fetiš, idol, totem, 15) mýtus, topoi, trop,
rozšiřující literatura: Walter Benjamin: Dílo a jeho zdroj Siegfried Kracauer: Ornament masy Josef Čapek: Nejskromnější umění Georg Simmel: Peníze v moderní kultuře Rosalind Krauss: The Originality of the Avant garde Linda Nochlin: The Politics of Vision Umberto Eco: Skeptikové a těšitelé Roland Barthes: Mytologie Michel Foucault: Toto nieje fajka Nelson Goodman: Jazyky umění Hans Belting: Konec dějin umění W.J.T. Mitchell: Iconology Tomáš Pospiszyl (ed.): Před obrazem Theodor Adorno: Schéma masové kultury Jan Mukařovský: Studie I, II Roman Ingarden: O poznávání literárního díla Miroslav Petříček: Myšlení obrazem Marta Filipová (ed.): Možnosti vizuálních studií Jean Baudrillard: O svádění
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Václav Hájek, Ph.D. (24.06.2019)
1. referát jednoho titulu z doporučené literatury 2. esej o jednom z probíraných okruhů. téma lze konzultovat.