Ve své tematické orientaci kurz navazuje na rozsah látky Giddensovy Sociologie. Jeho cílem je (i) prohloubit
sociologický výklad vybraných témat s ohledem na výběr výzkumných problémů, (ii) seznámení studentů s
metodickými nároky sociologického bádání a nároky na formy prezentace jeho výsledků a (iii) procvičování k
samostatné odborné práci, aktivní odborné diskuzi a prezentaci individuálně zpracovaných výsledků.
Poslední úprava: Halbichová Lenka, Mgr. (22.06.2015)
A follow-up course in sociology is based on the knowledge which students gained in the course "Introduction to
sociology". The aim of the course: (i) to extend sociological knowledge with respect to capability to identify
research or study problems; (ii) to explain methodological issues of sociological research, and essentials of
research report writing; (iii) to develop students' skills to present and argue their research findings.
Poslední úprava: Lukešová Lenka, Bc. (29.08.2012)
Metody výuky
Sociologický seminář je organizován pro studenty prvního či druhého ročníku, kteří úspěsně absolvovali zkoušku Úvod do sociologie.
Poslední úprava: Halbichová Lenka, Mgr. (22.06.2015)
Sylabus -
Kurz má seminární povahu a je převážně založen na samostatné práci studentů. Probíhá ve třech kvalitativně odlišných etapách: (i) začátek semináře má spíše výkladovou povahu: studentům a studentkám bude objasněna struktura odborného textu, způsoby identifikace výzkumného problému, formulace hypotéz a volba adekvátní metody sociologického zkoumání; (ii) v další etapě budou studenti a studentky navrhovat a obhajovat volbu výzkumného problému a po jeho obhájení připravovat odborný text ke zvolenému problému; učitel nabídne studentkám a studentům řešení dvou témat - formování lokálních elit v demokratickém prostředí ČR; diskurzivní prostředí mezi-institucionálních napětí; (iii) na závěr studenti a studentky obhajují zpracovaný text ve veřejné prezentaci a diskuzi.
Poslední úprava: Müller Karel, doc. Ing., CSc. (16.01.2012)
The aim of the seminar is to train students in a preparation of sociological texts taking into account cognitive and formal aspects of a professional text. Special attention is paid to selection of topic, formulation of problem, proposal of hypothesis and collection of data in favour of formulated hypothesis. The teacher will suggest two topics which can be accepted by students: formation of local elites in domestic democratic environment; discursive environment of inter-institutional tensions. With respect to the chosen topic the students are acquainted with respective methodological issues. Each student is also trained to argue to the selected problem / hypothesis and to present the outcome of his study in public discussion.
Poslední úprava: Müller Karel, doc. Ing., CSc. (16.01.2012)
Vstupní požadavky -
Kurz je určen pro studenty, kteří absolvovali úspěšně "Úvod do sociologie" (s hodnocením písemného testu výborně a velmi dobře), jsou do kurzu zaregistrováni. Hodnocdení je založeno na aktivitě v semináři a kvalitě zpracování odborného textu.
Poslední úprava: Müller Karel, doc. Ing., CSc. (16.01.2012)
The seminar is organised for the students, who have successfully passed the course "Introduction to sociology" and are registered in the course. The evaluation is based on the activity in the seminar and the quality of the presented research report.
Poslední úprava: Müller Karel, doc. Ing., CSc. (16.01.2012)